Camping,  Husbil,  Italien,  Världsarv

Palermo

Vi kollade lite extra på operatrappan där Gudfadern tog slut

För oss var det givet att besöka Palermo.

Staden som är ungefär lika stor som vår hemstad Göteborg har mycket att erbjuda.

Som spännande marknader, massor av kyrkor, god mat och en muralmålning av mördade maffiabekämpare.

Och så trappan där Gudfadern tog slut.

Palermo Sicilien Italien
Det är aldrig långt till en restaurang i centrala Palermo.

Vi hade sett ut en perfekt ställplats för vår husbil i Palermo. Framförallt var det nära till de äldre delarna, de som vi ville besöka. Men det var, som vanligt, inte så lätt som det såg ut.

För att köra sju och en halv meter husbil (plus utskjutande cyklar) inne i Siciliens största stad har sina utmaningar.

Palermo Sicilien Italien
Här var trafiken lugn. En stund senare löpte gpserna amok och vi blev påkörda på en trång gata.

Att det blev trångt och mycket trafik var vi beredda på. Likaså att bilar plötsligt parkerades mitt på vägen i andra led har vi också varit med om. Att det på tvåfiliga vägar plötsligt blev fyra eller fem hade vi också en viss beredskap för.

Men när gpserna blev osams, snurrade hej vilt och hela tiden kom med olika lösningar i olika riktningar fick vi bekymmer. Det blev tajt, vi kom in på smala hårt trafikerade gator.

Palermo Sicilien Italien
Trånga gator i Palermo, men det går ändå att köra bil. Men riktigt så här trångt var det inte där vi körde husbil.

Vi tvingades vända när det fanns en lucka och trycka oss förbi små bilar och ilsket surrande vespor. Det kunde ha blivit en bra film, men vi har varken bilder eller film. Vi hade liksom annat att tänka på.

När det var som mest trångt och vi stod stilla för att mötande bilar skulle passera såg jag plötsligt i backspegeln hur en bil backade på oss. Det hördes ett skrapande läte när hans bakre kofångare vek sig bakåt.

Palermo Sicilien Italien
Det gick utmärkt att åka tåg från Cefalu till Palermo.

Vi var beredda på lite tuff siciliansk ordväxling med Don Corleones lillebror, men när Anette gick ut i kaoset för att prata med föraren pekade han bara på en annan bil – och gick in i affären bredvid. Hans bil hade alltså en del som hängde ner, på vår syns ett par små skrapmärken i plasten.

Vi bestämde oss för att så snabbt som möjligt köra ut ur stan och istället dra vidare österut till en camping i Cefalu. Därifrån tog vi tåget in till Palermo dagen efter.

Palermo Sicilien Italien
Det finns otaliga balkonger i Palermo.

Efter ungefär en timmes tågresa (tåget gick perfekt i tid båda vägarna) klev vi av på centralstationen. Vi hade, som oftast, markerat de platser som vi vill se på Apples app Kartor. Dessutom hade vi läst på i lite bloggar, typ hos Firstmorning.

Vi hade varit på Sicilien i tio dagar, hade besökt bland annat Syrakusa och Selinunte.

Palermo Sicilien Italien
Ett myller av liv på via Maqueda.

Men trots att vi hade förberett oss lite grann hade vi ingen speciell bild av Palermo. Vi valde att börja på via Maqueda, bara ett par hundra meter från järnvägsstationen. Vi hade bestämt att det var den vi skulle ta för att gå in mot de centrala delarna. Och det visade sig vara ett riktigt beslut.

På jakt efter matgäster på via Maqueda.

Vi var inte de enda turisterna i stan, om man säger så. Även om en servitris jag pratade med undrade om alla människor hade dragit till stranden istället.

Palermo grundades redan på 700-talet före Kristus och har sedan tillhört alla möjliga ockupationsmakter fram tills staden blev en del av det nybildade italienska riket 1860. Palermo bombades när de allierade landsteg och började marschera in i Europa från söder 1943 för att trycka tillbaka tyskarna i slutet av andra världskriget.

Palermo Sicilien Italien
Det finns en del riktigt gamla grejer även i Palermo.

Staden drabbades dessutom hårt av en jordbävning 1968. Stora delar av Palermo har därför byggts upp på nytt flera gånger.

Santa Maria dell’Ammiragliokyrkan – en del av världsarvet i Palermo.

Vårt första riktiga stopp blev vid Piazza Bellini som utmärks av tre kyrkor med bara några meter mellan, bland annat Santa Maria dell’Ammiragliokyrkan.

Palermo Sicilien Italien
San Cataldokyrkan – en av tre kyrkor vid Piazza Bellini.

Den är en av anledningarna till att Unesco har utnämnt Palermo till en stad med världsarv (i världsarvet ingår även den stora kyrkan i Cefalu).

Arancini med ris och kött innanför paneringen – riktigt gott.

Vid Piazza Bellini blev det även en väldigt enkel lunch. Anette tog en panini medan jag passade på att testa den sicilianska specialiteten arancini. En panerad bulle fylld med ris och den här gången någon form av kött. Gott, tyckte jag.

Palermo Sicilien Italien
Det är ett stort utbud av mat på Ballaromarknaden.

I Palermo finns även flera marknader, för en besökare är det ett måste att gå till åtminstone en av dem.

Grillen är tänd på Ballaro.

Vi valde den största och mest kända, Ballaro. Rötterna är från 900-talet då Sicilien var under arabiskt styre. Än i dag påminner Ballaro, och även de andra marknaderna, mycket om hur det är på nordafrikanska marknader.

Att gå genom gatorna och mellan stånden var en upplevelse.

Palermo Sicilien Italien
Starka färger under parrasoller och markiser.

Mycket handlar om mat. Där finns inte minst massor av råvaror att köpa; kött, fisk, skaldjur, fågel, grönsaker, frukter, kryddor – och så vidare.

På Ballaro finns alla sorters mat att köpa.

Dessutom finns det mycket sicialiansk fastfood, men även restauranger med ett stort utbud. Och som det ibland är på riktiga marknader var det också hög volym på olika försäljares röster.

Palermo Sicilien Italien
Matolja och leksaker sida vid sida på Ballaro-marknaden.

Men Ballaro handlar inte bara om mat. Där finns väldigt mycket annat också. Som lädervaror, blommor och leksaker.

Tyger och kläder har sin givna plats på marknaden.

Vi hade funderingar på att gå på ytterligare någon marknad, men när vi hade spenderat en stund på Ballaro tyckte vi att det räckte. Det kunde inte bli så mycket bättre.

Palermo Sicilien Italien
Massor av folk vid korsningen Quattro Canti.

Via Maqueda, som vi kom på, går från väster till öster och har biltrafik även om fotgängare går mitt på den smala gatan likväl som på trottoarna på båda sidorna. Men efter Quattro Canti blev den gågata med många restauranger efter sidorna. Och dessutom en del butiker.

Vi trängdes bland fotgängarna när vi gick österut med ett speciellt mål. För en gång skulle hade vi bestämt att vi skulle ta en hop-on-hop-off-buss.

Hop-on-hop-of.

Palermo har två sådana linjer. Linje B som går på östra sidan av de centrala delarna och tar runt 40 minuter medan linje A rör sig runt stadens historiska centrum.

En muslimsk familj passerar utanför Jesu kyrka.

Vi var inställda på lite mer historia, men hoppade på fel buss. Det tog en bra stund innan vi hittade på kartan var vi befann oss eftersom vi trodde att vi var på den andra rundan.

Därför bytte vi till den andra rundan när vi var klara eftersom de båda linjerna, med sex stopp vardera, bara hade två gemensamma hållplatser.

Hamnen ligger vackert.

Vi föredrar att promenera oss genom städer, men hop-on-hop-off är ett bra sätt att få en överblick och se lite mer. Dessutom kan man ju hoppa av när den stannar under färden.

På väg att lämna hamnen för en segeltur.

Så gjorde vi när vi kom till hamnen med linje A. Målet var inte i första hand att gå och strosa i hamnen.

Palermo Sicilien Italien
Den stora muralmålningen är en hyllning till de mördade maffiabekämparna Giovanni Falcone och Paolo Borsellino.

Vi hoppade av för att kolla in den berömda muralmålningen av Giovanni Falcone och Paolo Borsellino. De båda domarna som avrättades av den sicialianska maffian 1992 som hämnd för att de lyckats få 360 mafiosos fällda i vad som gick under beteckningen Maxirättegången.

Det finns många påminnelser om den långa kampen mot maffian. Här förkunnas döden för den som kallades den sicilianska bränslemaffian.

I Palermo finns många muralmålningar, men den av de mördade maffiabekämparna sticker minst sagt ut. De hedras på fler sätt i staden, exempelvis heter Palermos flygplats numera Falcone-Borsellino airport.

Palermo Sicilien Italien
Teatro Massimo – Europas tredje största opera. Här på trappan tog Gudfadern-triologin slut.

Efter fullgjort bussvarv klev vi av vid en av stans största turistmagneter, Teatro Massimo, det berömda operahuset. Efter en stunds funderande bestämde vi oss för att gå med på en guidad tur inne i Italiens största operahus eftersom det inte fanns någon möjlighet att gå runt på egen hand där inne.

Kunglig utsikt på Teatro Massimo, den vackra salongen sedd från den kungliga logen.

Vi fick en ung, entusiastisk guide som utöver sitt hemspråk italienska behärskade även franska och engelska. Det gjorde att hon tog med sig både de som anmält sig till den franska visningen samtidigt som oss som ville ha det på engelska. Det innebar att det blev onödigt mycket väntande mot att gå runt med en grupp i taget.

Palermo Sicilien Italien
Ett bloggande par i operahuset.

Men det var mest ett i-landsproblem. Vi är ju pensionärer, har all tid i världen. Och tjejen var bra, jättebra. Hon berättade historien bakom Europas tredje största (efter Paris och Wien) operahus.

Musikerna övade där framme medan guiden berättade.

Hon tog oss med till den stora kungliga logen, som aldrig hade haft kungligt besök eftersom kung Vittorio Emanuele vägrade gå dit då han tyckte att Palermo inte skulle ha Italiens största operahus.

Vi fick också en visning av det stora runda rökrummet där de fina herrarna, utöver att röka, pratade affärer. Det inbyggda ekot gjorde att det var omöjligt att tjuvlyssna om man inte gick väldigt nära den som pratade.

Det magnifika operataket.

När vi lämnade Teatro Massimo tog vi en extra koll på trappan på utsidan. Det var där som Sofia Coppola dog i armarna på Al Pacino i slutscenen av Gudfadern tre, filmen som stängde triologin om maffiafamiljen Corleone.

Vi är inga operamänniskor, men besöket inne i Teatro Massimo blev riktigt minnesvärt.

Palermo Sicilien Italien
En del turister hyr en Ape-taxi på tre hjul och åker runt.

Vi åt middag på väg tillbaka till tåget mot Cefalu och hamnade då bredvid Steven och Lisa från New York, som precis hade kommit till Sicilien. Det blev en trevlig stund, det också.

Vi var överens om att det är nyttigt och lärorikt att se sig om i världen.

• Sofi

Tack för fina bilder och intressant berättelse. Jag tillbringade ett dygn i Palermo efter tre dagar i Tropea i augusti i år. Härligt att få komma tillbaka via era bilder. Ha en fortsatt fin resa!

Hej Sofi.
      Vi förstår att du trivdes både i Palermo och Tropea. För där är vi nu, i Tropea alltså. En rapport kommer snart på vår hemsida. Det finns mycket fint i Italien.
      Ha det bra.
      Anette och Stefan

• Av bmlarsreseblogg

Att det inte är lätt att komma rätt med husbil i Italien trots (eller på grund av) två olika GPS har vi blivit varse. Ibland löpte de verkligen amok och skrikit om u-svängar, ta höger, ta vänster osv. Vi hamnade på en svettig liten plats där vi fick flytta några parkerade vespor för att kunna vända när genomfartsvägen i den lilla staden söder om Genua var helt avskuren vid en bro. Vid större städer står vi gärna utanför och åker lokaltrafik in till centrum. Vi som nu är på hemmaplan följer era fortsatta äventyr på Sicilien med spänning. Ha det fortsatt fint.

• Stefan Nilsson

Ja, ibland har det blivit väldigt trångt. Några gånger har vi fått vända. Senast igår. Vi åkte från Sicilien igår. Körde till Tropea, ett av de bästa ställena. Kommer i nästa inlägg. Då kom vi helt fel. Stefan fick med min hjälp backa och köra fram ett antal gånger när jag samtidigt stoppade trafiken. Puh😅 men lyckan när vi kom hit, är i efterhand värd lite backande🙃. Här stannar vi tills på tisdag innan vi kör vidare. Tänker vara hemma kring den 20 oktober. Blir ytterligare stopp och till Rom ska vi och träffa en Albansk kompis.
      //Anette

• JoY

Visst blir det en utmaning att köra i Italien. När gps visar in på helt omöjligt smala gator och balkonger som sticker ut och alla dessa bilar vespor som dyker upp från ingenstans. Visst är Palermo en intressant stad. Vi stod på en så kallad bevakad ställplats och tog buss eller gick in. Smart att stå utanför och åka kommunalt in. Blir full i skratt när jag såg bilden på Arancini, vi tog en sådan på färjan över till Sicilien och fick för oss att det var något sött med apelsin. Gissa vi blev förvånade när första tuggan togs och det var ris hahaha.
    Ha en fortsatt fin resa/Yvonné

• Stefan Nilsson

Ja, det har blivit några onödigt spännande turer ibland🫣
      Och gpserna kan man ju inte lita på. Men det är inte lätt att titta på en vanlig karta heller. Man får göra så bra man kan och hoppas att det inte blir alltför mycket fel.
      Och om vi inte fått reda på av en tyskfödd italienare vad en arancini var hade vi mycket väl kunnat tänka fel vi med😅
      Det är härligt med nya upplevelser
      //Anett

Hej Lars-Olof!
      Vad roligt att du tycker så. Vi har varit på många fler ställen än de vi skrivit på bloggen om. En del inlägg kommer när vi kommit hem. Men just nu är vi i Tropea. Ett av de bästa ställena hittills. Kommer inlägg på onsdag. Och hör gärna av dig om du undrar något.