Rudenstams äppelodling
I Sveriges Toscana har äpplena vid Vättern huvudrollen

Många har sagt till oss att vi bara måste åka till Rudenstams vid Vättern med husbilen och helst i äppelblomningstider.
Många gånger har vi tänkt men aldrig kommit iväg.
Nu har vi äntligen besökt Rudenstams bär och frukt i Skärstadalen, även kallad Äppledalen, en knapp mil norr Huskvarna.

Här, på Rudu gård har familjen Rudenstam odlat frukt sedan 1942 och ägorna har odlats av familjen i fyra generationer.

Utmed sluttningarna, i vad som kallas Sveriges Toscana, finns otroliga mängder träd i långa och prydliga rader. 15 olika äpplesorter på 25 hektar mark.

Äpplena mognar, beroende på sort, från början av augusti till i slutet av oktober.
Från Göteborg, där vi bor, är det inte ens 20 mil till området kring Gränna. Och det var där vi bestämt oss för att hitta alla guldkorn vi hade fått tips om.
Och så blev det: Röttle by, Uppgränna och så Rudenstams. Vi var verkligen imponerade av det vi såg och fick uppleva.

Vi hade ringt till Rudenstams för att få lite pejl på om det skulle blomma några äppleträd när vi kunde åka dit.
Jo då, runt den 11–12 maj skulle det nog blomma en del, var svaret vi fick.
Med facit i hand var vi lite för tidiga. En vecka till hade säkert varit perfekt.

Men visst fanns det äppleträd som blommade, det var bara inte utslagna blommor överallt som vi hade hört så mycket om.

Vackert var det ändå, även om inte alla sluttningar med äppleträd vid Rudenstams stod i blom.
Vi var hungriga och hade tänkt oss att äta lunch där, men vi hade ju med vår lånehund Isa så vi var lite fundersamma om det skulle funka.

Hon fick inte följa med in på restaurangen, men vi fick flera alternativ på var vi kunde sitta med hund. På uteserveringen, i logen eller orangeriet.

Vi satte oss gärna på uteserveringen för det var riktigt behaglig temperatur i lä vid borden. Vi åt en väldigt god kall kycklingrätt och drack en god äpplemust till. Kaffe på maten fick vi också.

När väl maten var uppäten ville vi handla i den fina gårdsbutiken.

Jag vet inte om jag är ensam om att ha lättare att handla när det är en smakfullt inredd butik, men så är det.

Det var i alla fall inte svårt att handla och vi köpte flera olika sorters must, både med och utan bubblor. Lite olika sorters marmelad fick också följa med oss.

Och när vi gick in på logen, där man kan hitta inredningsdetaljer, fick en ljuskrona följa med oss hem.

Det fanns många olika presentförpackningar med olika äpplemust och även vinbärsdryck som man kan köpa med sig.
Kakor och olika sorters te stod snyggt uppställd på hyllor. Sylt, marmelad, chips och chutney. Och flera saker att smycka sitt hem med. Ja, där fanns mycket som lockade.

Vi gick runt och tittade på de fina ägorna där flera olika traktorer körde runt bland träden. Så häftigt att se de smala traktorerna som kör upp och ner bland äppleträden.
När vi började känna oss färdiga gick ner till vår husbil som vi ställt i kanten på den stora parkeringen.

Vi har lovat varandra att vi ska åka tillbaka dit och äta lunch och köpa med oss olika äppledrycker hem, för de vi köpte var alla väldigt goda.
Ställen som Rudenstams gillar vi verkligen att besöka.
Anette 22 maj 2026
Åsens by
Bauergården
You May Also Like
Färnebofjärden
juni 23, 2023
Trondheim
juni 9, 2023
2 Comments
bmlarsreseblogg
Visst visste vi att det fanns någon äppelodling i trakterna där men Rudenstams har vi aldrig hört talas om. Vilket härligt ställe och speciellt i blomningstider. Det såg ut som om det fanns mycket gott både att äta på plats och att köpa med dig hem. Vi går de om det kan bli en tur för oss åt det hållet nu innan högsommaren kommer. Äppelblom är så vackra!
Anette Nilsson
Ja, vi hade en kompis som var där i veckan och nu blommade det fint. Men det var ett riktigt fint ställe att besöka. Och riktigt god mat och musten med och utan bubblor var oerhört god. Vi ska försöka pricka in ett nytt besök i juni när vi ska på nationalparksbesök i Stockholm. Trevligt var det i alla fall