Husbil,  Husbilstips,  Italien

Agricamper

Med Agricamper kan man stå gratis i fantastisk miljö

Vi hade hört fåglarna sjunga en bra stund. En tupp gol en bit bort.

När vi drog upp rullgardinen lyste solen och vi blev alldeles mållösa.

Det var så otroligt vackert utanför, kullar med vinrankor överallt.

Vi hade vaknat på La Valle dell Sole Offida. En italiensk vingård vi hade hittat genom Agricamper.

Agricamper Italien
Morgonsol över kullarna och odlingarna.

Vår förhoppning var att komma dit när det fortfarande var ljust, men vi kom dit i skymningen. Även då var det vackert med vingården som låg helt fantastiskt på en höjd.

Vi kom fram sent till mysiga La Valle dell Sole Offida.

Vi hade vi haft lite svårt att hitta fram, det var inte helt enkelt att hitta med snurrande gpser. Men vi ringde ägarinnan och hon skickade bilder och exakt position och var så hjälpsam. Det visade sig att gpserna hade skickat oss flera kilometer i fel riktning.

När vi väl kom fram möttes vi av hennes man som visade var vi kunde parkera husbilen mellan fikonträden. Han visade också var vi kunde få el och slänga skräp och tanka vatten.

Agricamper Italien
På La Valle dell Sole Offida fick vi plats bland fikon- och olivträd.

Det fanns plats för fyra husbilar på gården. En fanns där när vi kom.

Ögongodis på vingården.

Vår värd sa att vi fick stanna hur länge vi ville och vi kände oss verkligen välkomna.

Agricamper Italien
Fikon, färdiga att plockas.

När vi vaknade på morgonen tog vi ut stolarna och vårt lilla bord och satte oss och åt frukost i solen under ett fikonträd med mogna fikon. De fick vi gärna plocka.

Färska fikon till frukost var något nytt.

Vi följde uppmaningen. Att plocka och äta färska fikon till frukosten var en ny erfarenhet för oss båda.

Agricamper Italien
Ägarinnan på La Valle dell Sole Offida hade en bebis på armen när hon visade vinsortimentet.

Innan vi åkte därifrån köpte vi lite av vad gården hade att erbjuda. Kvinnan vi haft kontakt med dagen före hade sin lilla två veckor gamla bebis på armen när hon kom. Vi köpte ett par flaskor av deras egenproducerade vin.

Hon gav oss också tips på var vi kunde handla den mat vi behövde.

Det var den första av tre vingårdar vi besökte på vår höstresa i Italien.

Det blev precis ett sånt besök vi hade hoppats på.

När vi förberedde oss för vår höstresa kollade vi om vi kunde hitta nya lite annorlunda upplevelser.

Vinfält i morgonljus.

Alltså inte bara städer och andra sevärdheter, utan även något mer. Jag, Anette, hade för längesen läst om möjligheter att åka till olika producenter av bland annat kött, grönsaker, olja och vin i olika länder.

Få stå på gården gratis och köpa bra lokala varor. Samtidigt som man får se landet på ett annat sätt kan man också stötta det lokala.

Jag gillar det tänket och kollade upp om vi skulle kunna göra något sådant på vår resa till Italien. Det finns inget tvång att man ska handla något från stället man besöker, men möjligheten finns. Och det är ju liksom det som är grejen.

I Italien heter organisationen som de olika gårdarna är anslutna till Agricamper. Jag berättar lite mer om den lite längre ner i det här inlägget.

Agricamper Italien
La Vinarte Azienda Agricola, fem mil söder om Pescara.

Det andra stället vi besökte hette La Vinarte Azienda Agricola.

Vi bokade vårt besök genom Agricamperappen och fick meddelande på mejl att vi var välkomna.

Detta besök blev helt annorlunda.

Agricamper Italien
På La Vinarte Azienda Agricola fanns det gott om plats att ställa husbilen.

Vi blev visade av värden på en stor öppen yta innanför en häck, alldeles vid vägen. Underlaget bestod av hård jord, med fläckvis gräs här och där. Det fanns väldigt lite skugga och gav en helt annan känsla.

Men vi hade en hel vinodling framför oss och det stod att de kunde erbjuda promenader i månljuset bland olivträd och vinstockar.

Det var dock inget vi orkade den dagen efter lång körning från Florens via Assisi.

Vinrankor i räta rader.

Värden visade sig inte mer än just när vi kom. Men om vi velat hade vi säkert kunnat få tag på honom för att se vad gården hade att erbjuda. Här fick vi tillgång till toalett, kunde slänga skräp och om vi hade bett om det fanns det möjlighet till vinprovning och catering.

På den tredje vingården fick vi parkera bland vinrankorna.

Den tredje vingården besökte vi på hemvägen. Ett otroligt intressant besök. Den hette Giovanni Pacchioni Azienda Agricola. Vi blev mötta av ägarinnan som visade oss var vi kunde stå.

Hon berättade att vi kunde slänga skräp och visade var vi kunde fylla på vatten. Om vi ville sitta ute under tak och äta vår middag fanns det möjlighet till det.

Agricamper Italien
Den stora tunnan är inredd med bord och bänkar. Där kan man sitta och äta om man vill.

Vi erbjöds också att sitta i den stora, inredda trätunna där det fanns både borde och bänkar.

Paula visar vingården.

Vi kände oss sååå välkomna. Sen visade  hon oss runt på gården. Berättade att den 21 juli i år blev de av med halva sin skörd av druvor när ovädret med regn och hagel drog in över gården.

Hon berättade hur de fick kämpa för att kunna använda de ungefär femtio procent av skörden som var okej.

Agricamper Italien
Behållarna där vinet tillverkas.

Vi fick gå in bland de stora vinbehållarna och fick reda på hur de arbetade med druvorna för att skapa sitt ekologiska Lambrusco-vin. Familjen på mannens sida har gjort sitt eget vin under många år, men 2015 började de även göra vin för försäljning.

Paula och hennes man Giovanni äger och driver vingården Giovanni Pacchioni Azienda Agricola ovanför Modena. Här kan man köpa deras egenproducerade vin.

Nu gör de årligen cirka 5000 flaskor vin under etiketten S’i fosse foco. Men de har stora odlingar och mycket druvor säljer de till andra producenter.

Agricamper Italien
Solnedgång över vingården Giovanni Pacchioni Azienda Agricola, ett par mil norr om Modena.

Att få komma så här nära en italiensk familj och få stå gratis på deras gård känns fantastiskt.

Syltkrukan Månkarbo
Hos Syltkrukan Månkarbo gör de saft, sylt, gelé och marmelad.

Även i Sverige finns möjlighet att testa detta koncept. På hemsidan beställde jag en guidebok och ett märke att sätta på framrutan på husbilen.

Agricamper Italien Sweden stop
Här stod vi utanför Syltkrukan Månkarbo sju mil söder om Gävle.

Vi konstaterade att flest ställen att besöka fanns i mellersta och norra Sverige. Men vi ville testa. Nu blev det lite andra planer i sommar och vi besökte bara ett ställe i Sverige, Syltkrukan Månkarbo sju mil söder om Gävle.

Men alltså, jag gillar hela tänket med den internationella organisationen.

Agricamper heter det på italienska.

Agricamper Italien
Vingården La Valle dell Sole Offida.

Man registrerar sig på deras hemsida och betalar de 34,90 euro som det i dagsläget kostar. Sen laddar men ner Agricamper-appen till sin telefon. Loggar in med sina uppgifter och hux flux har man tillgång till över 1000 ställen att besöka och parkera gratis på i 24 timmar. Abonnemanget gäller i 365 dagar för både husvagn och husbil.

Det är lätt att navigera i appen och det står vad som gäller på respektive gård. På vissa är det bara en parkering. På andra kan man slänga skräp, få el och tillgång till toalett. Men det brukar bara vara en gratis parkering.

Förberedelser långresa
Agricamper är en app för att hitta platser på bondgårdar och vingårdar.

Vissa erbjuder lagade måltider och det brukar vara möjligt att köpa det som produceras på gården. Detta är verkligen ett trevligt sätt att få se och uppleva det Italien.

Agricamper Italien
Vinfälten vid den första Agricamper-gården vi besökte hette La Valle dell Sole Offida och ligger några mil norr om Pescara på ostkusten.

Det är inte bara i Sverige och i Italien man kan uppleva detta sätt att resa på.

I Norge heter det Nortrip och norrmännen var sist bland de nordiska länderna att hoppa på konceptet. Men de har jobbat på riktigt bra för att få medlemmar. Allt från olika gårdar, mikrobryggerier till ysterier och annat erbjuds.

I Danmark heter det Pintrip och det erbjuds bland annat whiskydestillering, fiskesjöar, krogar och hjortgårdar.

Agricamper Italien
Femtio procent av årets skörd slogs ut av hagel. Därför brydde de sig inte om att skörda vissa delar av vinfälten.

I Tyskland heter det Landvergnügen och de erbjuder lokala delikatesser och att man får handla vad värdarna erbjuder på de olika gårdarna.

I Österrike finns Bauerleben som har gårdar och vingårdar att besöka.

I Schweiz heter det Swiss Terroir. De erbjuder produkter från lokala gårdar och restauranger.

I Storbritannien finns  BritStops där man kan övernatta på gårdar, pubar, kaféer och muséer.

I Spanien heter det Espana Discovery. Där erbjuds det att besöka vingårdar, olivoljeproducenter och lokala gårdar.

Sist och störst är Frankrike med sitt France Passion där de flesta av de 2100 som erbjuder möjligheter att parkera gratis är vinproducenter.

La Valle dell Sole Offida ligger norr om Pescara på italienska östkusten.

La Vinarte Azienda Agricola ligger söder om Pescara.

Giovanni Pacchioni Azienda Agricola ligger norr om Modena och Bologna.

• Av bmlarsreseblogg

Visst är Agricamper ett mycket trevligt sätt att övernatta. Vi stannade hos två olika och speciellt den i Valpolicella blev vi otroligt förtjusta i. Vi bokade en tredje, fick ett ok och var välkomna, men när vi kom dit var det totalt öde runt huset och när ingen dök upp kändes det inte speciellt skoj att stanna där så vi fortsatte.
    Vi visste inte att konceptet fanns här i Sverige också, känns som något vi vill testa. Sedan är det skoj att köpa några av deras produkter istället för att betala för övernattning.

• Stefan Nilsson

Hej! Ja, precis så är det. 2 av våra besök var jättebra. Det tredje blev bara gratis parkering över natten. Men det berodde på att värden var så upptagen. Riktigt trevligt att besöka olika ställen är det i alla fall.