Husbil,  Sverige

Fiskebäckskil

På bryggan i Fiskebäckskil kan man sitta och njuta

Viken skär in som en kil mellan den västra och den östra sidan.

Fiskebäckskil på Skaftölandet har en på sommaren välbesökt gästhamn för båtar. Men där finns också många andra möjligheter att tillbringa sin semester.

Att sitta nere i hamnen eller på utsidan med utsikt mot Lysekil är ren livskvalitet.

Vi bor i Göteborg i Västra Götaland. Kör vi över Älvsborgsbron befinner vi oss i Bohuslän.

Nu är det inte så att vi säger vi ska till Bohuslän när vi kör över bron, då åker vi till Hisingen, men bron är alltid starten på resan om vi ska längre upp i Bohuslän.

Fiskebäckskil Bohuslän Sverige
På den östra sidan, på andra sidan viken, finns många sjöbodar och en del äldre och en del nya bebyggelse.

Nu har vi haft en vecka i husbilen på olika ställen i Bohuslän. Först blev det en sväng till Lysekil. Därefter körde vi till Fiskebäckskil där vi bodde i två nätter.

Fiskebäck är ett känt namn för oss. Det är där vi bor. Ibland när vi säger att vi bor i Fiskebäck finns det dom som säger att  ”där är det fint, jag älskar Bohuslän”. Upplevelsen är ungefär densamma som när vi möter amerikaner som inte kan hålla isär Sverige och Schweiz.

Fiskebäckskil Bohuslän Sverige
Det är tätt mellan husen.

Fiskebäckskil är ett sånt där ställe med trångt mellan trähusen. Och numera är de flesta husen målade vita har vi sett. Det brukar inte vara så stora trädgårdar här, men det brukar vara massor med blommor i de trädgårdarna.

Blomsterprakt lyser upp i samhället.

Jag älskar stockrosor och det brukar det finnas gott om. Nu blommade inga stockrosor, det var ju alldeles för tidigt för det. Men blommade gjorde det. Tulpaner och påskliljor i mängder har förgyllt våra promenader.

Fiskebäckskil Bohuslän Sverige
Brygghuset är en populär restaurang.

I Fiskebäckskil har vi varit en hel del gånger förut. Det är ett sånt där mysigt ställe. Vi har ätit god mat på Brygghusets restaurang när vi fått plats.

Det är också ett populärt ställe. Vi har köpt glass i hamnen och sett på alla fritidsbåtar som lägger till här sommartid och vi har ätit pizza från pizzerian

Fiskebäckskil Bohuslän Sverige
De svenska färgerna syns tydligt.

Nu visste vi att det inte skulle vara fullt med folk eftersom vi var i Fiskebäckskil i början på maj, men känslan infinner sig alltid. Det är mysigt här.

Det är första gången vi kommit hit med husbilen så vi kollade först upp att det fanns någonstans att parkera. Eftersom det knappt finns plats att köra mellan husen med vanliga bilar skulle husbilen parkeras i utkanten.

Fiskebäckskil Bohuslän Sverige
Den lilla ställplatsen i Fiskebäckskil.

Och vi hade tur när vi bokade plats dagen före, en av de tre platserna på Lyckans slips ställplats var ledig. Platserna måste bokas och det brukar tydligen vara fullt hela tiden, men vi hade tur.

Fiskebäckskil är inte så stort, men där finns mycket vackert att se.

Första dagen på plats blev det en promenad runt i det lilla samhället. Vet inte hur många hus vi passerade där vi sa att det där huset skulle vi haft. Det är verkligen sååå mysigt.

Fiskebäckskil Bohuslän Sverige
Fantastisk miljö för minigolf. Kyrkan i Lysekil är verkligen ett landmärke som syns långt.

Vi gick norrut genom samhället mot färjeläget vid Gullmarsfjorden där man kan ta passagerarfärjan, vilket vi aldrig har gjort, rakt över till Lysekil.

Gullmarsstrand hotell och konferens.

Det var blåsigt, men mestadels blå himmel och klart. Kyrkan i Lysekil syntes väldigt tydligt.

Fiskebäckskil Bohuslän Sverige
Gullmarsstrand är en populär konferens- och rekreationsanläggning vid Gullmarsfjorden.

Vi gick förbi Gullmarsstrand hotell och konferens som ligger alldeles vid havet så fint.

Utsikten över Gullmarsfjorden är formidabel.

Och vi fortsatte på den lilla vägen bort mot Bökeviks badplats.

Fiskebäckskil Bohuslän Sverige
Fin sand på stranden i Bökevik. Lysekil på andra sidan vattnet.

Där finns det två stränder med riktigt härlig sand.

Först kommer den lilla stranden i backen ner mot den större stranden och sen ligger den större stranden strax nedanför vid en gräsbacke. Alldeles ovanför stränderna går cykel- och gångvägen mot Grundsund. Bara något hundratal meter väster om stranden längst bort kommer man till tennis- och padelbanor.

Fiskebäckskil Bohuslän Sverige
Här kan man hyra in sig på Gullmarsstrand.

Jag kan tänka mig att det är fullt med badande personer här på sommaren och jag har fått lära mig att det brukar vara simskola vid badplatsen också.

När vi gick förbi var det bara en barnfamilj som satt i sanden när deras små telningar sprang fram och tillbaka med fötterna i vattnet. Vi hörde att det var elva grader varmt i vattnet, så det är helt förståeligt att det inte var några längre dopp.

Kyrkan.

Vi vände tillbaka mot hamnen igen. Gick förbi kyrkan i backen och svängde ner mot båtarna.

Kvartsitas båda master ligger på land, bakom båten.

Där arbetades det intensivt på och vid tvåmastaren Kvartsita som skulle göras i ordning inför sommarens äventyr.

Fiskebäckskil Bohuslän Sverige
Den ideella föreningen För Fulla Segel presenterar sin verksamhet.

Den används för skolskeppsverksamhet av den ideella föreningen För Fulla Segel som under maj till oktober hjälper till med lägerskolor, klassresor, företagsseglingar och annat. När vi passerade hade masterna ännu inte rests utan låg vid sidan av båten för behandling.

Väldigt mycket vitt.

Vi vände tillbaka på bryggan och fortsatte mot Lyckans slips skeppshandel där man kan botanisera bland kläder och inredningsdetaljer. När det är högsäsong finns det möjlighet att köpa nybakade bullar och bröd. Och det är här vi köpt glass när vi suttit i solen och tittat på fina fritidsbåtar som ligger i hamnen.

Fiskebäckskil Bohuslän Sverige
På den östra sidan har det kommit upp många hus.

På andra sidan viken (eller kilen som det kan heta bohuslänska) ligger många nya hus med fantastisk utsikt över Västerhavet.

Fiskebäckskil är litet och mysigt. Hit åker vi gärna en sväng på sommaren och njuter av ”sommarlivet” på plats.

Anette 7 maj 2024

• bmlarsreseblogg

När vi läser ert fina inlägg inser vi att vi aldrig har varit och strosat i Fiskebäckskil. Vi var ju på Gullmarsstrand i januari men då var det definitivt inget strosarväder, men så bra; nu har vi ytterligare ett samhälle på västkusten att upptäcka vid tillfälle.

• Stefan Nilsson

Ja, Fiskebäckskil är ett litet strosaställe. Vi har aldrig varit där med husbilen förut men nu när det gjorts 3 platser och det eventuellt ska göras fler platser på vid en fotbollsplan funkar det ju att åka dit med husbilen. Annars är det till och med svårt att parkera den vanliga bilen ibland. Men roligt att de försöker välkomna oss husbilsägare och inte bara båtfolk