Husbil,  Nationalparker,  Sverige

Kosterhavet

En stor del av Kosterhavets nationalpark ligger i havet

Sydkoster besökte vi på 80-talet med vår båt. Vi visste därför att där är vackert. Att nu uppleva Kosterhavets nationalpark blev en annan upplevelse.

Den här gången kom vi med skärgårdsbåt och hade med våra cyklar.

Vi stod med husbilencamping Seläter i utkanten av Strömstad. När man som vi tänkt ta med cykeln ut till nationalparken är det bra att veta att cyklar bara tas med i mån av plats. Men vi chansade på att det skulle fungera. Cykelturen var på ungefär en halvmil in till centrum för att ta en av Kosterbåtarna till Kosterhavets nationalpark. Den är spridd över två öar, Nord- och Sydkoster, och dessutom havet runt omkring.

Kosterhavet
Nationalparken omfattar både hav och norra och södra Koster.

Detta innebär både skog, ängsmark och hav. Det var en perfekt tid att besöka Kosteröarna tidigt en måndag morgon i juni innan säsongen har dragit i gång. Och eftersom det var coronarestriktioner var det ännu mindre folk och färre butiker öppna än vanligt.

Det märks tydligt att det finns bofasta på dessa öar.

Första stoppet var på Nordkoster, det tog dryga halvtimman dit med skärgårdsbåten. Vi ställde cyklarna en liten bit in på ön och började vår vandring över hedar, vid havet och genom klapperstensfält. Det var så vackert och vi gick verkligen och njöt av vandringen.

Kosterhavet
Det finns klapperstensfält även på Nordkoster.

Det finns två leder att välja på, den orange utefter havet och den vita med en annan sträckning. Båda är på drygt fem kilometer långa. Några kor vi mötte blev trevliga bekantskaper.

Härlig men ganska snabb vandring för att hinna med båten.

Det tog lite längre tid än vi trodde och att vandra och njuta av allt vackert och det blev till att snabba på tillbaka till skärgårdsbåten. Båten tog oss sen över sundet till Sydkoster. Vi tog alltså skärgårdsbåten men det finns också en liten ”färja” som man kan använda för att ta sig över själv. Vi såg inte den när vi kom till ön, vilket var lite synd. Hade vi sett den hade vi sluppit att snabba oss för att hinna med skärgårdsbåten. Nu vet vi det till nästa gång. När vi kommit av båten, efter att båten körde de få minuterna som det tar över sundet, hoppade vi på cyklarna och cyklade runt en stund innan vi letade upp en slinga även där.

Kosterhavet
På Sydkoster ligger naturreservat och nationalpark sida vid sida.

Vi parkerade cyklarna vid Kostergården och gick den röda slingan utefter den södra delen av ön. Här ligger naturreservat på ena sidan stigen och nationalparken på den andra sidan. Landskapet är ett helt annat än på Nordkoster. Det blev en bit på spångar, en bit i skogen och en utmed havet. Det var varierat. Och istället för kor stötte vi på en massa får.

Nyfikna kom hela fårskocken fram för att hälsa på oss.

Vi  fick många härliga timmar på öarna. Njöt av vårt medhavda fika på en bänk vid havet. Det var ingen solig dag men vi klarade oss från regnet och det var vi nöjda och glada för.

Vi besökte Naturrum som ligger alldeles vid färjeläget och fick massor av information om nationalparken. Och vi såg på en väldigt bra film om havet runt omkring nationalparken. Eftersom vi inte var ute och snorklade och upplevde parken på det sättet fick vi alltså väldigt bra information på Naturrum istället.

Vresrosen blommade överallt.

Även om havsmiljön i Bohuslän är vår ”hemmamiljö”, eftersom vi bor alldeles vid havet, är det speciellt att åka till Kosteröarna. Hit vill vi komma igen. Att rekommendera!