Förberedelser för långresa
Vi gillar att vara förberedda när vi ger oss i väg på långresa
Att åka på långresa kräver en del förberedelser. Vi brukar diskutera, tänka och kolla upp saker innan vi åker iväg någonstans.
Nu har vi åkt iväg för att vara borta i cirka två månader på en resa med vår husbil.
Vi planerar att åka Italien runt. Börjar med att vandra i Dolomiterna och sen sakta men säkert kör vi neråt i landet.
Vi vänder uppåt igen när vi har besökt Sicilien.
Vi har varit ganska många gånger i de norra delarna av Italien. Därför kommer vi inte att lägga nån tid där för nu vill vi se södra Italien.
Det blir första gången som vi åker husbil till Italien. Alla andra besök har vi haft husvagn med oss. Vi har rest i Europa nästan varje sommar i över 35 år. Känner oss lugna med hur det fungerar med husvagn och husbil. Nu är vi pensionärer och har tid för en längre resa för att upptäcka Italien.
Hur gör vi då för att planera en långresa så att vi inte planerar in för mycket? Ja, det är det svåra.
Vi använder oss av en stor papperskarta som vi inte längre kör efter. Den är gammal, men man ser ju ändå hur städer ligger i förhållande till varandra. Vi markerar vad vi vill se och sen går vi över till en digital karta.
I år har vi använt Apples app Kartor. Lätt att använda då vi är ”Apple-människor”, vi har alltså Mac, iPad och iPhone.
På kartappen ser man tydligt om det är en stad, camping eller andra sevärdheter vi lagt in. Beroende på vad blir det en ikon på den digitala kartan när vi gör vår lista. Och självklart vill vi mer än vi möjligtvis kan hinna med, om vi inte ska åka bil hela tiden. Vi behöver prioritera och vi måste prioritera hårt.
Vi har läst på för att hitta guldkorn. Sen är det ju så, att det som andra ser som guldkorn kanske inte blir våra…
En sak har vi bestämt. Sicilien ska upptäckas ordentligt. Därför tänker vi tillbringa 10–14 dagar där. Då har vi cirka sex veckor kvar till att upptäcka resten av landet, vandra i Dolomiterna och köra fram och tillbaka till Italien.
Vad det gäller de långa sträckorna gör vi några stopp utefter vägen på väg ner, medan det lutar åt att vi som vanligt kör raka vägen hem.
Här följer lite information om hur vi har tänkt inför vår resa.
Färjor
Vi startade i Göteborg och körde sedan ner till Trelleborg och tog färjan till Rostock. Den färjeturen är långsam men billig.
Men valet av färja var inte självklart, även om vi åkte samma färja fram och tillbaka till Tyskland även vid vår höstresa förra året.
Vi jämförde flera olika vägar och flera olika färjor. Eftersom vi planerade att passera Berlin valde vi den tyska huvudstaden som riktmärke. Vi räknade med kostnader för de olika färjorna plus hur många mil vi skulle köra med husbilen på de olika vägsträckorna. Däremot var inte tiden någon faktor. Som pensionärer har vi tid.
När allt lades ihop blev Trelleborg–Rostock vårt val.
Karta och GPS
I år har vi börjat med att även lägga på koordinater på vissa ställen redan på planeringsstadiet, inte bara adresser. Vet inte om ni har samma erfarenheter, men ibland hittar vi inte ställen som vi letar efter. En gatuadress kanske inte finns på vår GPS och då kan det bli knepigt att hitta.
Vi använder en GPS som heter CoPilot där vi kan ställa in vikt, höjd och längd på husbilen så att GPS:en förhoppningsvis inte leder oss in på vägar där man inte ska köra. Vi har en husbil som väger 3800 kilo och då finns en del ställen som begränsar oss på grund av vikten. Vi vill ju heller inte köra in i viadukter där bilen kan vara för hög. Sånt måste vi ha koll på.
Vi har ställt in vår GPS så den inte ska leda oss in i miljözoner i Italien. Miljözoner finns det gott om i städerna där och kör man in i en sådan blir det dryga böter. Så är det oavsett vad man har för fordon, det gäller inte bara husbilar.
Men självklart litar vi inte blint på GPS:en. Man måste kolla på en vanlig karta också. I en GPS syns det ofta ingen skillnad på storleken på vägarna. Kortaste vägen är ju inte alltid snabbast och när man har en stor bil vill man helst slippa köra på ”kostigar”. Vi använder även husbilens inbyggda gps (med väldigt liten display) och Google-maps på våra telefoner ibland. Hängslen och livrem…
Campingar och ställplatser
När man reser med ett campingfordon ska det ju letas ställen att stanna och sova på också. Vi har skaffat ett ACSI-kort.
Kortet gör att vi kan campa billigare under lågsäsong på cirka 3000 campingar i hela Europa. Själva kortet kostar i år 25,94 euro och är väl värt sitt pris.
Eftersom vi inte åker på högsäsong mer än precis de första dagarna rabatterar ACSI-kortet våra campingbesök om vi bor på ACSI-anslutna campingar. Rabatten gör att campingarna kostar som max 23 euro. Självklart kan det finnas ställplatser som passar bra också. Vi tar det som det kommer.
I år har vi också investerat i appen Agri-camper som gör att vi kan stå gratis hos anslutna vingårdar, bondgårdar med flera i Italien. Själva appen laddar man ner och betalar för där man köper appar. Det kortet har vi aldrig använt förut och det ska bli spännande att testa. Agricamper finns för ett flertal länder, även för Sverige. Det heter dock olika beroende på vilket land man är i.
Vi har redan letat upp en camping som ligger i det område Dolomiterna där vi vill vandra i. Det känns viktigt för oss. Därefter blir det nog Florens. Där har vi aldrig varit och vi har sagt många gånger att vi vill stanna till där. Sen är vi vara mer oplanerade. Vi har bestämt att vi ska göra vårt italienska giro och köra mycket utefter kusterna. Men vi har inte bestämt var vi ska stanna. Det är inte riktigt likt oss att resa på detta sätt, men det känns trevligt och spännande.
Bestämmelser att ta hänsyn till
Vi kör ju i Tyskland, Österrike och Italien. Alla tre länderna har lite olika krav för oss som bilar i respektive land. Vi är medlemmar i M och där har vi hämtat information om vad som krävs.
Tyskland:
- Reflexväst, varningstriangel, första förbandsväska kompletterad med 2 stycken ansiktsmasker FFP2.
- För vår husbil som väger över 3500 kg behövs också portabel varningspuck med gult blixtrande ljus.
Österrike:
- Förbandslåda och reflexväst rekommenderas. Inget tvång dock.
- • Eftersom vår husbil väger mer än 3500 kg och vi tänker köra motorväg i Österrike kommer vi att ta med vår Gobox-dosa som vi köpte förra året. Där finns redan lite pengar men vi fyller vi på vid behov. Läs mer här om hur du kan skaffa en Gobox här.
Italien:
- • Reflexväst till alla i bilen och det är viktigt att ta med registreringsbevisets blå del.
- • Gröna försäkringskortet är inget krav, men utan det kan man tydligen få högre böter om något händer. Ett sådant har vi alltså skaffat.
- • Eftersom vi har våra cyklar hängande bak på bilen måste vi också ha en varningsskylt för utskjutande last, den vi kallar cykelskylt. Det finns två varianter, en för Italien och en för Spanien. Vår skylt är vändbar, Italien på ena sidan och Spanien på den andra.
Gasol
I år har vi investerat i en fast gasoltank, på en av de två platser där vi brukar ha kompositflaskor har vi nu en fast alumuminumflaska av samma storlek. På utsidan finns ett lock som täcker ”ventilen” där vi fyller på gasol vid någon av alla de bensinmackar runt om i Europa som har LPG-gas. Den kvarvarande kompositflaskan är backup och kopplas in automatiskt om det tar slut i den fasta flaskan.
Vi har många gånger pratat om att sätta en sådan, några dagar före avresan blev det av. Den frihet vi känner nu är värd väldigt mycket. Vi behöver inte längre oroa oss för om vi ska kunna fylla på våra svenska flaskor eller kanske köpa en tysk eller kanske…
Mat
Maten lagar vi på vår gasolspis i husbilen, ofta med hjälp av vår Omniaugn. Den används flitigt både för att laga mat och baka kakor och bröd.
Står vi på el har vi också en airfryer till hjälp och så har vi vår Cadacgrill.
Vi brukar förbereda oss genom att ha med mat som går snabbt att fixa när vi är ”på rull”. Köttbullar, köttfärssås och fiskfärsbiffar är sånt vi brukar ha med i frysen.
Lite besvärligt är det när gasolen behöver vara avstängd i sju timmar på färjan, men förra året när vi åkte samma sträcka hade vi i förväg frusit in många flaskor med vatten som låg i kyl och frys. Det var inte många grader som skilde efter sju timmar och sen slängde vi bara flaskorna i återvinningen. Så var det ordnat.
Vi använder också en vattenreningstillbringare. För oss som är vana vid gott vatten är det ett måste, tycker vi. Med den slipper vi klorsmaken och slipper köpa flaskvatten hela tiden.
Pengar
I våra förberedelser har vi också skaffat oss tvåa nya kreditkort. Vi letade på olika kreditkorssajter och jämförde olika kort på Kreditkort.com innan vi bestämde oss.
Vi har skaffat ett där det inte är någon uttagsavgift när man tar ut lokal valuta i bankomat och ett där det inte finns något valutpåslag när man betalar med kortet. Däremot kan det förekomma lokala påslag vid köp. Tipset vi har fått är att i första hand plocka ut pengar ur bankomater vid banker, bankomater vid exempelvis campingplatser kan lägga på rejält.
Vi hade kvar lite euro sen förra resan, därför behövde vi inte ta ut mer hemma. För det är alltid billigare att ta ut valutan i det land man befinner sig. Men i de flesta länder söderut behövs euro.
Lite av varje
- Vi utökar vår försäkring så den gäller mer än 45 dagar. Ganska dyrt att lägga på dagar, men självklart ett måste.
- Vi måste också ta med våra EU‑kort som ger oss rätt till nödvändig sjukvård och tandvård.
- Assistansförsäkringen har vi kollat upp också så att den gäller för det vi önskar och har behov av.
- Vi som har tagit körkort före 1996 och kör husbil som väger över 3500 kilo tycker det känns tryggare om vi har information gällande det som vi i Sverige kallar ”farfarsregeln”. Den informationen har vi hämtat från Caravan Club och skrivit ut på det språk som gäller i de länder vi besöker.
- • Extra lampor och säkringar är ju viktigt att ha med också.
- Och så har vi ju det där med silvertejp. Den är viktig när det händer något som man inte är beredd på. Som t ex när en dåligt stängd låda åker ut under färd och går sönder. Vad hade vi gjort utan silvertejp?
- Olika verktyg har vi också i en låda. Känns skönt att kunna fixa lite vid behov.
8 Comments
Lars
Trevligt inlägg med reseförberedelser. Hur stor tank för diesel har ni? Jag konstaterade redan när jag körde hem vår nyinköpta begagnade hb att det ”bara” var 60L. Har ni extra dunk med diesel med er?
Stefan Nilsson
Hej! Roligt att du gillade det inlägget. Vi kommer att uppdatera det så småningom. Lite fler grejer som vi tänkt på.
Vad gäller dieseltanken så är den på 90 liter och vi har inte känt behov av en större tank. Men våra kompisar som har lika stor tank som oss men väldigt dåligt med vikten brukar bara tanka 50 liter och så tankar dom oftare bara. Tror inte de känner att det är speciellt jobbigt.
Av bmlarsreseblogg
Igår kväll satt jag och plitade ihop ett litet inlägg (definitivt inte så ambitiöst som ert proffsiga) om den senaste veckan och lite av våra förberedelser. Visst är det en hel del att fixa och planera innan en åker iväg men så skoj.
Jag brukar ibland säga att vi reser tre gånger; en gång under planeringen, sedan själva resan och till sist när vi åter är hemma och djupdyker bland foton och minnen. Kanske blir det ett bildspel eller något annat under mörka vinterkvällar, då vi förhoppningsvis har börjat planera för nya resor!
Ha det riktigt fint!
Stefan Nilsson
Hej!
Bra tanke att man reser 3 gånger. Precis så är det. För oss är planeringen så rolig. Vi diskuterar, funderar och ratar resmål och annat hela tiden.
Känns så härligt att nu vara på rull. Nu är vi i München och sitter och gör en karta hur vi ska ta dagens cykeltur. Bor på stadscamping med 5 km cykelväg in till stan. Planering igen alltså😀. Men ombestämma sig kan man alltid😜
Malin
Ja farfarsregeln gäller ej i Schweiz vet jag. Så det landet ska man nog undvika om man inte tagit rätt behörighet senare än 96
Stefan Nilsson
Hej! Ja Schweiz har vi varit i med husvagnen men undviker med husbilen.
Viktigt att man kollar upp sådana regler i förväg.
Margareta Lillvik
Mycket bra information till de som ska ge sig iväg söder ut. Vi har visserligen åkt i 13 år på övervintringsresor, men behöver ändå läsa på inför höstens resa. Alltid är det något man glömmer. Ni måste ha en stor lastvikt, som kan ha med cyklar, det kan inte vi. Finns inte många kg kvar när vi har packat det vi behöver ha med och allt väger. Vi brukar kolla lastvikten innan vi far iväg. Önskar er en trevlig resa i Italien och på Sicilien.
Stefan Nilsson
Det är ju dit vi vill komma, att dela med oss av våra erfarenheter till hjälp för andra. Kul att du uppskattar inlägget.
Sen är det naturligtvis ingen komplett lista. Och en del vill göra saker och ting på ett annat sätt och har andra idéer.
Vi kan bara dela med av oss av hur vi gör.
Vad det gäller gäller vikten använder vi oss bara av totalvikten. Där är taket 3,8 ton för vår del.
Med elcyklar, full vattentank, full dieseltank och fullt kylskåp landar vi på ungefär 3750 kilo.
Tack för att du hörde av dig.