Husbil,  Camping,  Slovenien

Bled

Nu vet vi mycket mer om vackra Bled

Det finns platser vi aldrig har hört talas om.
Som Bled i Slovenien.
Några mil söder om gränsen till Österrike, fem mil norr om huvudstaden Ljubljana.
Men nu vet vi att det är en pärla.
Ögongodis.
Runt fem tusen bofasta året runt, mellan 35000 och 40000 på sommaren.
Vi  kan mer än väl förstå varför så många vill komma dit.

Eftersom vi hade så dålig koll på Bled trodde vi inte att det skulle bli så svårt att få plats för vår husbil som det blev.

Vi ringde och försökte få kontakt med Camping Bled men lyckades inte få tag i dem.
Bled
Alldeles nedanför Camping Bled finns badplatsen.
Campingen som ligger helt perfekt vid sjön verkade passa oss utmärkt eftersom det bara var tre kilometer att gå in till centrum av stan. Vägen till Camping Bled var smal och vi fick en del möten där vi fick köra in till kanten för att mötas.
Utanför Camping Bled.
Vi kom dit på eftermiddagen och då var det helt fullt. Vi blev tvungna att hitta ett annat alternativ. Det blev River camp, på andra sidan stan, som fick besök av oss. Campingen som sådan var fin men att ta sig med cykel, som vi gjorde, in till stan, var jobbigt. En lång tufft stigande backe att ta sig uppför blev kämpig men det var cykelväg så det kändes ändå okej. Och det gick väldigt fort att ta sig tillbaka ner för den långa backen mot campingen på kvällen.
Bled
Sol och vackra vyer i Bled.
De läckra bergen, sjön med det väldigt gröna vattnet och flera vackra kyrkor. Inte minst den med 97 trappsteg mitt i sjön. Oerhört vackert.
Inte konstigt att så många äventyrsturister och naturälskare tar sig dit för att promenera, köra mountainbike, åka på den strömmande floden eller kanske ta sig fram i luften med något passande fordon eller skärm.
Bled
Man kan ta sig runt i Bled på olika sätt.
Vi hälsade på Lasse Hultén i Bled.
Han blev kändis under några dagar på hösten 2021. Han var en av dem vars lägenhet förstördes av bomben på Övre Husargatan i Göteborg.
Vi är många som kände honom långt innan dess. Typ alla spelare, ledare och andra i Frölunda hockey.
Bled
Självklart tog Lasse Hultén med oss till ishallen.
Som ismakare i framförallt Frölundaborg var Lasse en riktig profil.
Till Bled åkte han för att arbeta som hockeytränare.
Han var dessutom en fantastisk ciceron när han engagerat och på riktig göteborgska beskrev stan som under en hockeysäsong var hans hem.
Bled
Att sitta och tjöta med goa vänner är härligt.
Sexkilometerspromenaden runt sjön, middagen på kvällen och trevlig samvaro tog vi med oss när vi körde vidare mot Ljubljana.