Husbil,  Nationalparker,  Sverige

Våra tio bästa nationalparker

Tio i topp bland nationalparker vi har besökt – hittills

Stora Sjöfallet
Det är vackert i alla riktningar i Stora Sjöfallet.

Pandemin förändrade beteendet för många.

Vi köpte husbil och började se oss omkring i Sverige på ett sätt som vi aldrig tidigare hade gjort.

Och så upptäckte vi hur fantastiskt det är att gå i nationalparker.

Abisko
Nationalparkssymbolen, som finns i en del nationalparker.

Den första vi besökte var Tresticklan i Dalsland, den senaste Djurö i Vänern.

Däremellan 19 stycken från söder till norr i vårt avlånga land.

21 av de sammanlagt 30 som finns har vi alltså besökt – det vill säga två tredjedelar.

Och då är det på sin plats att sätta ihop en tio i topp-lista, där vi rankar våra upplevelser.

Vi har inte gått efter några speciella kriterier, har inte satt betyg på stigar, spångar, toaletter eller parkeringar.

Vi har bara gått på vår egen känsla, själva upplevelsen.

Självklart har vädret påverkat våra upplevelser.

Färnebofjärdens nationalpark
När myggen går till attack i en del nationalparker kan den här utstyrseln behövas.

Det är enklare att tycka om en bergstopp i solsken och 25 graders värme än i tre plus och dimma. Blommor och växter gör sig oftast bäst när solen är synlig på himlavalvet.

Men å andra sidan har vi inte vid något tillfället gett oss ut på vandring i en nationalpark när regnet har öst ner eller då sikten har varit minimal.

Vi gjorde först var sin tio i topp-lista. Och vi var överraskande överens; åtta av tio på listan var desamma. Bara på två punkter hade vi olika åsikter.

För att ingen av oss skulle känna sig överkörd blev det därför var sin bubblare också…

Här bjuder vi på några raders omdöme om nationalparkerna på vår lista. I direkt anslutning finns en ”Läs mera-knapp” att klicka på för att gå vidare till själva inlägget om respektive park.

Hoppas du får lite trevlig läsning.

Och lägg gärna till en egen kommentar eller synpunkt i botten på den här sidan eller längst ner på någon av de övriga.

Vi ser dessutom fram mot att besöka fler nationalparker som vi kanske får anledning att så småningom trycka in på en reviderad lista.

...och här är listan

1) Stora sjöfallet

Kategori nationalpark Stora Sjöfallet
Svindlande utsikt mot Sarek.

Solklar etta på vår lista. En fantastisk plats. Höjden, utsikten. Sjöarna, snön. Bland det mäktigaste vi har varit med om. Att få vandra i Stora Sjöfallets nationalpark var en rent njutning trots att det var en ganska brant promenad här och där. Att det dessutom var trettio grader när vi var där förstärkte upplevelsen.

2) Skuleskogen

Skuleskogen nationalpark
Slåttdalsskrevan.

Tuff klättring emellanåt, men vi fick belöning för ansträngningen. Utsikten över Bottenhavet är magnifik, badet i en liten sjö ett skönt avbrott, de branta väggarna på Slåttdalsskrevan fascinerande. Hit kommer vi gärna tillbaka och går en annan väg – eller samma.

3) Piljekaise

Pieljekaise
På gång i Pieljekaise nationalpark.

En del mygg i början av promenaden, men när vi väl lämnat björkarna bakom oss försvann myggen och ersattes av ett oerhört vackert landskap. Nästa gång går vi hela vägen upp till toppen.

4) Söderåsen

Söderåsen
Den skira bokskogen.

Att i början av maj gå runt bland sprickande blad i den magiska bokskogen var en naturupplevelse som jag inte reflekterat över tidigare när folk har pratat om bokskogar. Vi siktar på ett höstbesök för att uppleva den andra sidan av boken.

5) Sonfjället

Nationalpark. Sonfjället
Att se Sonfjället i strålande sol en tidig morgon är fantastiskt.

De sista 14 kilometerna tills vi var framme var väldigt skakiga. Men när vi väl hade parkerat husbilen på parkeringen vid foten av fjället glömde vi snabbt skakningarna och bara njöt. Även om vi inte gick ända upp blev Sonfjället en sådan där upplevelse som man bär med sig i både hjärta och visuellt minne.

6) Tresticklan

Tresticklan

Den första nationalpark vi gick i. Det blev en stor överraskning för oss. Vi stod på husbilsparkeringen över natten. När vi vaknade på morgonen, alldeles utanför entrén var vi helt ensamma. Att i slutet av april uppleva tystnaden och skönheten i skogen och bland diverse vattendrag gav mersmak.

7) Abisko

Abisko
Virvlande vatten.

På förhand nationalparken dit vi siktade med högst förväntningar. Och Abisko har väldigt mycket att erbjuda. Men efter  att vi under samma resa upplevt punkterna ett, två och tre här ovan hade vi redan sett så mycket vackra fjäll och berg att det var svårt att toppa. Dessutom var det svårt att hitta den tystnad som vi mött tidigare eftersom vi var långt ifrån ensamma. Vårt besök gjorde definitivt inte Abisko rättvisa, vi behöver ge det en ny chans när det inte är så mycket folk där.

8) Muddus

Muddus
Orörd gammelskog.

Ännu en fantastisk nationalpark i norr med syfte att bevara urskogen. Här och där sägs det att Muddus är en av Sveriges tystaste platser. Och tyst och vackert var det. Men vi är inte tillräckligt kunniga om skog och mark för att uppskatta det fantastiska och unika fullt ut.

9) Store Mosse

Store Mosse
Så annorlunda att vandra här. Spångarna kändes oändliga att gå på.

På den här listan finns många berg och en del djupa dalar. Nationalparken i Småland är raka motsatsen – i det närmaste helt platt. Att gå på spångarna ett par decimeter över den största myrmarken i södra Sverige är speciellt. Men det krävs förmodligen fint väder – som vi hade – för en skön upplevelse.

10) Färnebofjärden

Färnebofjärdens nationalpark

Ännu en nationalpark utan större höjder, men med desto mer vatten. Vi hade turen att komma dit när det var vindstilla och sjöar och andra mindre vattendrag låg spegelblanka. Själva promenaden innebar inga större utmaningar (utöver myggen), vi kunde ägna oss helt åt att låta våra sinnen ta in allt det fina.

Anettes bubblare

Tiveden

Mycket växer i Tiveden.

Att få gå i skogen i ganska jobbig terräng, där skogen är så vacker som den är i Tiveden. Magiskt, enligt mig. Att få göra det en solig dag i maj när naturen är som vackrast. En härlig känsla.

Stefans bubblare

Djurö

Djurö nationalpark
Man kan hyra den gamla fyrplatsen på sommaren.

Jag har hela mitt liv bott nära havet och har alltid haft tillgång till båt. Att få sätta mig i en båt och åka en timma rakt ut i den insjö som Vänern är var dock en helt ny upplevelse. Och Djurö har mycket att erbjuda i form av skog, stränder, djur – och några intressanta byggnader.

• Lena - gott för själen

Halloj!

Vilken trevlig blogg jag hittade här då! Hittade hit via Resebloggarna tipsar på FB. Älskar att resa och älsar att vandra så här fastnade jag direkt. Dessutom sneglar vi på husbilar…

Härlig lista med nationalparker. Stora Sjöfallet och Abisko finns högt på önskelistan. Stora Mosse var en besvikelse för oss. Kanske mest för att det var så otroligt mycket folk som skulle gå ett varv på kortast möjliga tid och sätta check på att ha varit där. Typ. Vi fick ständigt gå åt sidan på ”mötesplaterna” längs spängerna. Ingen njutning precis. Fulufjället har vi varit i ett par gånger. Det är en favorit för oss. trots att jag trillat och slagit mig rätt illa två gånger just där, hehe.

Själv driver jag en blogg för att det är roligt, sedan 2012. Där hittar man en blandad kompott av resor, nybyggnation, trädgård och inredning. Och vardag.

Kram Lena

• Stefan Nilsson

Hej Lena! Vad roligt att du gillar vår blogg. Och som du förstår gillar vi att både resa, vandra och så älskar vi resandet med vår husbil. Det är så okomplicerat och kravfritt. Det gillar vi. Vad gäller Store mosse så var vi där i september. Inte många som var där då. Och vi gick på eftermiddagen så vi mötte inte många på den vandringen. Riktigt härligt. Just Fulufjället var ett sånt besök där det var helt knökat och alla skulle rusa till fallet. Många i flipflop som gled runt där. Det tyckte vi var riktigt jobbigt. Men alla nationalparker har sin charm, så var det ju också i Fulufjället, bara fel tidpunkt för oss. Gilla gärna vår sida på fb. Då får du reda på när vi skriver något nytt. Brukar lägga ut varje onsdag och lördag på morgonen. Och just nu planerar vi en ca 2 månaders resa Italien runt med början på slutet av augusti. Börjar med vandring i Dolomiterna:-)
      Ska gå in och läsa på din blogg också.
      Med vänlig hälsning, Anette

• Av bmlarsreseblogg

Tänk, av era tolv favoriter har vi bara besökt sex så vi har många fina pärlor kvar!
    Söderåsen , precis när bokarna spruckit ut är bara så vackert . Vi har också pratat om ett höstbesök där.
    Stora Sjöfallet ser riktigt fint ut och visst är nationalparker en bra sak att spara på, tar ingen plats i skåp och lådor!

• Marika Sjönell

Tack för så bra info.
      Vi har liksom ni nu under pandemin besökt Nationalparker och hittills har vi hunnit med 17 stycken.
      Alla olika men så fina var och en på sitt vis. Har rest med vår husvagn och kunnat övernatta I de flesta av parkerna. Nu i början av hösten fortsätter vi med dessa härliga upplevelser.

• Stefan Nilsson

Tack! Visst är det helt fantastiskt att få uppleva alla nationalparker av så varierande natur. För oss är det en lycka och så enkelt när man har ett hus med hjul med sig. Vi hade husvagn 32 år men under ”husvagnsperioden” åkte vi inte på nationalparksbesök. Nu njuter vi så oerhört av att i många fall kunna stanna så enkelt med husbilen. I vissa fall har vi stannat över natten, andra inte. Härliga upplevelser!

• eriksjos

Kul projekt och trevligt att se vilka ni gillade mest. Vi har också tänkt besöka alla, men har bara varit i nåt tiotal än så länge. Kanske blir fler, vi får se 🙂

• Stefan Nilsson

För oss har det blivit en lite av en tävling. Vi vill så gärna besöka alla men det blir väldigt svårt då det är väldigt lång vandring till 4 av dem. Ett knä och en höft sätter begränsningar, men vi får se.

• Eva

Jag gläder mig åt att ha nr 2, 3, 6 och 8 på er lista framför mig 😊 På min lista skulle nog öarna knö sig in: Djurö, Ängsö och Blå Jungfrun. Det är något speciellt med öar tycker jag.

• Stefan Nilsson

Att göra en lista är ju inte lätt. Stefan ville ha med Djurö och jag Tiveden. Men det är lustigt att vi ändå tyckte så lika på våran 10-lista. Blå Jungfrun säger alla ska vara magisk. Synd att vädret satte stopp i år, för nu hinner vi inte med några fler i sommar. Och Ängsö var ju också på vår lista i sommar men den blev heller inte av. Nu vet vi att vi ska prioritera öarna nästa år så vi får med dom. Något att se fram emot.