Camper,  Husbil,  Nederländerna

Marken

Massor av träskor och liggande panel på ön Marken

En halvtimmes båtresa från fastlandet ligger Marken – ön som inte var ö för 900 år sedan.

Den ligger i Västeuropas största insjö Ijsselmeer – som för 30 år sedan var en havsvik.

Marken har en speciell historia och en del annat som lockades oss att åka dit.

Marken Holland Nederländerna
Volendam Marken Express-färjorna går mellan Voldendam och Marken.

Volendam var vårt huvudmål när vi lämnade Amsterdam. Men vi planerade även ett besök på Marken, som vi hade blivit rekommenderade att ta oss till.

På köpet fick vi även stifta bekantskap med Edam, granne till Volendam. Och det var alldeles utanför Edam vi hade husbilen parkerad.

Marken Holland Nederländerna
Även ön Marken har sina kanaler.

Ibland vet vi inte så mycket om ställena vi ska till. Så var det med Marken.

En god vän hade varit där och tyckte att vi borde åka dit. Och det låg ju bara en 30 minuters båtresa från Volendam – klart vi skulle dit.

Marken Holland Nederländerna
De flesta husen är gröna, men det finns även andra färger. Som blått.

Öar utgör alltid en lockelse för oss. Oavsett om det är någon av de för oss väldigt välbekanta i Göteborgs södra skärgård, Visingsö, Smögen, Mont-Saint-Michel, Bornholm – eller den här gången, Marken.

Marken Holland Nederländerna
Vi stod först i kö.

Vi köpte biljetterna på nätet, som man ju oftast gör nu för tiden. Vi tog cyklarna till hamnen och var först i kön till nästa Volendam Marken Express.

Men där var det inte som vanligt, det räckte inte med att visa upp det digitala kvittot på att vi hade betalat för oss båda och cyklarna. Vi behövde pappersbiljetter.

Marken Holland Nederländerna
Båten lägger till i Volendam.

De andra passagerna gick förbi och klev på medan jag fick gå in i biljettkontoret några meter bort. En vikarie som gjorde sitt första försök att skriva ut biljetter fick inte ordning på den trilskande maskinen.

Anette såg alltmer orolig ut vid båten i takt med att klockan tickade, men personalen garanterade att vi skulle komma med den. Och det gjorde vi. Med pappersbiljetter i fickorna.

Marken Holland Nederländerna
På väg in i hamnen.

Vi hade gott om tid att njuta av överfartens 30 minuter. Och då vi kunde sitta inne var det helt okej, för utanför var det både kyligt och regn i luften.

Att åka båt på Ijsselmeer var inget speciellt i sig, mer än att jag funderade över om det var sött, bräckt eller salt vatten under kölen. Jag fick läst mig till att det var sött och används, i renad form, som dricksvatten i Amsterdam-området.

Marken Holland Nederländerna
Här glider man in i hamnen på Marken.

Så var det inte fram till 1920-talet då det byggdes fördämningar och kontakten med havet bröts. Detta efter ideliga översvämningar i ett land där en fjärdedel av markytan ligger under havsnivå.

Marken reste sig dock tidigare ur havet och blev en ö på 1100-talet.

Marken Holland Nederländerna
Nästan framme på Marken.

Och det var en väldigt platt ö vi såg när vi närmade oss. Precis som i Volendam fanns det kraftiga murbyggen i hamnen för att skydda mot högt vatten vid oväder.

Av det vi hade läst att man bör se när man kommer till Marken med båt, bil eller buss (det finns en bro till fastlandet på öns sydvästra spets) fanns en del framför våra ögon när vi klev iland.

Marken Holland Nederländerna
Hamngatan som är Markens huvudstråk.

För själva ”huvudgatan” är strandpromenaden utefter den första raden av hus. Det vi tänkte på direkt var husens speciella utseende med den blanka, liggande panelen. En specialitet på Marken, visade det sig.

Vi anade redan innan vi steg i land att det detta inte var en liten by där vi skulle cykla. På Marken går man – om man inte ska åka utanför själva samhället.

Marken Holland Nederländerna
Vi parkerade cyklarna vi Stroops våffelkiosk.

Men vi ville inte lämna cyklarna på fastlandet och fick därför gå med dom tills vi hittade ett ställe att låsa fast dom i en stolpe och varandra.

Det var lunchtid och vi hade hunnit bli lite hungriga. Det var inte så mycket folk på ön denna dag i mitten av april.

Marken Holland Nederländerna
Restaurang de Visscher, som ligger nära där man kliver av båten från fastlandet, är Markens äldsta.

Men på Markens äldsta och populäraste restaurang var det ändå fullt inomhus.

Vi blev erbjudna ett bord mellan huvudbyggnaden och restaurangens täckta terrass vid vattnet, där det också var fullt.

Marken Holland Nederländerna
Båten mellan Marken och Volendam passerar alldeles utanför restaurangen.

Eftersom det började droppa lite var vi minst sagt tveksamma till att sitta ute. Vi var beredda att gå vidare då ett bord på terrassen blev ledigt.

Marken Holland Nederländerna
Det blev varsin Fish&Chips på restaurang de Visscher.

En stund senare satt vi med var sin tallrik med friterade fiskbitar och pommes frites framför oss. Det var helt okej, men inte på den nivå som vi förväntade oss med tanke på restaurangens popularitet och historia.

Efter maten kikade vi in hos grannen, Markens mest kända souvenirshop, där ett par stora träskor stod utanför för att vägleda oss in.

Marken Holland Nederländerna
I början av 1920-talet öppnades den populära souvenirbutiken Sijtje Boes.

Jag är ingen shoppinggubbe. Jag kan gå in och kika på souvenirer. Men inte heller den här gången blev det något köp.

Marken Holland Nederländerna
Vid den här kanalen kunde man köpa poffertjes – det vill säga små pannkakor.

Vi gav oss istället ut på promenad, vi hade runt ett par timmar på oss tills båten skulle gå tillbaka. Och det hade slutat regna.

Marken Holland Nederländerna
Hus, staket, blommor, vimplar och träd i en härlig röra.

Vi gick genom fina områden med en blandning av radhus och fristående villor.

Marken Holland Nederländerna
Marken är inte stort, men där finns flera fina vägar att gå på.

Det blommade i trädgårdarna och utefter de kanaler vi passerade.

Marken Holland Nederländerna
Smala gränder med både tegel- och trähus.

Och överallt dominerade den liggande panelen med sin oerhört blanka, lackade yta.

Allt var inte lika fräscht, men det mesta var blankt, riktigt blankt.

Marken Holland Nederländerna
Typiska Marken-hus med liggande panel och vit fog.

Om solen hade tittat fram gissar jag att det hade varit skönt med solglasögon som skydd mot solblänket från husfasaderna.

Marken Holland Nederländerna
Lokal konst kan också vara färggranna fjärilar på en husvägg.

Det är själva bebyggelsen och miljön som är grejen med Marken, tycker jag. Det var mysigt att gå mellan husen, men där fanns inte så många sevärdheter.

Men när vi kom mot slutet av den traditionella bebyggelsen kom vi till det som pekades ut som ett måste; det kombinerade museet och träskofabriken.

Marken Holland Nederländerna
Det finns även en chans att dricka en kopp kaffe när man besöker museet/träskofabriken.

Några bussar stod parkerade på parkeringen några meter bort. Vi insåg då hur många av de asiater vi mötte han kommit till Marken, för de hade inte varit med på båten.

Marken Holland Nederländerna
Flera busslaster turister besöker varje dag träskofabriken/museet.

Och precis när vi kom fram till träskofabriken mötte vi ett stort sällskap som i sakta mak tog sig till bussen för att åka tillbaka mot fastlandet.

Marken Holland Nederländerna
Utanför träskofabriken finns naturligtvis en gigantisk träsko.

Vi passerade både den stora, konstgjorda, kossan och den gigantiska träskon framför entrén.

Marken Holland Nederländerna
Som kraftkälla under träskotillverkningen här inne används en ångmaskin från 1913.

När vi kom in insåg vi att vi hade kommit till paradiset för den som gillar holländska träskor. Det hängde träskor i flera rader på väggarna.

Marken Holland Nederländerna
Här kan man välja vilka träskor man vill ha.

En del var färdigmålade, andra kunde man få målade enligt egna önskemål.

Marken Holland Nederländerna
Längst in i träskofabriken finns museet, som var stängt när vi var där.

Över en dörröppning fanns en liten skylt med ”Museum”. Men någon meter från golvet, i samma dörröppning, fanns ett snöre som betydde att museet var stängt.

Och någon tillverkning av träskor med hjälp av en ångmaskinen från 1913 var inte i gång.

Men lite riktig holländsk känsla var det ändå att gå omkring inne i träskohuset.

Marken Holland Nederländerna
Under en promenad genom Marken möter man många färger.

Vi tog en lite annan väg tillbaka mot hamnen. Det var ingen lång promenad, den tätbebyggda delen av Marken är inte så omfattande.

Utsikten var ungefär densamma även där. Fina hus, en kanal, vårblomning i trädgårdarna.

Marken Holland Nederländerna
Radhus på Marken.

Vi var först i kön till färjan även den här gången. Men nu behövde jag inte jaga en pappersbiljett, den låg redan i fickan.

När vi satt på båten på väg tillbaka konstaterade vi att det var fint på Marken.

Men om vi hade tajmat in lite solsken som hade satt ännu mer fart på färgerna hade vi förmodligen haft en ännu bättre upplevelse.

Stefan 2 juni 2026

2 Comments

  • bmlarsreseblogg

    Nu inser vi att vi verkligen missade något, nämligen marken, när vi var i Volendam. Plötsligt fick vi ytterligare en anledning till att göra en ny resa till Nederländerna, detta lilla härliga land med alla sina sevärda städer och samhällen.

    • Anette Nilsson

      Ja, Nederländerna fick verkligen ett plus i kanten från oss. Och vi ”nosade” ju bara. Det får bli fler besök nån gång.
      Det är ju bara det att det finns ju så mycket man vill se och uppleva😅

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Verified by MonsterInsights