Ut i Europa med husbil
Från Polen till Kroatien – så förbereder vi oss
Att åka på långresa kräver en del förberedelser. Vi brukar diskutera, tänka och kolla upp saker innan vi åker iväg någonstans.
Vi har gjort förberedelseinlägg tidigare som har lästs av många, nu är det dags igen. Den här gången tar vi en annan väg till Kroatien. Vi tar färjan till Polen, fortsätter genom Tjeckien, Österrike och Slovenien tills vi är framme.
Och i höst hoppas vi komma i väg till Frankrike.
Så här förbereder vi oss.
Sedan vi köpte husbilen 2020 har vi gjort tre rejäla långresor.
En till Lofoten–Treriksröset-Haparanda. En genom Tyskland, Österrike (se inlägget Med husbil i Österrike), Slovenien (Med husbil i Slovenien), Kroatien, Montenegro (Med husbil i Montenegro) till Albanien (Med husbil i Albanien).
Och i höstas körde vi Italien runt (se inlägget Med Husbil i Italien) då vi passerade genom Tyskland och Österrike båda vägarna.
Detta inlägg är till en del en uppdatering av sådant vi har skrivit tidigare – men det innehåller också mycket nytt eftersom vi inte tidigare har skrivit om de länder som vi tänker åka genom i år.
Vi har rest mycket i Europa, våra första bilsemestrar gjorde vi i början av 1980-talet.
Från 1987 till 2018 reste vi med husvagn, oftast till Medelhavet.
Sedan 2020 tar i oss fram med, och bor i, husbil.
Så här tänker vi inför resan som ska sluta i Kroatien.
Resrutten
Hur gör vi då för att planera en långresa så att vi inte planerar in för mycket? Ja, ibland är det lite svårt.
Vi brukar börja med en stor papperskarta, en sådan vi körde efter innan vi fick gps i bilen. Den är gammal, men man ser ju ändå hur städer och länder ligger i förhållande till varandra. Vi markerar vad vi vill se och sen går vi över till en digital karta, där vi lägger in orter, campingar och annat vi vill besöka. När vi ska besöka en stad brukar vi göra motsvarande lokal lista.
Vi använder Apples app Kartor för att göra våra ”besökslistor”. Lätt att använda då vi är ”Apple-människor”, vi har alltså Mac, iPad och iPhone.
På kartappen ser man tydligt om det är en stad, camping eller andra sevärdheter vi lagt in. Beroende på vad blir det en ikon på den digitala kartan. Och självklart vill vi mer än vi möjligtvis kan hinna med, om vi inte ska åka bil hela tiden. Vi behöver prioritera och vi måste prioritera hårt.
Vi har läst på för att hitta guldkorn. Sen är det ju så, att det som andra ser som guldkorn kanske inte blir våra…
Trots att vi bor så nära har vi aldrig varit i Polen. Och vi tänker inte bara köra genom utan ska ta oss tid i Sopot/Gdansk/Gdynia-området i norr. Sedan blir det förmodligen både Warszawa och Krakow på väg söderut.
Vilka övriga platser vi ska besöka på väg mot Trogir i Kroatien bestämmer vi under resans gång.
Färjor
De två föregående årens långresor (till Albanien respektive Italien) har vi åkt Trelleborg–Rostock efter att ha jämfört flera olika vägar och färjor. Eftersom vi då planerade att passera Berlin valde vi den tyska huvudstaden som riktmärke. Vi räknade med kostnader för de olika färjorna plus hur många mil vi skulle köra med husbilen på de olika vägsträckorna. Däremot var inte tiden någon faktor. Som pensionärer har vi tid.
När allt lades ihop blev Trelleborg–Rostock vårt val.
Men när vi nu siktar på norra Polen har vi inte räknat på samma sätt. Vi bestämde oss för att åka till Swinoujscie, drygt 35 mil väster om de Gdansk-området. Vi valde mellan att åka från Ystad eller Trelleborg. Det blir en morgonfärja från Trelleborg eftersom det passar bäst. Då vi tar en annan väg hem har vi bara köpt en enkelbiljett, hemvägen bokar vi när vi vet vilken väg som passar bäst. Kanske blir det långsamma – men billiga – Rostock–Trelleborg, om deras få resor per dag passar.
Karta och gps
Vi använder gärna koordinater när vi programmerar våra gpser. Det brukar vara enklast. Men finns inte det kör vi med adresser.
Vi använder en gps som heter CoPilot där vi kan ställa in vikt, höjd och längd på husbilen så att gpsen förhoppningsvis inte leder oss in på vägar där man inte ska köra. Vi har en husbil som väger 3800 kilo och då finns en del ställen som begränsar oss på grund av vikten. Vi vill ju heller inte köra in i viadukter där bilen kan vara för hög. Sånt måste vi ha koll på.
I höstas ställde vi in vår gps så den inte skulle leda oss in i miljözoner i Italien. Miljözoner finns det gott om i de italienska städerna och kör man in i en sådan blir det dryga böter. Så är det oavsett vad man har för fordon, det gäller inte bara husbilar.
Men självklart litar vi inte blint på gps. Man måste kolla på en vanlig karta också. I en gps syns det ofta ingen skillnad på storleken på vägarna. Kortaste vägen är ju inte alltid snabbast och när man har en stor bil vill man helst slippa köra på ”kostigar”. Vi använder även husbilens inbyggda gps (med väldigt liten display) och Google maps på våra telefoner ibland.
I Italien upptäckte vi att alla de tre uppräknade här ovanför hade problem här och där (typ i Palermo där Google maps och CoPilot pekade åt var sitt håll i en T-korsning). Det visade sig att Apples kartapp ofta var bäst.
Vi testar och kollar, försöker att inte ta något för givet. Papperskartan är ibland oumbärlig när gpserna snurrar.
Miljözoner
Det finns numera miljözoner i många europeiska länder. Med hjälp av appen Green-Zones som finns där man laddar ner och köper appar, får man reda på hur det ser ut i respektive land.
Man skriver in sitt registreringsnummer i appen och får reda på vilka miljözoner som gäller för just din bil i varje land.
Man kan direkt från appen genom en länk komma till ett ställe där man köper de miljödekaler man behöver.
Campingar och ställplatser
När man reser med ett campingfordon ska det ju letas ställen att stanna och sova på också. Vi har skaffat ett ACSI-kort.
Kortet gör att vi kan campa billigare under lågsäsong på cirka 3000 campingar i hela Europa. Själva kortet kostar i år 345 kronor och är väl värt sitt pris.
Eftersom det varierar i olika länder och på olika platser när hög- respektive lågsäsong infaller får man kolla vad som gäller dit man ska.
Vi tänker ge oss i väg i månadsskiftet maj-juni och då kan det finnas en möjlighet att stå med ACSI-kortet, i alla fall den första tiden. Men när vi anländer till Kroatien under andra halvan av juni räknar vi inte med att kunna ha nytta av kortet.
Rabatten gör att campingarna kostar max 27 euro. Självklart kan det finnas ställplatser som passar bra också. Vi tar det som det kommer.
Gasol
På en av de två platser där vi brukade ha kompositflaskor har vi nu en kompositflaska och en fast alumuminumflaska av samma storlek. På utsidan finns ett lock som täcker ”ventilen” där vi fyller på gasol vid någon av alla de bensinmackar runt om i Europa som har LPG-gas. Den kvarvarande kompositflaskan är backup och kopplas in automatiskt med en så kallad duocontrol om det tar slut i den fasta flaskan.
Den frihet vi känner nu är värd väldigt mycket. Vi behöver inte längre oroa oss för om vi ska kunna fylla på våra svenska flaskor eller kanske köpa en tysk eller hitta en annan lösning.
Mat
Maten lagar vi på vår gasolspis i husbilen, ibland med hjälp av vår Omniaugn. Den används flitigt både för matlagning och för att baka kakor och bröd.
Står vi på el har vi också en airfryer till hjälp. Och så har vi vår Cadacgrill.
Vi brukar förbereda oss genom att ha med mat som går snabbt att fixa när vi är ”på rull”. Köttbullar, köttfärssås och fiskfärsbiffar är sånt vi brukar ha med i frysen.
För att tjäna plats har vi kollat upp storleken i frysen. En av våra plastburkar hemma är alldeles lagom stor, så när vi gjort mat som ska frysas in lägger vi den i en plastpåse och sen i den perfekta plastburken. När maten är infryst är den platt och passar perfekt i husbilsfrysen. Vår ”resmat” som går snabbt att laga till tar liten plats och är enkel att plocka fram.
Lite besvärligt är det när gasolen behöver vara avstängd i sju timmar på färjan. Men vi brukar i förväg frysa in många flaskor med vatten som vi lägger i kyl och frys. Det hinner inte bli så många grader varmare och sen slänger vi bara flaskorna i återvinningen.
Vi använder också en vattenreningstillbringare. För oss som är vana vid gott vatten är det ett måste, tycker vi. Med den slipper vi klorsmaken och slipper köpa flaskvatten hela tiden.
Pengar
Inför resan 2023 skaffade vi två nya kreditkort. Vi letade på olika kreditkortssajter och jämförde olika kort på Kreditkort.com innan vi bestämde oss.
Vi har ett där det inte är någon uttagsavgift när man tar ut lokal valuta i bankomat och ett där det inte finns något valutpåslag när man betalar med kortet. Däremot kan det förekomma lokala påslag vid köp. Tipset vi har fått är att i första hand plocka ut pengar ur bankomater vid banker, bankomater vid exempelvis campingplatser kan lägga på rejält.
Vi har kvar lite euro sen förra resan, behöver inte ta ut mer hemma. För det är alltid billigare att ta ut valutan i det land man befinner sig. I de flesta länder söderut behövs eurokontanter.
Bestämmelser att ta hänsyn till
Vi kommer att köra genom Polen, Tjeckien, Österrike och Slovenien och ner till Kroatien. På väg hem kör vi genom Tyskland.
Och i höst hoppas vi komma i väg till Frankrike.
Länderna har lite olika krav för oss som med husbil i respektive land. Vi är medlemmar i M och där har vi hämtat information om vad som krävs.
Polen
- Ta med registreringsbevis. Den blå delen. Man måste kunna visa EURO-utsläppsklass.
- Reflexväst och brandsläckare ska finnas med i bilen. Första förbandslåda rekommenderas.
Vägtullar
I Polen finns tre privata motorvägar: A1 söder om Gdansk, A2 från tyska gränsen till Poznan-Konin och A4 mellan Katowice och Krakow. Här betalar man kontant eller med kort i betalstationer utefter vägen. Vikten på fordonet spelar ingen roll, det är samma avgift för alla.
För husbilar, personbilar och bilar med släp där den sammanlagda vikten är max 3,5 ton, kostar det inget att köra de statliga motorvägarna A2 mellan Konin och Lodz och A4 från Wroclaw till Katowice.
För den som har en husbil på (eller bil med släp med sammanlagd vikt över) 3,5 ton gäller andra regler.
Då får man betala på många statliga motorvägar, motorleder och huvudvägar.
Då handlar det inte om betalstationer utan elektronisk betalning.
Direkt när man har passerat gränsen ska man söka upp något serviceställe för E-TOLL. Där visar man dokumentet med bilens Euro-utsläppsklass, registrerar fordonet och skaffar en ELS-betalbricka som man sätter på vindrutan. Ladda ner appen e-TOLL PL, då kan allt hanteras genom den.
Det kan bli väldigt höga böter om man inte har någon bricka eller om den är felaktigt inställd.
Här finns instruktioner om hur man gör.
Här finns ny (från början av 2024) information om vägtullar.
Tjeckien
- Första förbandslåda och reflexväst ska finnas med i bilen.
Vägtullar
Bilar och ekipage på max 3,5 ton måste ha en elektronisk vinjett. Kameror utefter motorvägar och motortrafikleder läser av regnumret på bilen, har man ingen vinjett blir det böter.
Man kan köpa en e-vinjett här.
Men det är billigare och enkelt att köpa i automater vid gränserna. De går också att köpa i bensinstationer vid gränserna. Vid försäljningsställen skyltas det med Maut eller Vignette-verkauf.
Här finns information om vilka vägar som kräver E-vignette.
När det handlar om bilar över 3,5 ton, som den vi har, krävs en liten dosa i framrutan precis som i Slovenien och Österrike. Du får mot regbevis deponera en summa för själva dosan (du får tillbaka pengarna när du returnerar den då du lämnar landet) och kan sedan välja att betala in ett förskott för vägavgifter eller koppla dosan till ett kreditkort.
Dosan behövs inte bara för motorvägar utan även på alla vägar där det finns en skylt med ett stort M.
Mer information finns här.
Österrike
- Förbandslåda och reflexväst rekommenderas. Inget tvång dock.
Vägtullar
För bilar på max 3,5 ton behövs en digital vinjett som man kan köpa innan man åker eller vid gränsen.
Eftersom vår husbil väger mer än 3,5 ton måste vi ha med den Gobox-dosa som vi köpte för två år sedan. Även den kan man skaffa innan man åker, men vi skaffade vår på en bensinstation på den tyska sidan av gränsen. Och det var jätteenkelt. Hur vi gjorde kan du läsa i vårt Österrike-inlägg.
Slovenien
- Reflexväst ska finnas med i bilen och första förbandslåda rekommenderas att ha med.
Vägtullar
För fordon på max 3,5 ton finns sedan 2020 bara digitala vinjetter, som kopplas till registreringsnumret. De går att lösa på någon sida av gränsen. För den som inte vill gå in på en bensinmack eller annat köpställe i Österrike eller Slovenien går det att lösa en något dyrare här innan man åker hemifrån.
För tyngre husbilar över 3,5 ton gäller andra regler. Då måste man, precis som i Österrike, ha en liten dosa. En så kallad DarsGo-box. Samma som lastbilar, bussar och andra fordon har för att köra på motorvägarna i Slovenien. Hur vi gjorde för att skaffa och registrera vår kan du läsa i vårt Slovenien-inlägg.
Kroatien
- Det ska finnas första förbandslåda och reflexvästar till alla i bilen.
- Det krävs reservlampor till bilens belysning, såvida den inte har LED-, neon- eller xenonlampor.
Vägtullar
Man betalar med kort eller kontant vid betalstationer utefter motorvägarna och eventuellt vid tunnlar och broar.
Det finns också möjligheter till förskottsbetalning eller en liten dosa i framrutan för snabbfilen genom betalstationerna. Båda dessa ger rabatt. Här kan du läsa om de kroatiska betalvägarna.
Tyskland
- Sjukvårdslåda som uppfyller kraven i Tyskland. Reflexväst, varningstriangel.
- För vår husbil som väger över 3500 kg behövs också portabel varningspuck med gult blixtrande ljus.
Inga vägtullar
Frankrike
- Det ska finnas reflexväst till alla som sitter i bilen. Innan du kliver ur vid en trafikerad väg måste du ta på västen. Gäller även dagtid.
- Reservlampor behövs eftersom trasiga lampor behöver bytas direkt.
- Bilar över 3,5 ton måste ha tre skyltar som visar att det kan finnas en död vinkel, ”Angle Morts”, för den som finns bakom eller vid sidan. Det är dryga böter om man missar detta. Information och köpmöjlighet finns här.
Vägtullar
Det kostar pengar att köra på de flesta motorvägarna. Hur mycket beror på hur långt man kör och vilken fordonsklass bilen eller husbilen går i. Husbil på max 3,5 ton är klass två, över 3,5 ton är klass tre och över 3,5 ton med tre axlar klass fyra.
Andra saker att ta med
- EU-kort. De ger oss rätt till nödvändig sjukvård och tandvård. Beställs hos försäkringskassan.
- ”Farfarsregeln”. Vi som kör husbil över 3,5 ton med B-körkort taget före 1996 tycker det känns tryggare om vi har information om det som vi i Sverige kallar ”farfarsregeln”. Den informationen har vi hämtat från Caravan Club och skrivit ut på det språk som gäller i de länder vi besöker.
- Extra lampor och säkringar. Det är viktigt. Förra året behövde vi byta en strålkastarlampan i Italien.
- Silvertejp. Den är viktig när det händer något som man inte är beredd på. Som till exempel när en dåligt stängd låda åker ut under färd och går sönder. Vad hade vi gjort utan silvertejp?
- Verktyg. Lite olika verktyg har vi i en låda. Plus laddningsbar skruvdragare och borrmaskin. Känns skönt att kunna fixa lite vid behov.
- Vattenpump. Vi har en dränkbar, relativt lättbytt vattenpump. Den kan gå sönder. Då är det bra att ha en reserv.
- Magnetventil. Samma där. En extra magnetventil till toaletten är bra att ha om spolningen börjar bli dålig.
- Franska och tyska miljömärken. Ett måste om man ska köra in i miljözoner.
Att tänka på i övrigt
- Vi utökar vår försäkring så den gäller mer än 45 dagar. Dyrt, men självklart ett måste.
- Assistansförsäkringen har vi kollat upp också så att den gäller för det vi önskar och har behov av.
- Vi brukar ta kopior på våra pass som en säkerhet.
————
För att spara på vår Wi-Fi förbereder vi oss innan vi lämnar Sverige genom att:
- Ladda ner musik på någon musiktjänst. Vi har Spotify.
- Ladda ner böcker på någon boktjänst. Vi har Storytel.
- Ladda ner sommarprogram och poddar.
——— - Det går att använda Google maps offline. Det brukar vi göra när vi är ute på cykeltur eller promenad i nån stad och inte hittar målet vi letar efter. Leta upp vägen i Google Maps, stäng sedan av roamingen för att spara wifi och du kan följa rutten ändå.
- Båtresan hem. Vi köper biljett när vi ska åka hem för att slippa ombokning. Det funkar under lågsäsong, men under högsäsong kan det vara bäst att förboka.
- EU-appen för motorvägar. Där finns information om Europas betalvägar.
- Vi använder även appen Park4night. Finns att ladda ner där appar finns. Det finns i gratisversion men vi prenumererar för 9,99€ och får med flera delar som inte finns i gratisversionen. Bland annat offline-läge och att man kan göra en resplan och få förslag på ställen att stanna en natt. I Park4night finns bland annat förslag på parkeringsplatser där du kan stå gratis med din husbil. Det finns många fler appar att använda om man vill. Vi använder Park4night och vår ACSI-app. Vi Googlar och söker direkt på Google-maps efter ställplatser.
6 Comments
Tobias
Mycket bra artikel. Det gäller att hålla sig uppdaterad. Ett tillägg, om man är under 3,5 ton i Österrike så ska man köpa en e-vingette. Om man gör det online är det 18 dagars leveranstid för den digitala!!! Det beror på deras konsumentköplagar. Man kan välja att man beställer som företag (oavsett om man har ett eller inte) så är det omdelelbar leverans.
Jag tycker om att ha det klart innan. Men nu när jag har läst här att det ibland är billigare att lösa på plats så kan det vara värt att tänka igenom.
Vi köpte en fysisk GPS, Garmin Camper 780, under vår första långresa och tycker den är värd sina pengar, sen kanske copilot funkar lika bra. Det viktiga är att man får ange sina uppgifter. Sen gäller det att inte koppla bort sunt förnuft.
Är vi var i Polen 2018 var det ett annat system, vi lyckades aldrig köpa någon dosa då, trots att vi var in på massor av mackar och frågade. Frågade tom med polis som inte visste vad det var för nått. Har blivit bättre nu. Trevligt land.
Stefan Nilsson
Ja, det där med vignetter och boxar är ett jobbigt kapitel. När vi hade husvagnen var det bara att stanna och köpa. Det fanns ju hur många mackar som helst. Man åkte lugnt och sen var det inget mer. Så är det ju även för husbilar under 3,5 ton. Men vi med husbil på över 3,5 ton måste ha olika boxar. Hade ju varit bra med ett och samma system i EU, men så enkelt är det ju inte alltid. Och boxarna piper för varje avläsare man passerar under. Och det är olika pip för varje land. Det är inga problem att köpa dom och vi tycker inte det är några problem att köpa vid gränsen. Det är dock skönt nu att inte behöva köpa nya i Slovenien och Österrike. Dom har vi ju redan. Men i år blir det 2 till…
Och det ska bli väldigt roligt att upptäcka Polen. Får se hur lång tid vi lägger där. Har tid att passa i Trogir då vi hyrt ett hus tillsammans med våra barn och barnbarn där. Men några veckor blir det i alla fall.
Ha det gott
Anette och Stefan
bmlarsreseblogg
Vilket matnyttigt inlägg även om det troligen inte blir aktuellt för oss i år, förutom en tur neråt Tyskland och ev Tjeckien i höst. Det här med navigering är ett ständigt ”problem” och vi gör nog som ni, använder både hängslen och livrem, alltså både kartor, Google maps och GPS, men tänk ibland blir det fel ändå….
Apples kartor för planering låter inte helt fel, ska kolla på detta. Nu har jag suttit och lagt in övernattningsplatser och en del andra stopp på appen mapstr. Det fungerar också hyfsat.
Vi har många gånger förundrat oss över varför alla länder måste ha sina egna dosor för motrovägar även om det för det mesta fungerar bra bara man fått den på plats. Enda gången vi hade lite problem var i Slovenien 2018 när de just hade introducerat Dash Go, men det löste sig som allt annat.
Hur som helst är det underbart att planera inför en längre resa…
Stefan Nilsson
Ja, GPS:er är ett elände. Man litar på dom och är ändå väldigt osäker. Vet inte hur många ggr vi sagt, detta måste väl ändå vara fel väg. Ibland stämmer det ibland inte. Har varit o köpt en kortläsare som passar till våra datorer idag. Min jobbdator hade kortläsare men nu måste vi uppdatera GPS:en som finns i husbilen och då ska man ladda ner ett program till datorn som ska föras över på ett micro-kort. Såååå dumt. Men på bilens GPS kan vi se exakt hur fort vi kör och på vilken höjd vi är och det kan vara bra att veta ibland. Dosorna till de olika länderna är ett otyg men det är ju bara att acceptera. Men så mycket info som måste till. Men det är ju så roligt att planera😀
Och idag beställde jag Airtag så jag kan hålla koll i telefonen och se var husbilen befinner sig om den blir stulen…
JoY
När man ser över allt som bör ska vara med i bilen när man ger sig iväg, blir listan lång. Den sjukvårdslådan för Tyskland som du visar bild på, är det ett måste? Självklart har vi första förband osv men inte en just en sådan låda. Var köpte ni den, i Tyskland?
Österrike, har blivit lite krångligare att köra i tycker vi, då det sitter 3,5 tons förbudsskyltar så gott som över allt. Sista gången vi var där, körde vi runt runt i en liten ort och kom oss inte ut pga skyltarna. När vi hade passerat samma man, ett flertal gånger, stannade han oss och sa: Det är bara att köra, det gör alla!
Stefan Nilsson
Hej! Ja det är mycket bestämmelser att ta hänsyn till. Vi behövde ju köpa ny förbandslåda eftersom vi skaffat ny bil. Den vi hade ligger ju i personbilen. Vi googlade med tanke på att köra utomlands. Och det gjorde jag nu med. Hittade detta: första förbandslåda kompletterad med 2 stycken ansiktsmasker FFP2. Annars gäller böter på 15€. Såna ansiktsmasker finns på apoteket. Vi köpte några extra att ha med så det är inga problem. Det hade vi gjort om vi ändå inte skulle köpt ny.
Och håller med om att man kan fastna här o där. Vet inte vilket land vi var i när vi kom till en liten bro med 3,5 tonsskylt. Då hade vi ändå skrivit in det på vår GPS, att inte ta sådana vägar. Vi körde också runt tills vi såg den ena stora lastbilen efter den andra köra över. Då körde vi också.
Men det är många olika bestämmelser helt klart. Man får göra så gott man kan helt enkelt. Nu blir ju Polen nytt land för oss. Vi kör till gränsen och köper box där. Då blir det inte fel tänker vi. Så har vi gjort i både Slovenien o Österrike. Det har varit väldigt smidigt. Ska bli roligt att köra och upptäcka Polen.
Ha det gott
/Anette