Polen

Gdansk

Färgerna är fantastiska i den historiska varvsstaden Gdansk

Gdansk är den största och mest kända av städerna i den polska trestadsregionen.

Det är också en stad med en dramatisk historia, som i modern tid kulminerade när Lech Walesa och de andra varvsarbetarna tog den första striden som föregick Berlinmurens fall.

Dagens Gdansk är en mysig stad med massor att upptäcka.

Gdansk Polen
Även om det bara var i början av juni var det stundtals trångt på gatorna.

Vi lämnade tidigt på morgonen husbilen på campingen i Sopot och gick mot järnvägsstationen. Det såg ut att vara en kort tripp, men det är ju oftast först när man testar som man vet hur det egentligen är.

Att köpa biljett av damen i kassan på stationen var enkelt. För 9,30 zloty (runt 25 svenska kronor) fick vi var sin biljett som varade i 75 minuter oavsett om det var lokaltåg, spårvagn eller buss i Gdansk-området.

Gdansk Polen
Ska man till Gdansk från Sopot är det viktigt att se att det sår SKM på tåget.

Svårare var det att hitta rätt perrong. Det visade sig vara viktigt att känna till att vi skulle åka med ett lokaltåg märkt med SKM. Eftersom det även gick andra tåg till Gdansk tog det en liten stund innan vi hittade rätt.

Lite lurigt. Det är långt mellan tågets trappsteg och perrongen.

Något som var lite obehagligt var när vi skulle på och av tåget. För avståndet mellan tågets trappa och perrongen var lite väl stort för den som inte är beredd.

Tåget var dock smidigt. Det tog kanske en dryg halvtimma innan vi kunde kliva av utanför shoppingcentret Forum, bara några hundra meter från den gamla stadsporten som markerar början på gamla stan.

Den kungliga stadsporten.

Det är utmärkt att börja ett besök i Gdansk med att gå in i just stadsporten. Entrén finns på baksidan, sett från tågstationen, och där innanför finns en av turistinformationerna. Den unge man vi pratade med var inte bara bra på engelska, han hjälpte oss också att välja de platser och byggnader som vi inte borde missa.

Det finns en god anledning att använda mobilkameran i centrala Gdansk.

Precis innanför stadsporten, som på engelska kallas Upland’s gate, börjar Dluga, den kungliga vägen. Förr i tiden red kungarna in genom stadsporten och fortsatte på Dluga för att förhoppningsvis få folkets hyllning.

Vackra Gdansk.

I dag är det huvudgatan i gamla stan i Gdansk. Utefter den finns många av de sevärdheter som finns markerade på turistkartorna, dessutom affärer och åtskilliga kaféer och restauranger.

Var sin cappuccino i solskenet – livskvalitet.

Vi valde att i solskenet slå oss ner på ett kafé där vi beställde var sin macka och cappuccino. Medan vi njöt av mat, kaffe och sol ägnade vi oss åt en av våra gemensamma favoritsporter: att titta på människor.

Gdansk Polen
Det renoverade Uphagen’s house, som är totalrenoverat efter att det förstördes under andra världskriget.

Efter samtalet på turistinformationen hade vi ringat in några av alla prickar numrerade från 1 till 55. Från stolarna på kaféet såg vi Uphagen´s house. Huset klarade sig hyfsat under tyskarnas ockupation av den stad som de döpte till Danzig, men förstördes när ryssarna kom från öster och tryckte tillbaka tyskarna under andra världskrigets slutskede.

Festligt, folkligt och färgglatt.

I dag är det ett museum, det enda handelshuset från 1700-talet som är totalrenoverat.

Gågatan Dluga.

Något som verkligen fick oss på gott humör när vi gick Dluga fram var de färgglada husen. Här har stora delar av färgpaletten använts. När solen låg på blev det verkligen en färgglädje.

Den magnifika Mariakyrkan.

Stegen styrdes vidare mot den mäktiga Mariakyrkan. Den är med sin höjd och storlek det högsta landmärket i Gdansk, den syns vida omkring. Från 1600-talet då svenskarna härjade på kontinenten finns en del minnesmärken, flera svenska adelsmän begravdes i kyrkan som tillsammans med Nidarosdomen i Trondheim och domkyrkan i Uppsala är en av norra Europas största kyrkor.

Gdansk Polen
Många väntade vid den 14 meter höga träklockan.

Vi blev tipsade om att vara där strax innan klockan tolv då ett litet drama utspelas dagligen. Inne i kyrkan finns en 1400-tals träklocka som är 14 meter hög (när den byggdes var den världens största träklocka). När vi kom in stod massor av människor och väntade med sina mobilkameror i högsta hugg.

Klockspelet är i full gång.

Klockan tolv öppnades små luckor och en liten procession med bland annat Adam, Eva, apostlarna och döden kom ut medan musik spelades. Det pågick några minuter, sedan stängdes luckorna på nytt.

Gdansk Polen
Många besöker Mariakyrkan varje dag.

Men Mariakyrkan är inte bara klockan.

Det är en fantastisk kyrka.

Gdansk Polen
Här står några av de som valde att gå upp i Mariakyrkans högsta torn.

Och den som vill kan klättra de över 400 trappstegen upp i ett av tornen och få en magnifik utsikt över Gdansk. Det var dock inget för mig. Men om jag inte haft artros i vänsterhöften hade jag förmodligen gått upp. För bra utsikt över städer är något jag alltid har prioriterat.

Havsguden Neptunus håller ställningarna utanför det gyllene huset och nedanför Mariakyrkan till vänster.

På väg mot Motlawa-floden, där Dluga tar slut, passerade vi havsguden Neptunus. I form av en 650 kilos bronsstaty från 1600-talet står han och vaktar framför det gyllene huset, vars fasad glittrar av guld. Den ursprungliga versionen byggdes i början av 1600-talet och var i många år bostad för Gdansk borgmästare.

Det gyllene huset.

Även den förstördes under slutet av andra världskriget, men restaurerades senare och är i dag en mötesplats för potentater från trestadsregionen.

Vi gick utefter floden.

Vi var sugna på att gå utefter Motlawa-floden på vår väg genom Gdansk.

Men där pågår stora renoveringsarbeten, en stor del av gångvägen utefter vattnet är avstängd.

Gdansk Polen
Området nedanför den kända träkranen är avstängt, därför är det svårt att få en bättre bild än den här.

Därmed var det exempelvis svårt att se den gamla träkranen utifrån. Den som på medeltiden var Europas största kran i en hamn. Man kan passera och gå in i marinmuseet, men det var omöjligt att få en vettig bild på den utifrån.

Modern bebyggelse på andra sidan Motlawa-floden.

När det blev möjligt gick vi dock ner mot floden och följde den.

Gdansk Polen
Naturligtvis blev det en glass även i Gdansk.

Efter en liten promenad var det dags att testa glass även i Gdansk. Återigen helt okej, men ändå inte på vår lista som toppas av glassen i Nora.

Det är svårt att ta miste på vilken stad det handlar om.

På floden finns en del båtar. När de ska ta sig ut hissas den stora gång- och cykelbron över till ön med pariserhjulet och den gigantiska skylten med GDANSK i jättebokstäver.

Gdansk Polen
Piratskeppet lägger ut från kajen.

För den som är sugen går det att ta en tur i piratskeppet som utgår från brofästet.

En vy över centrala Gdansk från Motlawa-floden. Till vänster syns Mariakyrkans alla torn.

Målet med vår promenad utmed floden var att komma till museet om andra världskriget. Men det var så mäktigt att vi bestämde oss för att det är värt ett eget inlägg på vår hemsida. Det kommer senare.

Gdansk Polen
Den klassiska solidaritetsloggan utanför museet.

Vi fortsatte i stället till Europeiska solidaritetsmuseet som skildrar den världsberömda historien om fackföreningsrörelsen Solidaritet.

Varvsarbetarna som drog i gång fighten som så småningom ledde till Sovjetunionens fall.

Det ligger nära det stora varvet där elektrikern Lech Walesa blev världens mest berömde fackföringsbas när han i början av 1980-talet ledde kampen för bättre arbetsvillkor mot den kommunistiska regimen i Polen.

Gdansk Polen
I museet finns varianter av solidaritetsloggan; till vänster med eu-flaggan, till höger med Ukraina.

Solidaritet förbjöds, Walesa fick Nobels fredspris men vågade inte åka till Oslo och hämta det av rädsla för att inte få återvända till Polen. Hans fru Danuta åkte istället.

Det läckra solidaritetsmuseet.

Men kampen fortsatte. Den fick allt större kraft och ledde 1989 till delvis fria val i Polen. En spinoffeffekt blev att kommunismen skakade i hela östblocket, Berlinmuren föll precis som det sovjetiska imperiet. Och Lech Walesa blev Polens förste demokratiskt valde president.

Gdansk Polen
Solidaritet med Ukraina, är budskapet.

Vi kom till museet strax efter halv sju på kvällen – en halvtimma innan det skulle stänga. Vad vi inte visste var att biljettförsäljningen stängde klockan sex. Därför fick vi bara gå runt i den del av byggnaden där inte själva utställningen finns.

Plötsligt fanns ett klipp från Götaverken i Göteborg på en film inne i museet.

Men det gick att se några gamla filmer om varvet och Solidaritet, på en fanns bland annat ett klipp när en båt hämtades på Götaverken i Göteborg. Dessutom fanns det en del bilder och skyltar om museet.

Gdansk Polen
Frestande att köpa en t-shirt med Lech Walesa.

Lite frestad var jag att köpa en t-shirt med Lech Walesa på bröstet i souvenirbutiken, något köp blev det dock inte.

Monumentet över de fallna varvsarbetarna utanför Solidaritetsmuseet.

Innan vi lämnade museet och gick ut och kikade på det höga monumentet över fallna varvsarbetare reflekterade jag över ordet solidaritet, som fanns i och runt hela museet. Det är ett ord jag gillar, men som sällan används nu för tiden.

Solidaritetsmuseet.

Solidaritet är för mig att bry sig om andra, vara lojal och ställa upp för dem som behöver det. Tillsammans är vi starka, vilket bevisades av Lech Walesa och varvsarbetarna.

Några av kranarna i den världsberömda hamnen i Gdansk.

När vi lämnade museet mötte vi massor av svartklädda, långhåriga människor med olika motiv på sina t-shirts. Typ AC/DC och Motörhead. Förklaringen kom när vi hörde hur en hårdrocksfestival brakade loss vid det gamla varvsområdet.

Gdansk Polen
En göteborgare trivs med spårvagnar, även i Gdansk.

En skön dag i Gdansk avslutades med att vi gick till stationen och tog tåget tillbaka till Sopot.

Det finns en del fina gator och torg i gamla stan i Gdansk.

Och precis som efter besök på andra ställen i Polen sa vi till varandra att hit återvänder vi gärna.

Stefan 11 juni 2024

• bmlarsreseblogg

Att Gdansk ska vara en både vacker och intressant stad har vi hört från flera håll och nu fick vi ännu mer bevis för detta. Att Polen också förändrats på senare tid gör att vi blir ännu mer sugna på att åka dit fram i höst. Tänk att den där ”att-göra-listan” bara växer och växer trots att vi jobbar på för att minska den….

• Stefan Nilsson

Men Gdansk får man inte man inte missa. Hit vill vi åka tillbaka. Så känner vi om både Warszawa och Krakow också😀. Men nu får ni ägna er åt er resa och njuta av den. Tänk så mycket vackert ni kommer att få se

• Tobias

Har bara åkt igenom Gdask men det ser härligt ut. Man skämsm lite att säga men innan vår första resa till Polen så såg man bara gråa hyreshus framför sig. Nu vet vi att det är ett härligt land med både fina städer och stränder samt att folk är i regel trevliga och hjälpsamma.
    Kul att följa er resa

• Stefan Nilsson

Ja, vi har aldrig varit här förut heller och är verkligen positivt överraskade. Vilka fina städer vi besökt. Vad mycket historia vi upplevt. Vi vill tillbaka och se mer.