Husbil,  Museer,  Sverige

Tidaholm

De gamla veteranbilarna förgyllde vårt besök i Tidaholm

Tidaholm Sverige
I Tidaholms bilmuseeum finns några riktigt fina gamla bilar.

Vi valde bland västgötametropolerna.
Den här gången fick det bli Tidaholm.
En spännande liten stad där vi hamnade både på en marknad och inne i ett väldigt fint litet museum.

Det är bara 16 mil till Tidaholm från vår hemstad Göteborg. Ändå var det första gången för mig att besöka denna stad.

Tidaholm Sverige
En stad behöver en tidning. Tidaholm har Västgöta-Bladet.

Stefan har varit där och besökt bokhandeln med sina böcker, men det är allt. Förutom att han återigen berättade om den lustiga kopplingen mellan just Tidaholm och – Hammarby. För när Hammarby spelar fotboll hörs alltid samma ramsa från klacken. Några sekunder innan matcherna går in i den 76:e matchminuten börjar nedräkningen. Med kvarten kvar skanderas det från läktaren inför slutforceringen:

”Öka takten sista kvarten. Tidaholm.”

Att min man, den gamle sportjournalisten, skulle börja prata om den när vi kom till Tidaholm var självklart. Han älskar sådant.

Tidaholm Sverige
Mycket heter något med tändsticka på och runt Vulcan-ön där tändsticksfabriken tidigare låg.

Vi hade några timmar på oss när vi körde in i stan och ville gärna se så mycket som möjligt. Som vanligt googlade vi ”vad göra i Tidaholm” och fick fram att det var marknad i Tidaholm varje onsdag. Vi läste också om Tidaholms museum som handlade om industristaden Tidaholm och Turbinhusön. Det lät lagom för vårt första besök.

Broarna runt om Vulcan-ön har namn.

Eftersom vi kom dit med vår husbil behövde vi hitta någonstans att parkera, men det blev inga problem alls. Det fanns inte så många husbilar i Tidaholm denna onsdagsförmiddag i februari. Vi hittade en husbilsparkering i centrum alldeles vid Tidan, helt perfekt.

Det växlade mellan sol och moln när vi begav oss mot torget som vi passerat med husbilen strax före. Genom bilrutan såg vi några marknadsstånd.

Tidaholm Sverige
Stadshotellet ligger, som sig bör, mitt i stan.

Vi gick förbi stadshotellet när Stefan utbrast – ”så ska ett stadshotell se ut”. Den gula byggnaden ser verkligen ut som ett fint stadshotell så jag förstod vad han menade.

Den vackra kyrkan mitt i Tidaholm.

Vi promenerade vidare förbi den vackra kyrkan och sen in på torget. Där var det marknad, dock fanns där det inte så många knallar.

Tidaholm Sverige
På knallemarknaden på Gamla torget finns bland annat Hugos isterband och Smålandshonung att köpa.

Det var kanske fem-sex marknadsstånd uppställda, men det är ju vinter. Kan tänka att det är fler på sommaren.
Torget i Tidaholm är ett klassiskt litet torg med bland annat konditori, bank, skoaffär, inredningsaffär och några till.

Vi beslutade oss för att köpa något gott till kaffet i konditoriet men väntade tills vi var färdiga med besöket.

När vi gått runt på torget en stund begav vi oss mot Tidaholms museum.

Tidaholm Sverige
Museet är inte så stort, men det innehåller väldigt mycket intressant.

Den fina byggnaden låg alldeles vid Tidan och vi gick över Tändsticksbron för att komma till entrén. Väl där inne hörde vi barn som lekte i Barnens hus låg i samma byggnad.

Den förre Skara-profilen Eddie Meduza har också sin plats i museet.

Vi betalade vårt inträde och fick reda på att museet innehåller både en utställning om Tidaholms historia, en gammal smedja, ett kafé och ett bilmuseum i ett hus bredvid.

Tidaholm Sverige
Barnens hus inne i museet.

Museet imponerade på oss båda. Det var verkligen jättefint. Jag måste motvilligt erkänna att jag hade väldigt dålig koll på Tidaholm. Men museet gav mig en väldigt bra information om hur staden blev en riktig industriell framgångssaga med Vulcans Tändsticksfabrik.

Några av maskinerna från den gamla tändssticksfabriken.

Den finns fortfarande kvar i Tidaholm och är nu en del av Swedish Match-koncernen.

Vi läste om det hårda arbetet på fabriken. Om kvinnorna och barnen som gjorde tändsticksaskarna och packade tändstickor. De som höll på med det allra farligaste arbetet på fabriken. 46 kvinnor och barn mellan 11 och 46 år dog i den stora branden inne på fabriken den 18 februari 1875. Det är Sveriges största industriolycka.

Tidaholm Sverige
En modell av en arbetarbostad i slutet av 1800-talet.

Den startade när en flicka skulle fylla en ask med tändstickor. De hann inte ut ur byggnaden när allt brandfarligt material där inne antändes. Det var jobbigt att läsa om händelsen även så här långt efteråt, det måste varit helt fasansfullt.

En tidig modell av en cell i Tidaholmsfängelset finns också på museet.

Vi läste om baronen, Hans Henrik von Essen, som startade tändsticksfabriken. Han var en excentrisk man. Både lekmannapredikant och entreprenör av stora mått, men det var inte bara roligt att läsa om honom.

Han gifte sig med sin kusin Ulrika och fick nio barn. Två år efter hon avlidit gifte han om sig och fick ytterligare nio barn. Att även läsa om hur han förgrep sig på fruar till bönder var jobbigt.

Tidaholm Sverige
Loket är inte stort, men det drog vagnar med folk på den smalspåriga järnvägen.

Vi satte oss sen för att titta på en film där Sven Wollter var berättare och förstod ännu mer av det hårda arbetet som var där och då.

I det lilla museet fanns även en uppbyggd lägenhet där vi kunde se hur fabriksarbetarna bodde.

Tidaholm Sverige
Entrén till en tidstypisk bostad från Tändsticksfabrikens storhetstid.

Där fanns också en lanthandel och en fängelsecell.

Lanthandeln som lockade med både det ena och det andra.
Tidaholm Sverige
Insidan på museets gamla lanthandel.

Därefter gick vi in i smedjan. Den smedja där maskindelarna som behövdes i Vulcans tändsticksfabrik handsmiddes. Vi tittade runt en stund innan vi kände oss färdiga med denna delen av museet.

Smedjan där maskindelar och annat tillverkades.

Bilmuseet i byggnaden bredvid lockade. Vi gick in där också.

Vad otroligt fina bilarna var förr i tiden.

Tidaholm Sverige
Stegbilen – även den tillverkad på Tidaholms bruk.

För det var inte bara tändstickor som tillverkades i Tidaholm. Tidaholms bruk tillverkade över 1100 fordon mellan 1903 och 1934. I bilmuseet fanns bland annat en fantastiskt fin renoverad gammal brandbil och en helt ljuvlig buss att titta in i.

En av bussarna som byggdes på Tidaholms bruk.
Insidan på bussen.

Där fanns också Tidaholmskärran som blev så omåttligt populär. En tvåhjulig hästkärra som gick att ställa in efter hästens mankhöjd och hur mycket passagerarna vägde.

Den var både rymlig, lätt och tystgående och den såldes över hela Skandinavien.

Tidaholm Sverige
Tidaholmskärran, som drogs av en häst, blev mäkta populär i Sverige.

Vi konstaterade efter att vi gått ut ur museet och var på väg mot konditoriet att det var ett väldigt fint museum. Riktigt intressant.

Vi gick förbi husbilen och ställde in semlorna vi köpt på klassiska Nohrbergs Bageri & Konditori, som funnits sedan 1895, och gick tillbaka en bit för att promenera utmed Tidan.

Tidaholm Sverige
Massa änder mötte oss när vi kom tillbaka med semlor till husbilen som stod vid Tidan.

Det blev en riktigt fin promenad en härlig vinterdag, men vi kan tänka att det är ännu finare en härlig vår- eller sommardag.

Tidan, som har gett Tidaholm sitt namn, gav energi till fabriksområdet.

Vi såg de små vattenfallen som gav energi till bruket och gick över till Turbinhusön och förbi Turbinen  vars kafé och stenugnsbageri är öppet under sommarmånaderna. Vi passerade även smedstugorna som flyttats över till ön.

Tidaholm Sverige
En viktig påminnelse på Turbinön.

Kan tänka att det är jättemysigt att promenera här när det är öppet och finns folk som promenerar runt.
Efter ett antal timmar i stan gick vi tillbaka till husbilen, satte på en kopp kaffe och åt de väldigt goda wienersemlorna.
Tidaholm blev ett mysigt och intressant besök denna onsdag i februari.

Anette 20 februari 2024

• Margaretha Lillvik

Oj så mycket vi gick miste om den gången för 10 år sedan, när vi besökte Tidaholm. Jag har ett minnesplagg kvar. Jag hade önskat mig en röd vinterkappa/jacka och det hittade jag på marknaden på torget samt en sopborste i trä, gillade inte de i plast. Den gången var det höst och kallt och regn, det hade passat bra att besöka museet då. Nu får det blien andra resa dit och vi bor ju inte så långt därifrån.

• Stefan Nilsson

Vad spännande med köpet av jackan på marknaden. Nu fanns där inget som intresserade oss just då. Men museet måste ni åka till. Riktigt intressant!
      Och vi får ta en tur dit lite senare så vi får uppleva stan under en annan årstid. Kändes som att det säkert är väldigt vackert på sommaren.

• Eva

Kul läsning! Ja, ”öka farta, sista kvarta” är ett användbart uttryck som jag har hojtat ibland, som uppmuntrande tillrop. 🙂
    För ett antal år sedan hade de en skylt vid infarten med texten ” Tidaholm – här är gräset grönare”. Finns helt klart kreativitet i denna bôggda!

• Ingela Hansson

Tidaholm är en trevlig stad och om man gillar viner så rekommenderas ett besök på Granqvists vinagentur.
    De har god mat och ordnar vinprovningar.
    Stadshotellet är gammaldags och trevligt att bo på.

• Av bmlarsreseblogg

Visst är Tidaholm en riktigt mysig stad! Vi var där förra vintern och då sa vi att vi verkligen borde åka dit sommartid, men plötsligt hade sommaren gått!
    Vi får säga som ni gjorde om att besöka museum i ert närområde, att vi nästan skäms för muséet har vi bara gått förbi. Det ser riktigt trevligt ut….
    Till sist måste vi som infödda västgötar opponera oss lite; Det heter naturligtvis ”Öka farta sista kvarta, Tidahôlm”….

• Stefan Nilsson

Ja, det var ett väldigt trevligt besök i Tidaholm. Och vi hade ju ganska tur med vädret. Besöket på museet var en riktig höjdare. Ett litet museum men så fint och med så bra information om Tidaholm. Men ett besök i stan under vår eller sommar är nog jättefint. Det förstår vi.
      Och det dialektala😂 Stefan satt igår vid bordet och försökte sig på farta och kvarta. Men skrev som det skanderas i Hammarby. Där skriker dom inte på dialekt🤣