Camping,  Husbil,  Italien

Tropea

I fina Tropea kan man bada i grottor vid den långa sandstranden

Visst undrar man ibland vad det är som gör att man fastnar för något speciellt ställe. Som gör att man kan tänka sig att åka tillbaka och också längtar tillbaka.

Jag kan ännu inte säga att jag längtar tillbaka. Jag är här just nu. Men Tropea fångade mig, fångade mitt hjärta på ett speciellt sätt.

Tropea Italien
Det finns väldigt mycket vackert i och runt Tropea.

Vi har lämnat Sicilien. När vi beslutade oss för att göra vårt eget giro d’Italia visste vi att vi skulle spendera cirka 10–14 dagar på Italiens största ö. Det trodde vi behövdes. Och det stämde.

Vi har varit på en hel del ställen. Några platser vi besökt har vi skrivit om här på bloggen, det kommer mer så småningom. Vi gillade Sicilien. Vi vet också vilka ställen vi direkt skulle besöka om vi åker dit igen.

För vi kom exempelvis inte till Etna. Två gånger planerade vi att åka dit. Bägge gångerna satte vädret stopp.

Tropea Italien
Det är tätt mellan husen vid stupet.

Men just nu är vi alltså i Tropea. Vi kom hit en eftermiddag efter att ha kört en lite knepig väg med skarpa kurvor och, vilket är ganska vanligt här nere, som även var ganska gropig. Det fanns många hålor och vägskador att se upp för.

Camping Marina dell’Isola är en av tre campingar som ligger vid stranden.

Vi längtade efter att få komma fram och bada. Hade letat upp en camping som skulle ligga alldeles på stranden.

Tropea Italien
En fin färd på havet en stilla morgon.

Uppe på berget en bra bit ovanför Tropea började vi ana havet en bit nedanför oss. Några knivskarpa kurvor till och vi såg det alldeles turkosblå havet och en stad liggande på ett berg. Helt galet vackert.

Om man tappar något från sin lägenhet är det en bit ner att hämta det.

Vi hade både hört talas om Tropea och läst om denna idyll och kan nu efter ett par dagar här intyga att stan verkligen är värd ett besök. Vilket härligt ställe.

Tropea Italien
En enhörning, en flamingo och en dam i rosa hatt var färgklickar den här dagen.

Havet med sin sandstrand och en del stora flata stenar i vattnet – klart att det är svårt att sluta bada.

Många färger inne i staden.

Själva stan – visst, den är ganska turistisk. Men vi själva är ju turister och njuter av restauranger och vackra gränder. Och vem gillar inte att sitta på ett kafé med gott kaffe och en croissant och titta på folk?

Tropea Italien
Det var 110 steg nerifrån upp till staden.

Vår andra kväll i Tropea gick vi upp till stan för att äta middag och få njuta av utsikten. Vi fick knata på ordentligt uppför alla 110 steg i trappan alldeles ovanför campingen för att komma upp till stan.

Den största utsiktsplatsen, alldeles ovanför trappan som kommer nedifrån stranden, lockar mycket folk.

När vi kom upp fanns den första utsiktsplatsen alldeles till vänster. Där ställde vi oss och fotograferade.

Tropea Italien
Den ena delen av stranden. Staden till vänster och campingarna på rad mitt i bilden.

Kvällsljuset, ni vet det som är mer orange och så läckert, lyste över hela stan. Vi gick från utsiktsplats till utsiktsplats och det blev många bilder i båda våra mobiler.

Det är lika trångt mellan husen i Tropea som i många andra italienska städer utefter kusterna.

Vi strosade runt bland små torg och smala prång. Bland butiker med kläder, keramik eller bara krimskrams. Förvånades över hur de få bilarna som körde i stan kom fram på de smala gatorna.

Tropea Italien
Risotto med fisk och skaldjur – en delikatess.

Det gick en bra stund innan vi letade upp en restaurang. Det är ju alltid svårt att veta hur en restaurang är, men vi åt båda en väldigt god risotto med fisk och skaldjur på restaurang Hostaria Italia.

Naturligtvis blev det var sin glass. Bland de godaste vi ätit under resan.

När vi var mätta och nöjda blev det ytterligare en promenad. En gelateria var prio ett för att få oss en god italiensk glass också. Det var ett bra beslut, den glassen var bland de bästa vi ätit hittills i Italien.

Tropea Italien
Nedanför Santa Maria-klostret finns sandstrand på båda sidor.

Dagen efter blev det ytterligare trappor för att komma upp till Santa Maria-klostret, som ligger uppe på ett berg som sticker ut i vattnet och delar av den magnifika stranden.

Längst ut i Santa Maria-klostrets trädgård står ett kors.

Där var det en fantastisk utsikt över stan men också över det kristallklara vattnet. Vi betalade tre euro var för att gå in i den lilla trädgården som låg bakom och fick ännu bättre utsikt.

Tropea Italien
Den välskötta trädgården vid Santa Maria-klostret.

Vi blev lite förvånade när det på skyltar stod att vi inte fick skriva på växterna. Vadå, skriva på växterna?

Men att denna uppmaning fanns var inte alls konstigt. I trädgården fanns många stora kaktusar.

Tror knappt att det fanns en enda som inte hade namn eller initialer inristade i bladen. Man upphör aldrig att förvånas, så tråkigt att förstöra på det sättet.

Tropea Italien
Utsikten uppifrån klostret – havet har så många nyanser av blått och grönt.

På alla bilder vi sett från Tropea ser man den fantastiska färgen på vattnet. Kan det verkligen vara på riktigt eller är det bara fejk, undrade vi.

Grottan är förmodligen ett av de mest fotograferade motiven i Tropea.

Jag lovar, fejk är det inte. Det är helt fantastiska färger och att bada här har varit underbart.

Tropea Italien
Genvägen mellan stränderna går genom grottan.

Att få simma genom grottan i berget och även simma ut till den stora grottan en bit bort var härligt. Tyvärr har vi inga bilder från själva simningen, våra fotograferande mobiler är känsliga för vatten.

Helt klart är Tropea ett ställe att återkomma till.

Tropea Italien
Här badade vi, nedanför campingen.

Men att det blev så bra som det blev i Tropea var ingen självklarhet.

Vi var ganska stressade. Mådde inte så bra när vi kom hit. Vi hade nämligen fått en fripassagerare. En sån som vi absolut inte ville ha med oss.

Tropea Italien
Fin havsutsikt från balkongerna i berget.

Vi hade fattat att hen (Stefan kallade så småningom denne fripassagerare för Musolini) hade varit med oss cirka åtta till tio dagar. Vi fattade först inte vad som var fel.

Jag hade med mig en minikruka med en liten Kalanchoe. Den blommade så fint. Men helt plötsligt hade vi jord på vårt bord i husbilen varenda morgon. Vi fattade ingenting.

Sen en dag när jag skulle ta fram en av våra smörknivar i trä såg jag att den såg väldigt märklig ut. Alldeles taggig. Tittade lite extra i besticklådan och såg en massa träflisor. Lyfte på besticken och såg musbajs. Jag blev alldeles kall och vi fattade vad vi hört men inte förstått.

Tropea Italien
Den anspråkslösa fasaden på San Michele-kyrkan.

Möss hör till hösten och vintern hemma. Inte till sommarveckor i Italien. Sedan hörde jag till råga på allt musen en kväll. ropade till Stefan att han skulle komma in. Vi stod med vår lampa på mobilen i högsta hugg och öppnade skåpet där jag hörde ljudet. Ett litet musansikte tittade på oss innan det snabbt försvann under skåpet.

Avskalat och värdigt inne i San Michele-kyrkan.

Den natten sov vi inte bra. Tyckte vi hörde ljud överallt från musskrället.

Dagen efter började jag äcklad att städa och Stefan tog cykeln in till Cefalu, där vi just då befann oss. Han letade råttfällor och fick efter många om och men tag i två stycken.

Nu började jakten. Så få saker som möjligt skulle finnas i lådor och skåp. Inte lätt när det inte finns så mycket extra utrymme i husbilen. Det som fanns i de lådor där vi sett musbajset diskades, eller tvättades och packades in i plastpåsar. Vi tänkte att om Musolini varit på det nydiskade eller nytvättade skulle vi se det på den sönderbitna plastpåsen.

Tropea Italien
Blomman sitter mitt på kaktusbladet.

Fällorna gillrades med ost. Vi väntade och bara efter en liten stund var osten borta på båda två. Vi insåg att bitarna var för stora och gillrade fällorna igen. Nu hade vi ändrat storleken på ostbitarna. Nu var det riktigt små ostbitar. Gott tyckte Musolini och smaskade i sig utan att något hände heller denna gång.

Men nu var vi ju på väg igen. När vi kom fram till campingen i Tropea på eftermiddagen kollade Stefan direkt var vi kunde köpa fler fällor. Cykeln togs ner från cykelstället och efter nån timma kom han tillbaka med fyra till. Vi gillrade två nya fällor och beslöt oss för att de fyra andra skulle gillras på natten.

Jag måste villigt erkänna att vi mådde ganska dåligt. Vi vet ju hur mycket möss kan förstöra och när vi verkligen kollat runt i vår husbil fanns det musbajs på väldigt många ställen.

Tropea Italien
Musolinis banemän – lokalt inköpta råttfällor.

Vi satt utanför husbilen, det var en alldeles ljum sommarkväll. Hörde vågorna rulla på stranden cirka 50 meter nedanför. När Stefan gick in för att ytterligare en gång kolla fällorna satt det en väldigt liten men fet mus i fällan.

Vi kunde andas ut. Tropea kändes med ens fantastiskt.

Tropea Italien
Solen sätter fart på färgerna.

Och det är med den känslan vi nu lämnar staden.

Vi tänker oss till Sorrento som bas för en tripp till Amalfi eller Positano eller något annat ställe som lockar oss. Vi har varit där förut, men det är ju så galet vackert där.

Vi ska också till Rom. Där ska vi träffa Arta, en albansk vän som just nu bor där. Även i Rom har vi varit förut. Fast vad gör det. Rom är ju Rom.

Så långt har vi kommit i våra tankar. Tänker att vi ska åka till något eller några ställen i Tyskland på vägen hem också. Där känner vi att vi har dålig koll på mysiga städer.

Vi kör genom Brennerpasset med sikte på Rostock för att ta färjan till Trelleborg.

Någon som har något bra förslag på mysig stad för oss att besöka på vägen hem?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

• Av bmlarsreseblogg

Tropea ser verkligen helt otroligt ut. Det får bli ett ställe att spara till nästa Italienresa. Små möss är verkligen inget man vill ha i husbilen och definitivt inte när en är ute på resa. För två år sedan hade de tuggat i sig vår dieselslang under vinterförvaringen och tyvärr hittade vi muslortar lite överallt förra vintern trots fällor laddade med Snickers, olika ljud de inte skulle tycka om och skrynklad aluminiumfolie runt däcken. Nu ska vi ta till enriset i år också.
    Vi tyckte mycket om fina Bamberg på vägen hem och sedan har vi en favorit bland korsvirkesstäderna nämligen Quedlinburg som förslag på orter att stanna i på vägen hem.

• Stefan Nilsson

Hej! Ja, Tropea är fantastiskt. Det är verkligen en plats att åka till och även återvända till. Vad gäller musskrället så var det rent utsagt skitjobbigt. Den sprang under våra huvuden på natten. Sååå äckligt och jobbigt😖.
      Vi har haft möss i husbilen förut om vintrarna. Tagit 5 st. Men efter första vintern då vi tog alla så testade vi att köpa riktig pepparmyntsolja på apoteket och påsar med pepparmyntste. Vi droppar oljan på tepåsarna och tejpar upp dem överallt. På de två sista vintrarna har vi inte hittat musbajs någonstans. Kanske bara tur hittills men så har det varit för oss. Nu, när vi kommer hem ska vi under husbilen och se om vi kan se var de kommer in. De har tuggat lite på ett av säkerhetsbältena och vi har hört att genom balken där kommer de in. Vi har nät som vi ska stoppa in i balkarna. Ja fy vad trist det är. Nu ska vi in till Positano idag. I morgon drar vi mot Rom. Och tack för era förslag på stopp i Tyskland. De ska vi titta på.

• Eva Sjöblom Johansson

Det låter som ett fantastiskt ställe. Ni beskriver det så levande så hit vill man verkligen åka. Den andra delen är ju mindre trevlig så den vill vi inte vara med om. Ha en fortsatt fin resa utan fler fripassagerare.