Husbil,  Sverige

Järnaviks naturreservat

Fåren kollade på oss under vår halvmilslånga vandring i Blekinge

Flera leder att välja på.

Får som betraktade oss nyfiket.

Fin utsikt över havet från bergskanten.

Vår drygt en halv mil långa vandring i Järnaviks naturreservat blev en trevlig upplevelse.

Järnaviken Blekinge Naturreservat
Vi parkerade utanför naturreservatets staket under vårt besök.

Vi är verkligen sååå priviligierade som kan ge oss iväg på utflykter några dagar med vår husbil.

Vi planerade i januari att åka iväg för att besöka världsarvet Karlskrona. Vi försöker nämligen sakta men säkert besöka alla våra svenska världsarv

Järnaviken Blekinge Naturreservat
Gött att stanna upp ibland.

Före avfärden läste vi på om platserna runt omkring och eftersom vi gillar att vandra på lite olika ställen kollade vi upp naturreservaten någorlunda i närheten av Karlskrona.

Hasseln är beredd på att snart slå ut.

Då, i januari, blev det inte riktigt som vi tänkt. Vi avstod från att åka dit eftersom det skulle bli ett riktigt oväder med både blåst och snö runt Karlskrona. Det fick bli ett besök på Skallkrokens ställplats istället.

I väntan på våren.

Men nu i mars hade vi möjlighet att åka ut igen och vi bestämde oss för ett besök i Blekinge.

Bortanför alla skyltar syns Järnaviks havskrog, som ännu inte har öppnat för säsongen.

Vi läste på och såg att det fanns ett naturreservat vid Järnavik mellan Karlshamn och Ronneby. Där fanns flera leder och vi beslöt oss för ett besök där.

Vi kom till Järnavik en sen söndagseftermiddag och hittade en parkering vid naturreservatet. Vi stannade där för att sova på natten och planerade att utgå därifrån på måndag morgon.

Full fart utmed havet.

Men dagen efter insåg vi att den leden på dryga fem kilometer som vi planerat att vandra, inte startade där vi befann oss. Vi körde istället mot den, för årstiden stängda, campingplatsen.

Där utanför fanns en stor parkering som passade perfekt när vi skulle ut och gå Svalemålaleden.

Järnaviken Blekinge Naturreservat
Det finns en del leder att välja på vid Järnaviks camping.

Leden ligger i närheten av Bräkne-Hoby och skulle vara 5,6 kilometer lång.

Vi startade på måndagsförmiddagen och utgick från Järnaviks camping. Svalemålaleden går genom biosfärområdet Blekinge Arkipelag, ARK56. Målet med ARK56 är att skapa hållbara upplevelser för besökare  och hållbara liv för de som bor där.

Järnaviken Blekinge Naturreservat
Många av lederna i Blekinge knyts ihop genom ARK 56.

När vi läste på om ARK56 stod det beskrivet så här:

ARK56 leder genom biosfärområdet Blekinge Arkipelag, ett område av varierade upplevelser i oexploaterad natur och ett välbevarat kulturlandskap.

Järnaviken Blekinge Naturreservat
I naturreservatet jobbas det med olika projekt.

Biosfärområden utses av FN-organet Unesco och är modellområden för hållbar utveckling där det finns unika kultur- och naturvärden. Det finns 714 biosfärområden i världen, och sju i Sverige. Detta kändes viktigt och intressant.

Vackert, trots att det är ett tag tills löven spricker ut.

Leden gick utmed hagar och bokskogar med vyer över havet. Den skulle inte vara svår att gå och det är det vi måste prioritera då Stefan har både en trilskande höft och ett besvärligt knä.

Järnaviken Blekinge Naturreservat
Svalemålaleden markeras med regnbågsfärger.
Vi följde de regnbågsfärgade markeringarna in i skogen tills vi kom till en asfalterad väg. Där gick vi åt fel håll och fick vända efter en stund då vi insåg att ledmarkeringen inte syntes till längre.
En lite ovanlig björk.
Ibland var det väldigt tätt med markeringar och ibland fick vi leta efter dem.
Järnaviken Blekinge Naturreservat
Det är inte numera som man ser en gammal mjölkpall, med kanna på dessutom.
Vi gick utmed en asfalterad väg ett bra stycke. Lite tråkigt enligt vår mening. Vi gillar bättre att lufsa runt i skogen när vi är ute, men miljön var fin och och vi njöt av fågelkvitter och ett härligt lugn.
Leden passerar genom Svalemåla by.

Vi mötte inte en enda människa på vår vandring. Inte ens i Svalemåla by såg vi någon människa.

Järnaviken Blekinge Naturreservat
Fåren vid Svalemåla by såg lika intresserat på oss som vi på dom.
Där fanns dock en del får som tittade intresserat på oss och en hel del gäss som flyttade sig skränande genom luften när vi gick för nära.
Det finns flera badstränder vid Järnaviken. Men vi valde att hålla oss till slingan.
Vi såg på många platser samma sak som vi sett i trädgårdar vi passerat. Små jordhögar i gräsmattor och på ängarna.
Om det är mullvadar eller sorkar som varit i farten eller något annat djur har vi dålig koll på, men många högar var det och har man en trädgård med gräsmatta som såg ut så där tror jag att man är ganska less på marodörerna.
Järnaviken Blekinge Naturreservat
Skogspromenad mellan träden vid havet.
När vi passerat Svalemåla by närmade vi oss havet och leden gick upp i bergen.

Vi hittade en fin bergsknalle med utsikt över havet där det fanns en bänk att sätta sig på.

Järnaviken Blekinge Naturreservat
En del av leden går utmed havet.
Där tog vi fram termos och smörgåsar och njöt av vårt fika.
Att just det här stället har döpts till Utsikten är kanske inte så konstigt.
När vi var mätta och nöjda vandrade vi vidare på leden och kom till ytterligare en fin utsiktsplats där vi också kunde se campingen där husbilen stod på parkeringen.
Järnaviken Blekinge Naturreservat
När vi kom tillbaka mot Järnaviks camping såg vi den – vår husbil.

Därefter var det bara några nedförsbackar kvar på leden innan vi var tillbaka vid husbilen. Nöjda och belåtna med en fin förmiddag började vi köra vidare till Ronneby för att se oss omkring innan vi skulle köra vidare till Karlskrona.

Anette 12 mars 2024

• Cecilia Andersson

Så härligt att ni har gått regnbågsleden!! Det finns en stig bakom stugorna så vi som går där ofta undviker större delen av asfaltsvägen. Blir det fler besök där eller om någon annan vill ha tips på hur man går då, så får ni höra av er. 🌈

Hej!
      Det låter som ett bra tips. Hör gärna av mig om vi ska gå den igen. Själva leden var ju jättefin. Men just delen på vägen tyckte i alla fall vi var lite trist. Kan tänka att det är magiskt vackert på våren när boken slår ut i skogen. Blandningen med hav, skog och ängar är ju så härlig.

• Ann-Sofie Eriksson

Där har jag med suttit och fikat men det var många år sedan. Då fanns ingen bänk. Vi gick en del av blekingeleden. Minns också den hemska asfaltsbiten. Trött i fötterna och vandringsryggsäcken som tyngde extra just där. På sommaren går det båt från Järnavik ut till Tjärö. Ett populärt resmål med restaurang.

• Stefan Nilsson

Ja, det var en perfekt fikaplats. Vi var lagom trötta och kaffet smakade bra. Och det du skriver om vägen, vi mötte inte många bilar men vi hade inte uppfattat att vi skulle gå utmed vägen på det sättet. Men det blev några härliga timmar en kall marsdag i alla fall.
      Tar till mig båtturen ut till Tjärö. Låter som en perfekt utflykt. Tack!

• Av bmlarsreseblogg

Visst är vi privilegierade som har vår allemansrätt och dessutom mängder med fina naturreservat och vandringsleder som bara ligger och väntar på oss! Vilken fin vandring ni fick och dessutom smakar kaffe och smörgås på en stubbe bättre än vilken lyxig måltid som helst på fina krogen.

• Stefan Nilsson

Ja just så är det. Vi är verkligen privilegierade. Och vi pratade om att just det där med att fika ute i skogen är outstanding. Finns ingen gång det smakar bättre. Får se om vi hittar ett annat naturreservat idag eller om vi kör till Halmstad en sväng. I morgon kväll måste vi vara hemma igen i alla fall.