Husbil,  Sverige

Marstrand

Vi besökte ett Marstrand i väntan på sommaren

Gator och gränder var nästan tomma och mycket var stängt – inte alls som när turisterna strömmar till.

Men även utanför högsäsongen kan man njuta av Marstrand – den populära bohuslänska ön.

Marstrand Bohuslän Sverige
På Marstrand finns många hus med en massa fina trädetaljer.

Vi hade planerat att vara ute några dagar med husbilen. Och, ni vet, när man planerar något som helt plötsligt ändras på grund av något, är det svårt att ställa om. En kallelse till läkarbesök tidigt torsdag morgon gjorde att resan måndag till fredag helt plötsligt blev måndag till onsdag. Det var ju lite trist, men inget att göra något åt.

Vi hann med att åka till Skaraborg för att se på tranorna vid Hornborgasjön. Vi kom dit men det blev inte riktigt som vi tänkt oss. Det kan ni läsa om här.

Vi kom i alla fall hem lugnt och tryggt och visste att vi dagen därpå, på fredagen, skulle bege oss till Koön med husbilen.

Marstrand Bohuslän Sverige
Står man längst ut på parkeringen på Koön kan man få den här utsikten.

Där hade vi bokat dagspa på Marstrands Havshotell, så vi tog husbilen till Koön och parkerade på ”ställplatsen” vid Mjölkeviken. Där fanns många platser på grusplanen, men bara ytterligare en husbil när vi var där.

Att sitta i ett varmt bad på havshotellet på Koön och se bort mot fästningen på Marstrandsön är rätt läckert.

Det blev verkligen en underbar dag på spa och vi gick tillbaka till husbilen lagom dåsiga i kropparna.

Marstrand Bohuslän Sverige
Paus i badandet med en läcker räkmacka.

Den promenad vi tänkt ta efter spaandet gick om intet eftersom regnet verkligen öste ner.

Den nya delen av Marstrands havshotell är ritad av Wingårdhs arkitekter.

Marstrands Havshotell, som öppnade 2011, återinvigdes 2018 efter en ombyggnad designad av Wingårdhs arkitekter. Det ligger alldeles vid kajkanten och vi har varit där flera gånger på spa.

Marstrand Bohuslän Sverige
Inne i spat på havshotellet erbjuds bland annat bubbelpool.

För oss som bor i Göteborg är det cirka en timma dit så vi tycker det ligger perfekt för att sen ta en sväng till Marstrandsön.

Vi hade planerat ett besök på Marstrand dagen efter. När vi vaknade var himlen jämngrå men regnet lyste med sin frånvaro.

Marstrand Bohuslän Sverige
Kyrkan och fästningen – tydliga landmärken.

Vi gillar verkligen Marstrand. Där har vi varit på bröllop och begravningar. Där har vi sovit över i hamnen med vår båt och förfasat oss över vågorna i Marstrandsfjorden när vi varit på väg upp genom Bohuslän och på väg hem igen efter några veckors båtsemester.

Där har vi också upplevt flera konserter i Carlstens fästning, samma fästning som vi besökt med barn och barnbarn vid flertalet tillfällen.
Marstrand är, i ett somrigt Bohuslän, helt fantastiskt.

Marstrand Bohuslän Sverige
Fästningen syns från flera håll.

På samma sätt upplevde vi ett fantastiskt Marstrand en härlig dag i början av april. Ja visst, vädret var grått. Det var bara då och då som solen bröt igenom. Men att uppleva lugnet på ön, precis så som det är en vårdag i april, är så härligt.

När man kommit av färjan mellan Koön och Marstrand en sommardag brukar det vara fullt med folk som flanerar runt. Det är oftast fullt med fritidsbåtar i småbåtshamnen, de ligger i flera led utanför varandra eftersom det inte finns inte plats för alla båtar som kommer dit.

Fin utsiktsplats.

Då är restauranger och kaféer öppna och den som vill shoppa kan göra det i alla affärer och boutiquer som är öppna under högsäsong. Och under seglingstävlingarna som går utanför ön på somrarna är det verkligen fullt ös.

När vi nu är här i början av april är det några få personer ute på promenad. Några kommer med skottkärror fulla med skräp. De är på väg med sitt skräp till färjan mot Koön. För just denna dag står det flera skräpcontainers på Koön, där de som bor i närheten kan slänga sitt skräp.

Marstrand Bohuslän Sverige
På somrarna är det betydligt livligare mellan husen än denna dag i början av april.

Vi går först på vandring runt Marstrand för att sedan gå runt och känna in atmosfären. Här är så många fina gamla trähus, vilket får oss att tänka på när vi gjorde Trästadsklassikern. Husen ligger väldigt tätt på bohuslänskt vis.

På Bergs konditori kan man fika eller köpa med sig något att äta någon annanstans.

Vi går förbi Bergs konditori. Att handla lite gott att fika får man inte missa.

Vi strövar vidare förbi synagogan i Fredriksborgs fästning. Det låter kanske överraskande, men mellan år 1775-1794 var Marstrand en frihamn för judar, en så kallad ”porto Franco”. Det kom judar hit från Danmark och Tyskland och de hade sin synagoga här i Fredriksborgs fästning. Här kunde de utöva sin religion, driva företag och köpa bostäder.

Marstrand Bohuslän Sverige
Den gamla synagogen renoveras.

De flesta ägnade sina dagar åt handel och hantverk. Som mest bodde 60 judar på Marstrand under de 20 år som Marstrand var en frihamn. Just nu håller ingången till synagogan på att renoveras så vi kunde inte besöka den.

Vi fortsätter bara en liten bit norrut till Societetshuset, eller ”Såsen” som det också kallas.

Marstrand Bohuslän Sverige
Oscar II poserar med stärkta mustascher utanför Societetshuset, eller ”Såsen” som det kallas i folkmun.

På Kungsplanen framför Societetshuset står en bronsbyst av Oscar II. Han uppskattade Marstrand och under sina sista levnadsår tillbringade han en del av sommaren på Marstrand.

”Såsen” byggdes 1886 och är sen 1978 ett byggnadsminne. Det ligger så fint med utsikt mot det norra hamninloppet. På somrarna kommer många gäster dit för att äta på restaurangen.

Marstrand Bohuslän Sverige
Kurhotellet med pool och havet alldeles inpå knuten.

Alldeles bredvid ligger Kurhotellet från 1843. Här har det badats varma och kalla bad väldigt länge. Det finns 39 rum och sviter som även används som boende vid konferenser.

Utanför rådhusest står den stora eken, som blivit av med en del grenar.

Vi vänder tillbaka på de mysiga smala gatorna. Kommer till torget med Rådhuset och den gamla, nu halvt nedsågade, eken.

Marstrand Bohuslän Sverige
Skolan där barn går från förskoleklass till år sex.

Går mot den gamla fina kyrkan och sen vidare mot skolan som ligger på ön. Här går eleverna från förskoleklass till år sex. Det är inte så att det finns en klass per årskurs, utan elever i olika åldrar går tillsammans i olika klasser.

Att flanera runt här är en njutning. Man känner historiens vingslag och det finns mycket fint att se på.

Husen ligger tätt.

Det är första gången vi går här när det är väldigt få turister på ön.

Marstrand är oerhört vackert där det ligger på sin ö. Missa inte att ta dig dit om du är i närheten. Det går bussar från Göteborg och Kungälv. Parkeringsplatser finns i närheten av färjan på Koön. Biljett till färjan köper man vid hållplatsen.

Anette 26 april 2024

• bmlarsreseblogg

Visst är Marstrand en otroligt vacker plats med sina pampiga gamla trähus, där vi strosat runt ett flertal gånger! Fina bilder på den folktomma staden. Det är som andra platser vid västkusten en otrolig skillnad på högsäsong och övrig tid på året. Marstrands Hafshotell och deras spa tycker vi också om, lagom stort och ofta prisvärt. Där var vi senast i januari och njöt i det varma poolerna utomhus.

• Stefan Nilsson

Ja, Marstrand är mysigt och så helt annorlunda när det är lite turister på ön. Och denna gång stannade vi inte över för ett spa utan tog bara ett dagspa. Det var första gången vi gjorde så. Beställde in en stor räksmörgås på deras goda tångbröd till lunch. Kändes helt perfekt. Härligt med lite lyx för kropp och själ😀