Camping,  Husbil,  Italien,  Världsarv

Cefalu

I populära Cefalu testade vi cannoli med pistagesmak

Cefalu ligger väldigt bra till för den som åker till Sicilien.

Dit går det utmärkt att åka tåg, från Palermo går det på under en timma.

Och det är bara några kilometer till bilvägen mellan Palermo och färjan till fastlandet.

För Cefalu är ett ställe som är väl värt ett besök.

När vi förberedde oss inför vårt eget Giro di Italia försökte vi hitta guldkornen i Italien. Det finns hur mycket ställen som helst att se när man googlar på Italien.

Cefalu Sicilien Italien
Mysiga gator fanns det gott om i Cefalu.

Vi gjorde vår egen digitala karta och lade in de ställen som vi läst om, som såg lockande ut. Det hade blivit 53 platser att besöka, om vi hade åkt till alla.
Självklart var vi tvungna att begränsa oss. Men Cefalu fanns alltid med bland de ställen vi ville prioritera.

Cefalu Sicilien Italien
På denna smala gatan fick inte ens små Fiat köra.

Vi körde från San Vito lo Capo en morgon och hade tänkt stanna en natt eller två i Palermo, men när vi hade kört fel inne i stan och upplevt de smala gatorna med husbilen, beslutade vi att köra direkt till Cefalu istället.

I väntan på shuttlebussen fanns stolar att slå sig ner på.

Vi kom till Camping Sanfilippo som var byggd i terrasser ner mot havet. En riktigt fin liten ACSI-camping som låg bra till.

Själva campingen var rejält backig och för att komma ner till stranden fick man gå nedför några trappor.

Cefalu Sicilien Italien
På väg ner till campingens strand fick man gå nedför några trappor.

Stranden var liten och det fanns stora stenar som vi behövde passera innan vi kom i det fina vattnet. Men toaletterna och duscharna var fina och tvättmaskiner fanns om vi hade behövt det.

Stranden vid campingen.

Det var rent och fräscht och det fanns plana platser i olika storlekar.

Men precis bredvid campingen såg vi hur träd och buskar var alldeles svedda efter att de hade brandhärjats.

Cefalu Sicilien Italien
Stora plana och rymliga platser för husbilen.

Personalen berättade för oss hur de fått vara brandvakter veckan innan när det brann.

Det var den branden vi hade hört talas om som gjorde att vi funderade på om vi skulle kunna åka till Cefalu över huvudtaget. Det fanns stora områden med svartbrända sluttningar och hus runt omkring.

Cefalu Sicilien Italien
Här syns de brandhärjade sluttningarna på andra sidan vägen från campingen.

Men campingen hade klarat sig helt utan skador.

Vi ville ju självklart ta oss in till Cefalu nån dag. Dit var det cirka fyra kilometer. Och det fanns några olika alternativ för att ta sig in till stan. Antingen kunde vi cykla eller ta shuttlebussen som gick från campingen.

Cefalu Sicilien Italien
På cykeltur på väg till Cefalu en bit bort i bukten.

Stefan tog cykeln in till stan en dag när han skulle köpa råttfällor. Det kan ni läsa mer om här. En annan dag tog vi båda bussen.

Och vi kunde också ta tåget in till Palermo från Cefalu. Det var ett önskemål  eftersom vi körde ifrån Palermo utan att besöka stan när vi inte hittade ställplatsen vi letade efter.

Jag kan förstå att många tycker om Cefalu.

Cefalu Sicilien Italien
Den långa stranden i Cefalu.

Stan ligger vackert och det är mysigt med små gränder och en massa restauranger alldeles vid havet.

Vi tog en promenad i stan under ett antal timmar. Fotograferade, fikade och åt en god middag. Även om vi var där i oktober var det liv och rörelse i stan och det fanns många turister kvar. Cefalu är populärt.

Utmed hela staden ligger en fantastisk sandstrand som gör allt riktigt läckert.  Alldeles ovanför går strandpromenaden med restauranger och affärer.

Strandpromenaden.

Vi promenerade in på Vittorio Emanuele, en gata med många små butiker och marknadsstånd av allehanda slag. En bit in på gatan finns det gamla offentliga tvätteriet som ligger några meter under gatunivån. Man når det genom att gå ner för en bred trappa av lavasten.

Den breda trappan leder ner till tvätteriet.

Själva tvätteriet är ett exempel på medeltida sicilianskt liv och verkligen häftigt att se. Man kan bara tänka sig hur kallt det var för kvinnorna att tvätta kläder i den iskalla floden Cefalino som rinner igenom tvätteriet.

Katedralen i Cefalu.

Vi fortsatte upp mot piazzan där Cefalukatedralen ligger. Den ligger lite på en höjd och en fin trappa leder upp till ingången. Katedralen, som ingår i Unescos världsarvslista, var färdig år 1240. Det är verkligen helt otroligt vad många vackra gamla byggnaden det finns i Italien.

Katedralen var under renovering.

Tyvärr var katedralen under renovering och många av mosaikerna som gjort den så känd var övertäckta. Ville man se hur det egentligen såg ut där inne fanns det digitala skärmar som visade allt som renoverades.

Cefalu Sicilien Italien
På skärmar kunde man se den fina mosaiken som var under renovering.

Men det var lite tråkigt att vi inte riktigt fick se katedralen som ska vara så fin och mäktig.

Katedralen i Cefalu och nedanför finns piazzan med kaféerna.

Vid katedralen ligger Cefalus huvudsakliga piazza, med många olika kaféer att besöka om man så känner. Men vi fortsatte ner mot havet igen på, de i Italien så vanliga, smala stenlagda gatorna.

Vi hade även ett mål att testa Cannoli som vi hört skulle vara som allra bäst i Cefalu. Cannoli är klassiska sicilianska bakverk i form av rör fyllda med en söt och smakrik ricottablandning.

Cannoli med pistagefyllning.

Vi köpte varsin med pistageblandning i en av alla affärer som fanns som sålde dessa. Det smakade riktigt gott.

Vi kom ner till stranden igen där det låg några små båtar uppdragna på sanden. Några människor solade och badade i det härliga vattnet.

Cefalu Sicilien Italien
Härligt bad mitt i stan.

Vi fortsatte längs gatorna ut på strandpromenaden för att hitta restaurangen där vi skulle stilla vår hunger.

Stefans val på restaurangen.

Och slog oss ner vid en restaurang och åt varsin god pastarätt.

Cefalu Sicilien Italien
Anette valde pasta som inte lockade ögat lika mycket som Stefans val gjorde. Men smaken var det verkligen inget fel på.

När vi kände oss mätta och nöjda gick vi på några smågator längre upp i staden och tittade oss omkring. När vi efter ett antal timmar i Cefalu drog oss tillbaka mot busstationen konstaterade vi att Cefalu är vad vi kallar ögongodis. En riktigt mysig stad på Sicilien.

Skrivet av Anette 2023-11-17

• Stefan Nilsson

Ja, Cefalu gillade vi. Det var lite lagom på nåt sätt. Och jag tror det tog 48 minuter därifrån till Palermo. Det var riktigt smidigt och tåget gick på minuten. Men det är helt galet vad många fina mysiga ställen vi upplevt i Italien. Folk frågar efter vår favorit och vi har svårt att svara. För svårt att bara välja en😁