Danmark,  Camping,  Husbil

Gudhjem

Gudhjem – Danmarks enda bergsby

Vi är privilegierade som bara kan sticka iväg på en resa. Att köra 33 mil till Ystad och sen ta färjan över till Bornholm är ju en liten lagom resa. Jag vet egentligen inte varför vi aldrig varit här förut, men nu ska vi försöka uppleva ön på lite olika vis under en veckas tid.

Gudhjem Bornholm Danmark
Nere vid hamnen i Gudhjem.

Vi bestämde redan från början att vi skulle bo på en plats hela tiden. Vi skulle cykla, vandra och åka buss till olika ställen och alltså ha vår bas i husbilen. Vi läste på lite och kände att Gudhjem borde bli bra. Vi letade camping där och eftersom vi har ACSI-kort passade Gudhjem camping oss bra.

Första fikan på campingen.

Efter en lugn överresa på 80 minuter med färjan anlände vi Rönne klockan 14.00. Vi körde av färjan och tog väg 158 utmed kusten för att se lite mer hur det såg ut runt om. Vi vet ju att danskarna är ett cyklande folk och hoppades på bra cykelvägar. Och visst såg vi cykelvägar men också ganska smala vägrenar där cykelvägar fattades.

Gudhjem Bornholm Danmark
På berget med staden nedanför oss.

Det var skönt att veta det och även inse att det var ganska platt, men även en hel del backar att tampas med. Vi gillar att ha elcyklar.
Vi checkade in på campingen och insåg att vi nog behöver investera i lite högre nivåklossar till vår husbil. De vi har räckte inte riktigt till för att vi ska stå helt jämnt. Väldigt många av platserna ligger i sluttningen ner mot havet.

Gudhjem Bornholm Danmark
Vår plats med utsikt över havet.

Jag tror alla har havsutsikt här. Solen lyste och vi satte snabbt upp vårt lufttält som vi tycker är härligt att använda när vi står uppställda mer än två, tre dagar.

Vi är ju gamla husvagnsägare och att använda tältet har vi tyckt vara mysigt.

På kvällen kom regnet och det regnade lite av och till hela natten men på morgonen upphörde det och vi bestämde oss för en tur runt Gudhjem.

Gudhjem Bornholm Danmark
Kartan med de markerade lederna hjälpte oss att uppleva Gudhjem.

På kartan vi plockade med oss från receptionen såg vi att det fanns två promenadslingor som till stor del gick utmed vattnet. En på 1,5 kilometer och en som var två hundra meter längre. De slog vi ihop till en enda stor slinga och fick oss en väldigt skön vandring utmed stranden, i stan och uppe på berget med fin utsikt.

Vandringsleden vi följde utmed havet.

Man tänker ju inte precis på berg när det gäller Danmark men Gudhjem sägs vara Danmarks enda ”bergsby”.

Gudhjem Bornholm Danmark
Hantverksaffärer finns det många av.

Gudhjem är mysig att besöka. Här finns många restauranger, butiker, gallerier och många hantverkare som säljer sina alster. Vi gick förbi biografen men kollade inte hur ofta den var öppen.

Många små affärer och butiker ligger längs gatorna i Gudhjem.

Här finns två museum. Gudhjem museum och konstnären Oluf Hösts museum. Man ser många ganska höga skorstenar som minner om tiden då det röktes sill här. Rökt sill som senare började skickas till Köpenhamn.

Från Gudhjem kan man också ta sig ut med båt till Christiansö. Där finns Christian den femtes väl bevarade fästning från slutet av 1600-talet. Båten dit ut tar cirka en timme och ska vara värt att besöka.

Gudhjem Bornholm Danmark
Gudhjems egen boulebana finns nere vid hamnen

Vi kan konstatera att Gudhjem är en levande liten stad, eller by som det heter på danska och Gudhjem camping blev ingen besvikelse. Här är rent och fräscht i servicehusen och även om vi just nu har en bil som inte står i våg så gillar vi känslan av en camping utan identiska fyrkanter att stå på.

• Av bmlarsreseblogg

Skoj att få en första glimt av Bornholm genom ert inlägg! Själva kom vi över med färjan på fm, efter ett par dagar i Skåne, och höll på att blåsa bort. Vi tänker oss österut i morgon och kommer till Gudhjems Camping på fredag.
    Ha det så gott!

• Stefan Nilsson

Vad roligt att du hittade något som inspirerade. Vi sitter just nu och funderar på vad vi ska hitta på idag. Mer att läsa om Bornholm kommer på lördag.
      Med vänlig hälsning, Anette och Stefan

• Fredrik

Längtar tillbaks till Bornholm. Ska bli kul att följa era äventyr och återuppleva mina minnen och få tips på nya ställen att besöka. Gillade Gudhjem och trakten runt omkring på öns ostsida, så ni bor helt rätt. Njut!👍