Camping,  Husbil,  Italien,  Världsarv

Alberobello

Trullihusen med de konformade taken är väldigt speciella

Världsarvet Alberobello var ett ställe som vi inte ville missa på vår resa Italien runt.

De små ”smurfhusen”, eller trullihusen som de egentligen heter, hade jag sett på ett tv-program. I programmet intervjuades människor som bodde i husen och man fick följa en familj som renoverade och återställde en förfallen trulli.

Det programmet hade fastnat. Det kändes så speciellt att vi bara måste åka till Alberobello.

Alberobello Italien
Det är tätt mellan trullitaken.

Vi kom ganska sent på kvällen till campingen vi hade sett ut. Egentligen hade vi tänkt stå på en ställplats i Polignano a mare, men då den var stängd ringde vi till den camping i Alberobello som såg ut att ligga bra till för vårt besök där.

En liten jultomte hade smugit sig in bland blommor och stenar.

Vi blev väl mottagna och fick en massa information av campingägaren. Han berättade bland annat om att vi dagen efter kunde åka shuttlebuss från campingen in till stan. Och på kartan vi fick ringade han in ställen som skulle vara extra intressanta.

Vi hade redan sett trullihusen på väg till Alberobello. Det finns sådana lite överallt i närheten av stan och vi hade läst att de är byggda mellan 1600-talet och 1900-talet.

Alberobello Italien
Många rör sig på de större gatorna mellan husen.

Läser man på Wikipedia står det att trullihus är runda stenhus med kägelformat tak som förr var vanliga bostäder bland lantbefolkningen i träfattiga trakter.

Takstenarna är tunna och ligger tätt packade.

Husen är svala, har riktigt tjocka väggar och ska vara ganska komfortabla. Alberobello och en del byar i trakterna av Bari består till stor del av trulli.

Tvillingtorn.

Det finns många teorier varför husen är byggda som de är. En  är att på grund av höga skatter på egendom, skapade folket i Puglia väggkonstruktioner som de lätt kunde ta ner när inspektörer kom till området. Husen byggdes på billig mark.

De upphörde att byggas när kostnaden för arbetskraft började stiga på 1900-talet. I kombination med de stora mängder material som behövdes för ett enda hus blev de för dyra att bygga.

Alberobello Italien
Stuprännor finns som på alla andra tak.

Husen är byggda med en kupol på toppen av varje rum och ofta hade en familj ett hus med fem olika kupoler i olika storlekar.

Ju mer vi läste och hörde, ju mer ville vi verkligen se dessa hus.

Alberobello Italien
Shuttlebussen var en… sjusitsig bil.

Shuttlebussarna som campingen hade var inga bussar utan sjusitsiga bilar. Chaufförerna hade kört vägen många gånger och kunde varenda kurva, det var helt klart. Att köra enligt hastighetsbestämmelserna och stoppa vid stoppskyltar var tydligen helt onödigt. Vi kom fort fram, kan man säga.

Efter fyra timmar skulle vi bli upphämtade igen.

Alberobello Italien
Det enda tvåvåningstrullit i Alberobello.

Vi blev lämnade i centrum vid niotiden på morgonen. Då var det väldigt lugnt i stan och alldeles lagom varmt.

Långa rader med fina hus.

Helt förundrade gick vi runt och såg på husen som ibland var ihopbyggda med helt vanliga hus. De var vitmålade och eftersom det fanns många trullihus var det skönt med solglasögon. Det blev väldigt vitt kan man säga.

Alberobello Italien
Trullikyrkan med sina konformade torn.

På kartan fanns det inringat en trullikyrka och två olika områden där det var väldigt många konformade hus. I ett område skulle det finnas 400 trullihus och i ett annat område cirka 1000 stycken. Innan vi såg detta med våra egna ögon undrade vi lite hur det skulle se ut, men när vi väl kom in i stan var det inte svårt att se var dessa områden fanns.

Det var riktigt häftigt att få uppleva detta. Det första som var inringat på kartan var den enda tvåvåningstrullin. Den var inte öppen när vi var där men den är annars öppen som ett slags museum.

Alberobello Italien
Trångt att vända på de trånga gatorna, men den här kvinnan klarade det galant.

Gatorna i Alberobello var precis som i så många städer i Italien, väldigt smala. Lokalbefolkningen fick kämpa tappert när de skulle ta sig fram och försöka parkera eller vända sina bilar.

Vackra blomsterdekorationer.

Vi blev riktigt imponerade när vi stod och tittade hur det kunde gå till. Kvinnan som skulle vända sin bil på ett ställe, där få personer säkert ens skulle ha tänkt tanken att vända en bil, klarade det galant. En decimeter fram, några centimeters vridande på ratten. Någon decimeters backande. Så höll hon på tills bilen kom runt.

Alberobello Italien
Det är inte bara taken som är gjorda av sten, på gator och gränder finns det mycket stenbeläggningar.

vår promenad genom stan tittade vi närmare på hur husen var byggda. De konformade taken var gjorda av något slags betong och på utsidan låg platta stenar tätt, tätt som takpannor.

Insidan av ett av de konformade taken.

Vi gick vi in i en affär som låg i ett trullihus från 1600-talet. Det var riktigt intressant. Även om detta numera var en affär med massa tingeltangel i var det lätt att förstå hur människor levt i huset.

Väggarna var väldigt tjocka. Huset hade fyra runda rum, två större och två mindre. I två av dem fanns inget hål för nån slags ventilation i de konformade taken.

Alberobello Italien
Inne i ett trullihus som numera är affär. Här fanns köket, längst in står spisen med en rökkanal rakt upp.

I ett av rummen fanns köket. Där stod en järnspis med en väldigt hög smal skorsten upp i toppen på konen.

Här tog man tidigare upp vatten, nu fungerar det som lyckobrunn där man kan kasta ner mynt.

I det rummet fanns också ett slags brunn med ett djupt hål där de hämtade vatten. Numera var det mer som en lyckobrunn där folk kastade i mynt.

Just detta hus var nu enbart till för att turister skulle handla typiska turistsaker. Där var överfullt med prylar. Där fanns bland annat små avbildade trullihus som kylskåpsmagneter, pennor med ett trullihus på toppen, trullihus som sparbössor. Ja, ni förstår.

Men där fanns också en mängd andra turistprylar. Nån ska väl leva på det också, men det var inget för oss.

Alberobello Italien
Trullikyrkans tak från insidan. Högst upp finns de konformade tornen.

Vi bestämde oss för att gå till trullikyrkan och sen leta reda på en restaurang för att äta lunch.

Det var ju väldigt speciellt att besöka kyrkan. Helt annorlunda än vi någonsin varit inne i. Högt i tak och precis som på husen, konformade toppar som tak.

Alberobello Italien
På taken finns ibland symboler…

På vår promenad genom stan såg vi symboler målade på många av taken. Det gjorde oss lite nyfikna. Likaså fanns det på den konformade toppen på många av husen en slags spira. Och det fanns många olika slags spiror.

…som vi efter en stunds letande hittade förklaringarna till. Hela listan fanns på ett inplastat papper.

Vi letade information om detta. Efter ett bra tag hittade vi svaren inne i en butik där en sammanställning av symbolerna fanns på inplastade papper.

Alberobello Italien
Där finns många smala gränder mellan husen.

Alberobello var backigt. Kyrkan låg högt och när vi besökt den började vi gå en backe ner för att komma till ett torg där vi sett några restauranger.

Glasstest i Alberobello. Kaffeglassen var bäst av de testade.

Vi åt en lättare lunch och gick sen och köpte varsin glass. Den Italienska glassen kan man ju inte få för mycket av.

Alberobello Italien
Massor av växter utanför ett av husen där det bor folk.

Nu började vi sakta men säkert gå mot platsen där vi skulle bli upphämtade. Vi konstaterade att det var bra att vi åkte iväg så tidigt på morgonen. När klockan började närma sig ett var det väldigt mycket folk i stan.

En vacker syn med alla tak.

Visst hade vi kunnat stanna längre i Alberobello, men i den värmen som var vid vårt besök blev det alldeles lagom med fyra timmar.

Alberobello Italien
Många campingar i Italien har pool, så även den i Alberobello.

Innan vi åkte vidare med husbilen tog vi ett vi en liten paus och ett välbehövligt dopp i poolen på campingen.

• Jossu

Så kul att få återse Alberobello. Jag tror att jag såg trulli-hus för första gången i tv-programmet ”En plats i solen” och precis som hos dig fastnade dessa hus i mitt minne och förra året fick jag äntligen se dom på riktigt.
    Att dom t.o.m byggt en av kyrkorna i samma stil är helt fantastiskt tycker jag, så unikt.

Hej Johanna!
      Ja, det tv-programmet fastnade verkligen. Fast det var först när vi började kolla upp vad vi ville se på vår resa runt Italien som vi bestämde oss att åka dit. Det finns ju så mycket att se som man inte vill missa, men Alberobello prioriterade vi. Och det är vi verkligen glada för.
      Det känns ju nästan som sagohus, alltså hus som inte är på riktigt, men att de var så gamla och byggts under så lång tid fascinerade.
      Verkligen ett ställe att rekommendera!

Hej Anna!
      Vi är så glada att vi prioriterade Alberobello. Ett otroligt intressant besök. Man tror ju inte att det finns sådana speciella hus, men så var ju fallet. Helt klart ett ställe vi skulle rekommendera folk att åka till när man är i Italien.

• Av bmlarsreseblogg

Vilken härlig stad och ibland undrar jag hur många världsarv det finns i Italien. Det känns som om varje plats vi besökt hör hemma på den listan. Nu har vi tyvärr fått börja dra oss norrut igen men än har vi några dagar kvar i det här härliga landet!

• Stefan Nilsson

Ja, världsarv i Italien finns det massor av. Men det gör ju inget alls. Sååå mycket fint att besöka. Vårt nästa inlägg kommer att handla om ännu ett världsarv, Matera. Det var heeeelt fantastiskt. Vi har nu en sisådär en månad kvar innan vi ska vara hemma. Mycket kvar att se😀