Husbil,  Albanien,  Camping,  Danmark,  England,  Italien,  Nationalparker,  Norge,  Österrike,  Sverige,  Tirana,  Trästäder,  Tyskland

Höjdarna 2023

Årets höjdarresor – nu ser vi fram mot nya upplevelser 2024

Vandring Dolomiterna Italien
Utsikt från ett berg i italienska Dolomiterna – en av 2023 års höjdare.

Nu har snart året gått till ända, här bjuder vi på höjdarna 2023.

Att då sätta sig och fundera på vad man har gjort för resor under året kan vara intressant.

Eftersom vi har husbilen, som vi använder året runt, och vi numera är pensionärer kan vi vara ganska spontana i vårt resande. Det märkte jag när jag satte mig och gick igenom bilderna jag tagit under året. Och tur är det att det numera är lätt att se på bilderna både när och var de är tagna.

Norge Sjusjöen
Vår husbil med så kallat Masatäcke för att ta bort kallraset från styrhyttens fönster.

Jag insåg att vi använt husbilen någon gång varje månad förutom i december. Då hade vi också tänkt åka ut. Vi hade packat och gjort allt klart för att åka iväg några dagar när vi insåg att vädret skulle bli riktigt dåligt. Blåst, regn och rusk visade väderprognosen och vi beslöt oss för att stanna hemma. Och tur var det när vi nästan direkt blev sjuka.

Christiansö Fredriksö
Många av gästerna som kommer med båten från Bornholm väljer att äta på restaurangen. Där finns också ett gästgiveri med sex rum för övernattning.

En del planer hade vi när vi gick in i 2023. Vi skulle besöka fler nationalparker. Stefan skulle åka med två av våra tre söner och två av våra barnbarn med husbilen på en fotbollsresa till England. Vi planerade en resa till Bornholm och vi planerade en långresa till Italien från slutet av augusti.

Vad gjorde vi då för resor år 2023?

Januari

Norra Kvill
Norra Kvill.

I januari tog vi oss en sväng till Eksjö. Jag träffade en tidigare kollega som ”flyttat hem igen” och vi fick några fina dagar där. Vi åkte vidare och gjorde vårt första besök i en nationalpark vintertid när vi besökte Norra Kvill. Körde sedan till Vimmerby för ett besök där innan vi körde hem igen.

Februari

Bua Halland Sverige
Hav och klippor i Bua – typiskt för den här delen av Västkusten.

I februari hade vi bestämt att åka iväg några dagar ner mot Falkenberg. Stannade till en natt i Bua och skulle sen åka vidare till Skallkroken som vi aldrig besökt förut. Men tur att man kollar väderprognosen, för helt plötsligt skulle stormen Otto komma och vi vände hemåt istället. Storm och orkanvindar ville vi helst slippa.

Mars

Norge Sjusjöen
Skidåkning i Sjusjöen – en av höjdarna 2023.

I mars bokade vi in oss för lite skidåkning i Sjusjöen i Norge. Där fick vi fantastiska dagar i härligt vinterväder.

April

Liverpool – en av höjdarna 2023.
Slutmålet för generationsresan var fotbollsstadion Anfield och matchen mellan Liverpool och Arsenal..

Så blev det april och Stefan tog med sig två söner och två av barnbarnen för en generationsresa till England med Liverpool som huvudmål. Jag firade påsk hemma med lite äggjakt med resten av barnbarnen.

Tirana – en av höjdarna 2023.
Det finns mycket vackert och intressant i Tirana.

I slutet på april flög Stefan iväg med sin bror och två kompisar för ett besök i Albaniens huvudstad Tirana. Då tog jag med mig svägerskan för några dagar i husbilen i Varberg.

Maj

Österlars rundkyrka Bornholm
Österlars rundkyrka på Bornholm.

I maj genomförde vi den planerade resan till Bornholm vilket jag är väldigt glad för. Ingen av oss hade varit där förut och vi fick några härliga dagar på ön.

Juni

Kinnekulle Sverige
Den vackra guckuskon som växer på Kinnekulle.

I juni åkte vi runt lite. Först blev det en sväng till Kinnekulle där vi hade tur att få se den fina Guckuskon. Vi körde vidare mot Nora och hämtade vårt första klistermärke för att ta en Trästadsklassiker. Vi körde vidare mot Färnebofjärdens nationalpark och firade sedan midsommar på en camping i Grisslehamn.

Tyresta Nationalpark
Intressanta saker växer i Tyresta nationalpark.

Därefter åkte vi vidare till Tyresta nationalpark och sen till Skogskyrkogården för att besöka det världsarvet.

Valdemarsvik
I Valdemarksvik finns en stor, aktiv träbåtsförening. Många vackra träbåtar ligger vid bryggorna.

Det var meningen att vi sedan skulle besöka Blå jungfruns nationalpark utanför Oskarshamn men det besöket blev inställt på grund av blåst. Istället stannade vi några nätter i Valdemarsvik. Riktigt mysigt.

Trästadsklassiker
Färgprakt inne på en av många gårdar i Eksjös gamla trästad.

På vägen hem beslöt vi oss för att köra förbi Eksjö igen för att hämta vårt andra märke på vår trästadsklassiker. När vi nu besökt Eksjö både under vintern och på sommaren konstaterade vi att det är en väldigt fin och mysig stad.

På vägen hem mot Göteborg kände vi att vi inte hade bråttom och åkte mot nästa trästad, Hjo. Vi tyckte det skulle vara roligt att få vårt tredje märke och stannade en natt i ett soligt Hjo.

Juli

Djurö nationalpark
Malbergshamn på Djurö.

I juli planerade vi för att komma ut till Djurö nationalpark. Eftersom båda Blå jungfrun och Djurö ligger på öar är det ett måste att åka med en båt till dem. Blå jungfrun missade vi ju tyvärr men till Djurö kom vi ut och det var ett härligt besök på ön – en av höjdarna 2023.

Augusti

Donsö – en av höjdarna 2023.
Sommaridyll på Donsö.

I augusti gjorde vi något som vi inte gjort förut även om vi har öarna alldeles utanför där vi bor. Vi tog med cyklarna på skärgårdsbåten till Styrsö, Donsö och Vrångö i Göteborgs södra skärgård. Vi hade en härlig dag på öarna och kom hem härligt trötta i benen efter cykelturen.

Cykla i München
Marienplatz i München med rådhuset till höger.

Så kom då äntligen dagen vi planerat för så länge. Vår resa mot Italien startade med ett besök i Ystad och ett 50-årskalas. Dagen efter tog vi färjan Trelleborg–Rostock för vidare färd mot Dolomiterna. Där hade vi bokat en camping. Men på vägen ner stannade vi i Weimar, München och Innsbruck innan vi körde in på camping Valle Verde i Dolomiterna.

September

Vandring Dolomiterna Italien
Många besökare i Dolomiterna markerar med en sten – vilket inte brukar vara så populärt bland naturvårdare och andra som tycker att naturen ska få vara som den är.

Månaden började med några härliga dagar i Dolomiterna med fina vandringar innan vi åkte vi vidare på vårt eget Italienska giro.

Assisi Italien
Piazza inferiore leder fram till basilikan i Assisi.

Vi körde mot Florens och vidare mot Assisi och östsidan hela vägen till Leuca längst ner på klacken med flera stopp. Därefter körde vi mot Sicilien där vi stannade den sista veckan i september och den första i oktober.

Oktober

Tropea Italien
Det är tätt mellan husen vid stupet i Tropea.

Efter den första oktober-veckan på Sicilien tog vi oss tillbaka till fastlandet och körde västsidan upp. Vi stannade bland annat till i Tropea och Sorrento på Amalfikusten på väg mot Rom. Efter några dagar i den italienska huvudstaden började vi resa hem.

Quedlinburg Tyskland
En liten å rinner genom Quedlinburg.

Stannade för att besöka Quedlinburg och därefter körde vi hemåt med stormen Babet i hälarna. Vi kom hem 20 oktober, lagom till ett besök på Lights i Alingsås ett par dagar senare.

November

Äskhults by Halland Sverige
Väggar och tak är original på detta hus i Äskhults by. Besöket där var en av höjdarna 2023.

I november körde vi två gånger söderut till Halland. Med personbilen besökte vi julmarknaden på Tjolöholms slott och tog husbilen till Äskhults by, Bua och Borrås skåra.

December

Liseberg Julmarknad Göteborg
Lisebergs egen granodling.

Vi stannade hemma i Göteborg. Det blev ett besök på julmarknaderna i Haga och på Liseberg innan vi lade oss sjuka så där lagom till jul.

Tänk vad mycket vi hunnit med och tack och lov för alla våra bilder som hjälper oss hålla i ordning på vad vi upplevt och när det skedde:-).

Och så vill vi passa på att önska våra läsare ett riktigt Gott Nytt År!

Anette 30 december 2023

• Av bmlarsreseblogg

Vilket härligt reseår ni har haft och en del upplevelser delar vi med er!
    Det är verkligen skoj att se tillbaka på året som gått och lika roligt att se fram emot det kommande!
    Vi önskar er ett Gott Nytt År!

• Stefan Nilsson

Ja, visst har vi haft ett fantastiskt år. Man blir så ödmjuk när man inser att vi mår bra och kunnat ha möjlighet att resa så här. Och det var ju väldigt trevligt att möta er på Bornholm. Och vi var ju inte så lång ifrån varandra i Italien heller. Kanske ses vi nästa år nånstans med våra husbilar. Önskar er ett härligt nytt år. Kram på er