Albanien,  Husbil,  Husbilstips,  Italien,  Nationalparker,  Norge

Ett år med blogg

Ett år med blogg – de tio mest läsa inläggen

Primosten Kroatien
En båt som finns med i vår inlägg från kroatiska Primosten.

Vi hade ungefär 50 inlägg klara när vi började.

Sedan dess har vi lagt ut två inlägg i veckan, varje onsdag och lördag.

Där finns berättelser från avlägsna platser som PalermoSicilien och Saranda i Albanien. Men också från vår hemstad Göteborg, Hjo, Äskhults by och Treriksröset. Och väldigt mycket däremellan.

När vi nu firar vi ett år med blogg Enturitaget.se har vi över 150 inlägg att välja bland.

Tack till er alla som är med oss på vår resa.

Då och då går jag igenom vad vi har på vår blogg, eller hemsida som vi också kallar den. Jag skummar texterna, kollar bilderna. För inget kan som bilder framkalla minnen.

Agricamper Italien
Fantastisk miljö för frukosten under fikonträden med utsikten över vinodlingarna.

Bilderna från vingården i östra Italien får mig att minnas dofterna och stillheten när vi satt bland fikonträden och åt frukost med utsikt över vinfälten.

Italienska klacken Leuca Italien
Vattnet i Joniska havet ser ut att vara grönt, till skillnad från Adriatiska havet där det är en blå ton.

När jag ser bilderna från den italienska klacken tänker jag på vilken märklig färgskillnad det var på vattnet på den östra respektive den västra sidan.

Färnebofjärdens nationalpark
När myggen går till attack i en del nationalparker kan den här utstyrseln behövas.

Tittar jag på bilderna på Färnebofjärdens nationalpark minns jag hur myggen gjorde det nästan helt omöjligt att hålla mobilen i handen och ta bilder.

Lofoten i Norge
Ett år med blogg
Hamnen i Sörvågen.

Bilderna i inlägget från Lofoten får mig att tänka tillbaka på morgonen då vi öppnade gardinerna på husbilen och såg färgerna på husen, himlen, blommorna, havet.

Sammanlagt 30 inlägg om och från Albanien gör mig faktiskt lite stolt, precis som de 21 från Italien.

Tacksamt och ödmjukt ser jag på bloggen hur mycket vi har fått uppleva. Och då finns ändå nästan ingenting från de 60 första åren av våra liv med.

Förhoppningsvis har vi även mycket framför oss. Till exempel sommarens planerade resa till Kroatien då vi på vägen ner tänker besöka platser där vi aldrig har varit.

Vintercamping Sjusjöen Norge
Husbilen på plats i norska Sjusjöen.

På vår blogg finns också en hel del som är husbilsrelaterat, vilket inte är så konstigt. För numera gör vi de flesta upptäckterna med vår husbil. Vår ambition är att dela med oss så mycket som möjligt av de erfarenheter vi har byggt upp. Vi vill inte peka med hela handen eller låtsas vara experter. Vi vill bara ge tips utifrån vår erfarenhet och från vad vi har läst oss till.

Enturitaget.se är långt ifrån Sveriges största reseblogg. Men när vi googlar runt (inte minst vad det gäller olika kombinationer med husbil, typ husbil i Albanien/Italien/Montenegro/Österrike) kommer vi högt upp – vilket glädjer oss oerhört.

Montenegro Budva
Lyxbåtar i Budva, Montenegro.

När vi på torsdags- och söndagsmornar (dagen efter våra publiceringar) öppnar våra mobiler, ipads eller datorer är det ofta med stor spänning. Hur många var inne och läste i går?

Vi kollar förresten varje dag, oavsett om vi lagt ut något eller ej. Och så ser vi vad som har lästs.

Jul Tjolöholm Halland Sverige
Ibland vill någon läsa om Tjolöholm utanför Kungsbacka.

De allra flesta som går in på vår hemsida finns naturligtvis i Sverige, men möjligheten att med ett enkelt tryck byta språk gör innehållet tillgängligt över hela världen. När någon (de är inte så många, men ändå) loggar in i Indien, Tanzania eller Brasilien funderar vi på om det är en besökande svensk eller om vi har blivit hittade ändå. Fantasier och funderingar  drar i gång.

San Vito lo Capo Italien
Vi har mest läsning på sommaren. Många vill läsa om sommarstäder och stränder, som här den vackra stranden i San Vito lo Capo påc Sicilien.

Antalet läsare växlar med månader och årstider. När folk är ute och rör på sig före, under och alldeles efter sommaren är det betydligt fler än i januari när det är långt till den tid på året då de flesta rör sig.

Något som stadigt växer är antalet följare på våra konton på Instagram och Facebook. Nu är vi uppe i 723 respektive 556. Fantastiskt roligt.

Om du läser något av våra inlägg – skriv gärna något i kommentarsfältet längst ner på respektive sida.

Nu när vi firar ett år har vi satt ihop en lista över våra mest lästa inlägg och sidor under det första året. Håll till godo – och tack för att du är med.

Våra mest lästa sidor och inlägg

(Klicka på den blå rubriken för att komma till respektive inlägg.)

1 Våra tio bästa nationalparker

Stora Sjöfallet
Fika i Stora sjöfallet – vår favoritnationalpark. Inlägget om våra tio favoriter bland nationalparkerna är mest läst på vår blogg.

Vi har, hittills, besökt 21 av våra 30 nationalparker. Här rankar vi de tio som vi har uppskattat mest.

2 Trollstigen och Geiranger

Trollstigen och Geiranger
Trollstigen slingrar sig utefter berget.

Vi körde den mytomspunna vägen en solig julidag och fick en hisnande upplevelse av något av det vackraste vi har sett.

3 Så har vi förbättrat vår husbil

Husbilsförbättringar
Den egen tillverkade mugghållaren – en av förbättringarna.

Vi köpte vår husbil i juli 2020. Under den tid som har gått har vi gjort en del för att göra den som vi vill ha den.

4 Förberedelser inför långresa

Husbilsförbättringar
Vi satte in en fast gasolflaska inför Italien-resan hösten 2023.

På sensommaren/hösten 2023 var vi borta i åtta veckor, varav sju i Italien. Här berättar vi om hur vi tänkte och gjorde innan vi åkte.

5 Med husbil i Italien

Selinunte Sicilien Italien
ZTF – Zona traffico limitato – en skylt att se upp med i Italien.

När man kör bil i Italien (oavsett om det är personbil eller husbil) finns en del att tänka på. Inte minst miljözonerna i städerna.

6 Häftiga Italien

Matera Italien
Matera – en av många häftiga platser i Italien.

Under våra sju veckor i Italien fick vi många favoritplatser. Här är en lista över tio platser som hjälpt oss genom vintermörkret.

7 Med husbil i Österrike

Husbil i Österrike
Det finns en del att hålla reda på när man ska till Österrike.

Varje land har sina regler och bestämmelser, exempelvis om vägtull. Det gäller att veta om det räcker med en klisterlapp på vindrutan, en digital vinjett eller om man behöver en liten dosa.

8 Med husbil till Slovenien

Bled Slovenien
Det finns mycket fint i Slovenien, som här kyrkan mitt i sjön i Bled.

Slovenien är ett litet land. Men precis som i Österrike behöver man ha koll. Räcker det med en digital vinjett eller behöver man en dosa?

9 Albanien

Berat Albanien Världsarv
Det finns mycket vackert i Berat.

Vackra, spännande Albanien är ett favoritland. Här finns många berättelser och bilder från landet med den spännande historien och de fina stränderna.

10 Tropea

Tropea Italien
Vackra Tropea.

En av flera juveler i vår italienska samling. De långa stränderna, grottorna, vattnet, de mysiga gränderna – Tropea är en pärla.

Stefan 23 februari 2024

• Margaretha Lillvik

Grattis till bloggen! Jag har läst en del men inte allt. Vi har ungefär samma tankar som ni. Ni har ju gjort ett fantastiskt jobb redan innan ni startade bloggen. Vi börjar bli till åren så vi bloggar några dagar efter våra upplevelser …..annars glömmer vi. 😁 När vi inte kan åka längre på våra resor så får vi ta fram bloggen och läsa och minnas. Foton är ett måste, det är ju det som får oss att minnas. Idag kan vi prata om något vi upplevt och undra när det var, då är bloggen bra att ha. Nu ska jag fortsätta att läsa om olika platser, som jag ser att även vi har besökt. Fortsätt med ert bloggande det ger även andra inspiration även om många idag använder Instagram och Facebook.

• bmlarsreseblogg

Stort GRATTIS på 1-årsdagen! Visst är bloggen en helt otrolig dagbok och nog blir man som ni skriver både tacksam och ödmjuk över allt vi fått vara med om. Nu är det bara att hoppas att kropparna är med oss eftersom det fortfarande finns obegränsat med resmål och upplevelser vi vill vara med om.
    En fin helg önskar vi er!

• Stefan Nilsson

Tack!
      Ja, det är verkligen roligt att ha bloggen som en resedagbok. Det känns som ett väldigt bra beslut vi tog. Det är bara att hoppas att vi får vara friska och att kropparna håller😅
      Ha en go helg.

• Marika Sjönell

Tack för trevliga och fina reseskildringar. Många av de platser ni varit på har vi själva besökt, men det är ändå så roligt att läsa. Vi reser med husvagn men upplevelserna blir ju ändå mestadels desamma. Nationalparkstemat delar vi också med er och vi har nu besökt 23 stycken underbara platser. Hoppas att kunna få till det med Djurö, Blå Jungfrun och ev. Gotska Sandön denna sommar.
    Fina resor och upplevelser önskar vi er och även för egen del.🥰🥰

• Stefan Nilsson

Tack för din feedback! Och jag håller med vad gäller upplevelser med att våra hus på hjul är ungefär detsamma. Ett sån härligt sätt att resa. Vi planerar besök på Ängsö och Blå Jungfrun i första hand i år. Stefan väntar på operation av höften så några längre vandringar funkar inte nu.
      Och vem vet, kanske vi syns på nån plats någonstans 😀

Tack! Det är ett jobb att lära sig vad Google gillar, och det är roligt när man förstår det här med SEO. Verkligen roligt när vi ser att folk från andra länder läser. Så vi får fortsätta att kämpa på. Det gör ju sig inte självt😅