Camping,  Husbil,  Montenegro

Svårfunnen camping i Budva. Staden med massor av miljonärer

Att sitta vid havet och ta en kopp kaffe är något vi prioriterar.

Men när vi kom ner till stranden i Budva hade vi ingen tanke på att vi behövde kaffe eftersom vi en liten stund tidigare hade fikat utanför husbilen i 25-gradig värme.

Väl där kom vi dock på andra tankar.

Budva
En kaffe är aldrig fel. Speciellt inte med denna utsikten.

GPS-en var inställd på en Camp Budva, mitt i inne i staden. Vi såg en skylt vid stora vägen, men när vi kom fram såg vi vare sig husbilar eller husvagnar. Den lilla vägen vi körde visade sig ha mötande trafik, trots att den borde ha varit enkelriktad på grund av trängsel.

När det kändes som att vi var nästan vid vägs ände stannade vi för att se oss omkring. Då hade vi flera bilar i kö bakom oss, ingen hade en chans att köra förbi vår i sammanhanget väldigt stora husbil. En kvinna i bilen direkt bakom var dock behjälplig. Hon pekade och förklarade att vi hade passerat infarten till campingen.

Budva
Inte lätt att förstå att denna grinden var infarten till Camping Budva.

Efter en vändning körde vi tillbaka med förhoppningen att slippa möten. Det lyckades och vi kunde backa vi in på campingen, som inte hade någon skylt på entrén.

Campingen hade fått ganska bra kritik när vi hade letat platser att stå på i Budva. Placerad mitt inne i stan, vilket stämde. Mannen som ägde denna camping var trevlig och hjälpsam.

Budva
Vi ställde oss så nära huset vi kunde för att få tillgång till Wifi.

När vi i förväg ringde för att fråga om plats kollade vi också om det fanns wifi eftersom Stefan behövde jobba en stund. Det var inga problem och ägaren tyckte vi skulle ställa oss så nära hans boningshus som möjligt. Campingen låg i hans trädgård, vi ställde oss på gräsmattan så nära huset vi kunde. Men så mycket wifi fick vi inte. När vi är inom EU:s gränser har vi oftast inga problem med nätuppkoppling, men utanför EU är det dyrt. Nu hade vi en förhoppning, men det blev inte så.

När man har husbil med dusch och toalett klarar man sig utmärkt oavsett standard på campingar man besöker. Vi använder ändå toaletter och dusch på vissa campingar. Ska man stanna några dagar på samma plats tycker vi det är skönt att slippa tömma toa och gråvatten.

Budva
Framme på campingen. Ingen trängsel direkt.

På campingen i Budva var vi tacksamma att vi hade vår egen husbil att duscha i. Det var  visserligen rent, men kvinnan som duschade bredvid toaletten Anette gick in hade ingen dörr att stänga, inte heller något duschdraperi, vilket Anette uppskattar även om det inte är ett måste. Duschmunstycket var också i så dåligt skick att kvinnan skrattade och varnade för att det skulle bli blött om man kom för nära duschen med det vilt sprutande duschmunstycket. Det var därför enkelt beslut att använda toa och dusch i husbilen.

På den anvisade delen för herrar var det enligt Stefan lite bättre standard i alla fall.

Budva
Stranden i gamla stan i Budva.
Några passade på att bli duschade när vågorna bröts vid betongfundamenten vid gamla stan.

När vi en stund senare gick i väg mot Budvas gamla stad kom vi till stranden med kafébord. Vi tittade på varandra och behövde inte säga något. Vi satte oss och beställde var sin cappuccino medan vågorna slog mot stranden några meter framför.

Budva
En fin promenad inne i stan.

Vi  ska villigt erkänna att vi inte är experter på Budva, hade knappt hört talas om staden innan vi kom dit. Enda erfarenheten var möten med folk i norra Albanien som berättade att de åkt till Budva och helgfestat.

Men den gamla staden har en dramatisk historia. De första spåren är från 500 före Kristus. Sedan har Budva varit ockuperad av bland annat romare, venetianare, turkar, Österrike-ungrare och italienare.

Lyxbåtar i stan.

Nu är det en turiststad med fina hotell och lyxbåtar i hamnen. Och ingenstans i Europa finns det så många miljonärer per capita som i just Budva, upplyser Wikipedia.

För vår del blev det bara ett litet smakprov eftersom vi fortsatte söderut på morgonen efter. Men det gav, som så ofta på nya ställen, mersmak. Vi stannar gärna till även nästa gång när vi kör till eller från Albanien den vägen.

Men det är möjligt att vi väljer en annan camping.