Italien,  Husbil,  Världsarv

Italien tio i topp

Tio-i-topplistan för våra italienska favoriter

Vandring Dolomiterna Italien
Fikan smakar sällan så bra som på över 2300 meters höjd i Dolomiterna.

När vi ser tillbaka på vår resa till Italien i höstas känns det lika fantastiskt som vi tyckte när vi var där.

Åtskilliga gånger har vi suttit och pratat om de olika platser vi besökte. Vilken var häftigast, vilken var mest spännande?

Vi insåg att vi behöver en lista.

Och här är den – vår egen rankning av våra favoriter.

När man drar i väg på en långresa till platser man aldrig har besökt finns ju en blandning av förväntningar och nyfikenhet.

Bilder och berättelser på nätet, i tidningar och böcker finns ju ofta som inspiration, ändå vet man ju inte förrän man kommer fram hur det egentligen är.

Florens Italien
Den världsberömda utsikten över Ponte Vecchio i Florens.

Som Florens. I alla år har vi hört och sett om den fantastiska kulturstaden med alla sina skatter. När vi hade parkerat husbilen på en camping utanför och satt oss på bussen in mot staden var det med mycket stor förväntan.

Några timmar senare konstaterade vi att vår upplevelse blev en annan än den vi hade förberett oss på. Florens levererade med massor av statyer, läckra byggnader och museer. Men vi var inte riktigt förberedda på att det var sådana köer till så mycket att vi nöjde oss med att promenera runt under några timmar.

Visst var Florens läckert – men upplevelsen ger ingen plats på vår tio-i-topp-lista. Kanske kan det bli så om/när vi ger stan ett ny chans – med förbokade biljetter till både det ena och det andra.

Positano Italien
Santa Maria Assuntas är kyrkan mitt i byn i Positano.

Flera andra turistfavoriter fick inte heller plats på vår lista – som Taormina, Positano eller Erice – i den stenhårda konkurrensen.

Motsatsen är de platser som vi hade dålig – eller ingen – koll på när vi åkte hemifrån, men gav oss en upplevelse för livet. Som Vieste, vars plats på listan är gjuten.

Vi besökte 21 platser som blev till inlägg här på bloggen, vi stannade till på ytterligare några platser.

Vi började med att göra var sin lista för att vi inte skulle styra varandra. När vi var klara visade det sig vi hade nio platser gemensamt på respektive lista, tre av dem på samma plats. Resten var inte speciellt svårt att kompromissa fram.

Att vi var så eniga är inte konstigt, vi var ju där tillsammans.

Kriterierna för vår rankning är inte vetenskapliga. Det handlar inte om var det var lättast att få plats för husbilen eller var det var billigast.

Vi har bara gått på känsla.

Här kommer vår Italien-lista. Håll till godo – och skriv gärna i kommentarsfältet längst ner vilka som är dina italienska favoritplatser.

1 Dolomiterna

Vandring Dolomiterna Italien
Det var tuff vandring i början den första dagen i Dolomiterna.

Att Dolomiterna skulle ligga högst på listan var inget att diskutera. Jag hade den lite längre ner. Men Anettes övertygelse och närmast livslånga längtan till ett ställe som överträffade hennes skyhöga förväntningar gjorde att förstaplatsen blev odiskutabel. Och jag blev också överrumplad av skönheten högt där uppe. Att lyssna på koskällorna och se ut över de fantastiska vidderna i den tunna, klara luften med en macka i den ena handen och kaffekoppen i den andra är högkaratig livskvalitet. Det vill vi uppleva igen.

2 Matera

Matera Italien
Många olika nyanser av grått och sandfärg.

När vi i skymningen körde in på den stora parkeringen i Matera var vi spända på vad vi skulle få uppleva nästa dag. Vi hade kommit till en till synes helt vanlig italiensk stad utan spår av historiska minnesmärken eller annat spännande. Men skyltarna en bit bort pekade nedåt, mot den historiska delen av staden. Och vi kommer aldrig att glömma hur det var när vi hade passerat den nya delen av Matera och de historiska delarna bredde ut sig framför våra ögon – precis som när James Bond styr sin Aston Martin i ”No time to die”. Grottstaden är oerhört mäktig.

3 Tropea

Tropea Italien
Det är tätt mellan husen vid stupet i Tropea.

När vi passerade Tropea första gången var svårt att se skyltarna som pekade åt det hållet från motorvägen. Röken från gräsbränderna var tät här och där, lukten från bränderna kändes in i husbilen medan vi körde söderut mot Sicilien. Om vi då hade planerat att åka direkt till Tropea hade vi fått tänka om. Men när vi hade lämnat Sicilien för att köra norrut igen blev det ett stopp i några dagar. Och det ångrar vi inte. Tropea är fint, riktigt fint. Att sitta på campingen direkt vid vattnet eller stå uppe i själva staden och se ut över det blågröna havet är ännu en av de minnesbilder som har hjälpt oss genom vintern.

4 Assisi

Assisi Italien
Piazza inferiore upp mot Sankt Franciskus basilika.

Vi var inte så säkra från början, men nu vet vi. Assisi är ingen stad man kör förbi. Det finns i södra Europa åtskilliga byar och städer uppe i bergen, de flesta med sin egen charm och karaktär. Assisi ligger inte jättehögt, men syns vida omkring. Även om det är en av de städer där det hörs engelska i nästan varje gathörn hade vi ändå inte känslan av att det var en plats dominerad av såna som oss, turister. Och Sankt Franciskus kyrka där Franciskus av Assisi ligger begravd – vilken fantastisk byggnad. Stillheten vi upplevde i kryptan nedanför huvudplanet bevarade vi inombords när vi gick runt på gatorna.

5 Vieste

Vieste Italien
På sydsidan av Viestes historiska centrum har man den här vyn.

Att vi skulle besöka den italienska klacken var bestämt innan vi åkte. Lika säkert som att Anette skulle till Dolomiterna var det att jag skulle längst ner åt sydost. Däremot hade vi inte planerat på förhand att vi skulle till Vieste, vi hade förresten inte ens någon koll på att det fanns en stad som hette Vieste. Vi – framförallt jag – lockades dit för att det såg kul ut på kartan. För Garganohalvön, mitt emot Neapel på den västra sidan, ser ut som en utväxt på den italienska stövelns vad. När vi kört genom nationalparken och kommit längst ut på utväxten fann vi att Vieste inte heller är en stad man bör åka förbi.

6 Selinunte

Selinunte Sicilien Italien
När vi passerat entrén och några buskar såg vi plötsligt Hera-templet i all sin prakt.

Hallå! Selinunte, någon? Har du som läser det här en aning om var Selinunte ligger? Inte det. Men det är inte så konstigt. För Selinunte är en liten stad nästan så långt bort man kan komma på sydvästra Sicilien. Om det inte hade varit för en tysk på en camping i Gallipoli hade vi förmodligen fortfarande varit ovetande om dess existens. Det räcker att Anette och jag säger Selinunte till varandra för att vi ska börja le och tänka på den oerhörda upplevelsen när vi kom ut på öppen mark efter att ha gått genom entrén till själva utgrävningsområdet. Hur det stora grekiska templet plötsligt fanns framför våra ögon blev något vi aldrig glömmer.

7 Palermo

Palermo Sicilien Italien
Det är ett stort utbud av mat på Ballaromarknaden i Palermo.

Det var givet på förhand att vi skulle hälsa på i Siciliens största stad. Vi visste att det inte skulle vara som att glida runt hemma i Göteborg med husbilen, men då vi med gps-apparna hade hittat en bra ställplats i stan var vi ändå lugna när vi körde dit. Men när samma appar inte kunde bestämma sig för vilken väg som var bäst blev det en ändå en minnesvärd (men märket där bak på husbilen syns knappt) och lite ångestfylld stund i trafiken. När vi återvände dit dagen efter med tåg fick vi uppleva en oerhört charmig stad med läckra gränder, marknader, mat – och en världsberömd teater med kopplingar till Gudfadern.

8 Syrakusa

Syrakusa Sicilien Italien
Syrakusas mäktiga katedral.

Talet pi är inget man stöter på dagligen om man inte är matematiker eller jobbar med cirklar på något sätt. Men i den urgamla staden Syrakusa, på sydöstra Sicilien, är pi högst påtagligt när man tar sig genom staden. För det var stadens store son Arkimedes som efter åtskilligt funderande kom fram till hur man kunde använda 3,1415 – och ännu fler decimaler när det behövs. Vid hans grav fick vi däremot en av resans största överraskningar. Den enda person som kan konkurrera med Arkimedes om uppmärksamheten i Syrakusa är kvinnan som vi i Sverige firar 13 december varje år.

9 Alberobello

Alberobello Italien
En vacker syn med alla tak.

Det är inte konstigt att så många vill besöka Alberobello, trots att vi var där i september var det gott om turister på plats. Alberobello är en av de platser som verkligen lockar när man ser bilder därifrån. Den speciella formen på de spetsiga trullihusen gör att man verkligen vill dit, om man har den möjligheten. Och inte heller i Alberobello blev vi besvikna, förväntningarna uppfylldes – och överträffades. För när vi kom upp på en liten höjd och såg ut över stentaken var det svårt att se sig mätt. Mobilkameran fick verkligen jobba.

10 Polignano al Mare

Polignano a Mare Italien
De mäktiga grottorna under staden.

Tillsammans med Assisi är Polignano al Mare den enda platsen på vår lista där vi inte sov över på en ställplats eller camping. I själva verket stannade vi bara några timmar – men vilka timmar. Hade vi haft mer tid på oss hade vi definitivt bokat bord på en av restaurangerna i grottorna med utsikt över havet. Men nu fick det räcka med att titta från några hundra meters avstånd. Men torget där vi satte oss och åt och de smala gatorna med sångtexter ovanför våra huvuden fastnade i minnesbanken – allra läckrast var dock stranden mellan bergen mitt i stan. Där ska vi bada nästa gång.

Bubblare

Gallipoli

Gallipoli Italien
Stranden i Gallipoli.

Fanns på platsen alldeles utanför listan hos oss båda. Föll ut som en del av kompromissen. Gamla stan med sina gränder, fiskmarknaden och den fina stranden i det som kallas Italiens Ibiza är goda anledningar till att åka till Gallipoli på västsidan av själva klacken.

Cefalu Sicilien Italien
Katedralen i Cefalu.

Cefalu

Långt ner på Anettes lista, inte med på min. Hamnade utanför som en del av kompromissen. Men det gör ont att inte få plats med en sådan pärla. För den som åker till Cefalu på norra Sicilien har stora möjligheter att bli väldigt nöjd.

Stefan 19 april 2024

• JoY

Roligt att läsa om eran lista, inte lätt att göra en sådan när det finns så många fina. Vi gillar också Italien och har åkt runt lite hit och dit och besökt några av era favoriter.

• Stefan Nilsson

Nej. Det var inte lätt, men vi hade förvånansvärt många som vi gillade båda två. Och det var roligt att göra listan. Vi fick tänka tillbaka och titta på inläggen vi gjort. Det får bli fler besök så småningom. Vi har fler ställen vi ville åka till som vi valde bort. Får se när den resan blir av😀

• Anders Johannesson

Hej, härligt att läsa och kul med Dolomiterna. Vi var 4 veckor i Italien september 2023, 2 veckor av dessa i Canazei och cyklade/vandrade varje dag. Får inte nog och blir svårt att hitta något liknande till september/oktober i år

• Marika Sjönell

Ja det är verkligen också så härligt med alla dessa mindre platser som man hittar ibland bara av en händelse. Planering i stort men med stort utrymme för att vara spontan, då blir det som bäst tycker vi.
    Inte så många campingnätter mer av fricamping numera.

• Stefan Nilsson

Ja, de där pärlorna man hittar som gör att man blir alldeles lycklig är så härligt. Vi brukar fricampa, bo på camping och ställplats. Det blir det som passar bäst. När vi kan använda ACSI-kortet utomlands gör vi det. Ibland är det härligt med camping. I Sverige blir det inte så mycket camping längre. Här blir det ställplatser och fricamping för det mesta. Det är så roligt att kunna välja vad som känns bäst för tillfället. Att kunna resa med hus på hjul är ett härligt sätt att resa på.

• BODIL

Kul lista och jag har varit på några av ställena. Mitt bidrag är att ni ska besöka Bordighera med omgivningar, en pärla!

• Stefan Nilsson

Tack! Tror faktiskt Bordighera fanns med på önskelistan som bestod av 52 olika platser. Vi fick prioritera väldigt hårt . Men önskelistan är kvar så det får bli nästa gång. Tack för tipset!

• bmlarsreseblogg

Vilken bra idé att göra en 10-i-topplista över era favoritplatser under Italienresan. Vi förstår precis att de här stora turistmetropolerna inte hamnar på listan även om det är skoj att ha upplevt dem. Precis så kände vi med Pisa och Venedig. Dolomiterna är en dröm gör oss också. Vi har i princip bara åkt rakt över (eller rakt och rakt på serpentinvägarna) och skulle gärna vilja se mer och vandra lite. För övrigt har vi bara besökt Assisi, som vi också tyckte mycket om. Flera av platserna ser riktigt lockande ut……

• Stefan Nilsson

Ja, det är ju just det vi känner. Alla de ”stora” ställena är häftiga att se men nu har vi sett ett annat Italien. Vi skulle väldigt gärna åka en långsväng till på andra ställen i Italien. Men det finns ju så mycket vi vill uppleva😀

• Marika Sjönell

Så trevligt att få ta del av era favoritplatser och flera av dem är även våra, men också tips på nya.Det tackar vi för. Det har blivit tre resor genom i Italien för oss , varav en där resans mål var rundresan på Sicilien. Så många vackra fantastiska platser och så många härliga minnen vi har samlat. Alla våra resor finns nu i de många resedagböcker med foton och dag för daganteckningar som jag gjort sedan 1998 när vi gjorde vår första husvagnsresa. Så kul att läsa tillsammans, minnas och återuppleva resorna igen med alla roligheter men också svårigheter som man tvingas lösa. Många länder senare, nyare husvagn och vi två som är betydligt äldre uppskattar vi resandet precis lika mycket fortfarande.
      Ha det så härligt på er nästa resa både här hemma och utomlands.
      Hälsningar från Marika och Bosse

• Stefan Nilsson

Tack! Vad roligt att du uppskattade inlägget. Och det var en fantastisk resa. Vi har varit en del i Italien förut. Sett Pisa, Garda, Rom m fl. De ”stora” berömda platserna. Nu beslöt vi oss för att bara försöka se andra ställen. Städer vi hade hört om eller sånt som var helt nytt. Det blev helt galet bra. Skulle kunna göra en ny resa och åka till helt nya platser för vi har många fler ställen på vår önskelista. Men det finns ju så mycket vi vill se. Det får bli en ny resa om några år.