Husbil,  Husbilstips,  Österrike

Husbil i Österrike

Missa inte den lilla betaldosan när du kör med tung husbil i Österrike

Husbil i Österrike. Salzburg
Huset mitt i stan där Wolfgang Amadeus Mozart bodde en stor del av sitt liv.

Vi har kört genom Österrike minst 30 gånger med husvagn på väg mot Medelhavet. Varje gång har vi på den tyska sidan köpt klistermärket som berättigat oss att köra på de österrikiska motorvägarna.

Med en husbil som väger över 3,5 ton fick vi i stället leta efter bensinmackar som hade Gobox-dosan, ett måste om man ska köra på motorvägarna i alplandet. 

Men det är en dyr historia. Ännu dyrare om man missar att registrera dosan.

Med husbil i Österrike
Vägen vi körde från Tyskland via Mauthausen och Salzburg till Slovenien.

Tyskland har ett otroligt motorvägsnät, som verkligen lever upp till begreppet nät. Vägar överallt i alla riktningar. Och allt är gratis. När man kör vidare söderut kostar det pengar. I Österrike kan det kosta väldigt mycket pengar.

Med vanlig personbil, med eller utan husvagn, eller husbil upp till 3,5 ton kostar det 8,50 euro för tio dagars klistermärke. Två månader kostar 24,80 och för 82,70 kan man köra hur mycket man vill under ett år. För att slippa klister i framrutan kan man istället skaffa en digital så kallad vinjett. Vill du köpa den i förtid (det måste, enligt M, vara klart minst 18 dagar innan den ska användas) hittar du instruktioner här. Även den digitala vinjetten kan dock lösas vid gränsen, då gäller den direkt.

Priser kan ju dock förändras, vill du ha ett exakt besked innan du åker är det bara att gå in på samma länk som ovan.

Med husbil i Österrike Gobox
En sådan här liten Gobox (den är inte så stor som den ser ut här, bara sex-sju centimeter bred i verkligheten) behöver man för att köra på motorvägarna i Österrike med en husbil som väger över 3,5 ton.

Men för oss som har husbilar som väger över 3,5 ton är det andra regler. Då gäller Gobox. Vår Sunliving är upptypad till 3,8 kilo. I Österrike blir det dyra, men för oss nödvändiga, kilon. 

Vi läste på en del innan vi drog iväg hemifrån i början av september. Funderade på förköp, förbokning eller något annat för att vara förberedda när vi närmade oss Österrike. Efter att ha läst på ytterligare bestämde vi oss dock för att lösa en Gobox på plats. Och det var inget vi ångrade. För det var enkelt.

På en Gobox-skyltad bensinmack i Tyskland, strax före österrikiska gränsen, tog vi plats i den kö (en av tre) där det fanns en Gobox-markering. Men när vi stått en liten stund utan att komma så mycket framåt insåg vi att Goboxarna såldes i alla tre, blandat med bensin- och kaffeköpare. Vi fick stå i kö bortåt en timma innan vi var klara.

Med husbil i Österrike
Det gamla koncentrationslägret i Mauthausen var vårt första stopp i Österrike.

Vi betalade de fem euro som krävs i deposition (betalas tillbaka när/om man lämnar tillbaka den vid utfarten ur Österrike) och laddade den med 100 euro (minimum 75) eftersom vi inte hade en aning om vad det skulle kosta att köra. Efter att ha lämnat uppgifter över både det ena och det andra och betalt med kreditkort fick vi låååångt kvitto där det intressantaste stod på baksidan. 

Det räcker inte med att köpa, betala och montera boxen på insidan rutan. Man måste också skicka en bekräftelse till Asfinag, företaget som sköter allt runt motorvägarna i Österrike. Det är ett mail med bifogad bild av registreringsbeviset som behöver skickas, tydliga instruktioner finns på flera språk på baksidan av kvittot – bland annat på svenska. Missar man det här hjälper det inte att ha pengar på dosan som dras när man passerar de digitala vägtullarna – det blir dryga böter.

Innan du monterar dosan, kolla instruktionerna som finns med. Där får man förklaringar till de olika siffrorna och de olika pip man kommer att få höra under resans gång. För piper gör det. Varje gång en båge med kameror passeras. Och det är ofta. 

Med husbil i Österrike
Utsikt från slottet i Salzburg.

Enda fördelen med Goboxen gentemot vinjetter på personbilar och husbilar med lägre vikt är att man kan köra efter långtradare, bussar och andra tyngre fordon genom betalningsstationerna för tunnlar. Istället för att stå i långa köer får man ett pip till tack när man passerar – samtidigt som pengar dras på kontot. 

Målet för resan var inte Österrike, vi skulle till Kroatien och Albanien. Men vi hade bestämt oss för att besöka koncentrationslägret i Mauthausen och trevliga världsarvsstaden Salzburg. Därför passade det oss bäst att bara köra på motorvägar. Annars kan man köra mindre vägar och slippa höga Gobox-kostnader.

För redan efter 34 mils körning, nästan mittemellan Salzburg och Karawankentunneln, vårt val för gränsövergång, indikerade upprepade pip att de hundra euro vi tankat dosan med var på väg att ta slut. Vi körde in på en bensinmack och ”hällde” i ytterligare 75 euro, som räckte en bit in Österrike på hemvägen. Då petade vi in ytterligare 85 euro. Vi kunde ha stannat på en bensinmack och kollat hur mycket pengar som fanns kvar i dosan innan vi lämnade Österrike och körde norrut. Men i stället för att göra det eller lämna tillbaka dosan och få fem euro i deposition och kvarvarande belopp i retur valde vi att behålla dosan för kommande besök. 

Med husbil i Österrike
Vi valde till en del en annan väg hem genom Österrike.

Den här gången använde vi Österrike mer eller mindre som ett genomfartsland, precis som vi har gjort minst 30 gånger tidigare. Det blev ändå 94 mils körning. Nästa gång tänker vi stanna på platser där vi aldrig har varit och köra på mindre vägar. 

Hastighetsgränserna i Österrike är för personbil och husbil under 3,5 ton 100 km/tim på landsväg och motorled och 130 på motorväg. För husbilar som väger mer än 3,5 ton är det 70 på landsväg och motorled och 80 på motorväg. 50 gäller generellt när man passerar en skylt med ett ortsnamn på.

2 Comments

  • Irja Eklund Altensten

    Hej!
    Tack för jättebra tips. Vi planerar att åka Tyskland och Österrike i sommar och har husbil över 3500 kg.
    Vi har beställt Go-boxen redan nu för säkerhets skull.
    Hälsningar irja

    • Stefan Nilsson

      Vad roligt att det kommer till användning. Vi kommer att uppdatera med några tips till i slutet av mars. Gå gärna in på vår egen sida på Facebook och följ oss där så missar du inte våra inlägg.
      Och hoppas ni får en trevlig resa. Vi själva ska åka genom Polen ner till Kroatien i sommar. Polen blir ett nytt land för oss. Ska bli spännande.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *